• Home
  • علی عرب

    List of Articles علی عرب


  • Article

    1 - مقایسه اثربخشی آموزش بخشایش و آموزش ذهن‌آگاهی برمهارت ارتباطی افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد
    Journal of Psycho Research and Behavioral Studies , Issue 1 , Year , Winter 2023
    پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش بخشایش و آموزش ذهن‌آگاهی بر مهارت ‌ارتباطی در افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل ناهمسان می باشد. جامعه آماری شامل تمام افراد مصرف‌کننده مواد مراجعه ‌کننده به تنه More
    پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش بخشایش و آموزش ذهن‌آگاهی بر مهارت ‌ارتباطی در افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل ناهمسان می باشد. جامعه آماری شامل تمام افراد مصرف‌کننده مواد مراجعه ‌کننده به تنها کمپ ترک اعتیادشهرستان زابل بود تعداد 45 نفر از افراد ساکن که نمره آنان در پرسشنامه مهارت ارتباطی 5/1 واحد انحراف معیار بالاتر از میانگین بود شناسایی و به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایابی شدند. گروه آزمایش اول، آموزش بخشایش12 جلسه و گروه آزمایش دوم، آموزش ذهن‌آگاهی 8 جلسه دریافت کردند و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ ها با استفاده از پرسشنامه مهارت‌ارتباطی کویین دام (2004) گردآوری شد. و با استفاده از روش تحلیل واریانس با طرح اندازه‌گیری مکرر(طرح آمیخته ساده) تجزیه ‌و تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش بخشایش و آموزش ذهن‌آگاهی بر مهارت ارتباطی افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد تأثیر مثبت دارند. از طرف دیگر بین اثربخشی آموزش بخشایش و آموزش ذهن‌آگاهی بر مهارت‌ ارتباطی افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد تفاوت وجود دارد و اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بیشتر از آموزش بخشایش است. با توجه به اثربخشی دو روش آموزش بخشایش و ذهن‌آگاهی می‌توان از این روش برای افزایش مهارت‌ ارتباطی افراد دارای سوءمصرف مواد استفاده کرد Manuscript profile

  • Article

    2 - مقایسه اثربخشی آموزش بخشایش و ذهن‌آگاهی بر مهارت جرأتمندی افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد
    Journal of Psycho Research and Behavioral Studies , Issue 1 , Year , Summer 2024
    پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش بخشایش و ذهن‌آگاهی بر مهارت جراتمندی در افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل ناهمسان بود. جامعه¬ آماری شامل تمام افراد مصرف‌کننده مواد مراجعه ‌کننده به کمپ ترک اعت More
    پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش بخشایش و ذهن‌آگاهی بر مهارت جراتمندی در افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل ناهمسان بود. جامعه¬ آماری شامل تمام افراد مصرف‌کننده مواد مراجعه ‌کننده به کمپ ترک اعتیاد شهر زابل بود 45 نفر که نمره آنان در پرسشنامه جرأت‌مندی راتوس 5/1 واحد انحراف معیار بالاتر از میانگین بود شناسایی و به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایابی شدند. گروه آزمایش اول، آموزش بخشایش12 جلسه و گروه آزمایش دوم، آموزش ذهن‌آگاهی 8 جلسه دریافت و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه مهارت‌ جرأتمندی گردآوری و با استفاده از روش تحلیل واریانس با طرح اندازه‌گیری مکرر(طرح آمیخته ساده) تجزیه ‌و تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش بخشایش و ذهن‌آگاهی بر مهارت جراتمندی افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد تأثیر مثبت دارند. از طرف دیگر بین اثربخشی آموزش بخشایش و ذهن‌آگاهی بر مهارت‌ جراتمندی افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد تفاوت وجود ندارد، با توجه به اثربخشی دو روش آموزش بخشایش و ذهن‌آگاهی می‌توان از این روش برای افزایش مهارت‌ جراتمندی افراد دارای سوءمصرف مواد استفاده کرد. Manuscript profile