• Home
  • جواد خلعتبری

    List of Articles جواد خلعتبری


  • Article

    1 - اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر سطح قند خون ناشتا و خودکارآمدی در زنان مبتلا به دیابت نوع II
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2021
    هدف این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر سطح قند خون و خودکارآمدی در زنان مبتلا به دیابت نوع II بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با پیش و پس‌آزمون و پیگیری، با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل همۀ زنان دیابتی مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی (ره More
    هدف این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر سطح قند خون و خودکارآمدی در زنان مبتلا به دیابت نوع II بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با پیش و پس‌آزمون و پیگیری، با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل همۀ زنان دیابتی مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی (ره) شهر تهران در پاییز 1397 بودند. روش نمونه‌گیری بصورت دردسترس (30 زن دیابتی) انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (n=15) و گواه (n=15) قرار گرفتند. مرحله پیش‌آزمون، مقیاس پرسشنامه خودکارآمدی عمومی (شرر و همکاران؛ 1982) و تست قند خون ناشتا انجام شد. سپس گروه آزمایش 8 جلسه تحت درمان قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند و در پایان هر دو گروه تحت پس‌آزمون و دوره پیگیری (3 ماه) قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها، برای متغیر خودکارآمدی، از روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیره و برای اندازه گیری قند خون ناشتا از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها نشان دادند بین دو گروه آزمایش وگواه، پس از اجرای درمان تفاوت معناداری وجود دارد. بطوریکه، میانگین نمره خودکارآمدی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش و سطح قند خون ناشتا کاهش یافت (001/0>P). Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی رابطه جو عاطفی خانواده با خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان اصفهان
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 4 , Year , Winter 2017
    زمینه: امروزه خلاقیت جایگاه خاصی را در روانشناسی به خود اختصاص داده است. توجه به پرورش خلاقیت کودکان یکی ازمهمترین برنامه‌ها برای توسعة کشور در زمینه‌های مختلف می‌باشد. هدف: با توجه به اهمیت بعد تربیتی خلاقیت و نقش خانواده در بالفعل کردن جنبه‌های گوناگون رشد، هدف کلی تح More
    زمینه: امروزه خلاقیت جایگاه خاصی را در روانشناسی به خود اختصاص داده است. توجه به پرورش خلاقیت کودکان یکی ازمهمترین برنامه‌ها برای توسعة کشور در زمینه‌های مختلف می‌باشد. هدف: با توجه به اهمیت بعد تربیتی خلاقیت و نقش خانواده در بالفعل کردن جنبه‌های گوناگون رشد، هدف کلی تحقیق بررسی ارتباط بین جو عاطفی خانواده با خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدائی می باشد. روش: جامعة آماری دانش‌آموزان دختر پایة پنجم مقطع ابتدائی ناحیة 1 شهر اصفهان و والدین آنها می‌باشند. نمونه آماری 220 نفر از دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدائی و والدین آنها می باشند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامة شیوة فرزندپروری و آزمون خلاقیت تورنس می‌باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفته است. یافته ها: نتایج تحقیق نشان می دهد بین جو عاطفی خانواده و خلاقیت در سطح رابطه وجود ندارد. بین سبک مقتدرانه و خلاقیت در سطح رابطه وجود ندارد. بین سبک سهل گیر و مستبد با خلاقیت در سطح رابطه معکوس وجود دارد. نتیجه گیری: بهترین سبک فرزندپروری، سبک مقتدرانه میباشد. والدین در این سبک در تربیت سخت و در امر کنترل میانه رو هستند. انتظارات آنها قاطعانه با رفتاری سنجیده و معقول میباشد و محدودیتهای متناسب و منطقی برای کودکان اعمال میکنند. کودکان این والدین پرانرژی، شایسته، قابل اعتماد و مستقل و.... میباشند. Manuscript profile

  • Article

    3 - تعیین اثربخشی آموزش ابراز وجود بر میزان خلاقیت دانش آموزان پسر دوره ابتدایی
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 5 , Year , Winter 2016
    چکیده: زمینه: آموزش ابراز وجودمی تواند بر خلاقیت دانش آموزان تأثیر داشته باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر خلاقیت دانش آموزان پسر پنجم دبستان شهر تنکابن انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنت More
    چکیده: زمینه: آموزش ابراز وجودمی تواند بر خلاقیت دانش آموزان تأثیر داشته باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر خلاقیت دانش آموزان پسر پنجم دبستان شهر تنکابن انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش دانش آموزان پسر پایه اول راهنمایی مشغول به تحصیل در سال 93-1392 بود. نمونه آن شامل 30 دانش آموز است که به روش در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش، فرم "ب" آزمون خلاقیت تورنس می باشد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین دو گروه از لحاظ هر چهار متغیر وابسته تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: آموزش گروهی ابراز وجود باعث افزایش خلاقیت دانش آموزان شده است. Manuscript profile

  • Article

    4 - مقایسه اثربخشی درمان شناختی – رفتاری ودرمان متمرکز بر شفقت درمانی برسخت رویی و تاب آوری روانی و کیفیت زندگی زنان درشرف طلاق
    Journal of Educational Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    پژوهش حاضر ، با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی – رفتاری ودرمان متمرکز بر شفقت درمانی برسخت رویی و تاب آوری روانی و کیفیت زندگی زنان درشرف طلاق بود. جامعه آماری پژوهش حاضر ، کلیه مراجعه کنندگان به مراکز اورژانس اجتماعی شهر تهران بود. از این جامعه یه روش نمونه گیری More
    پژوهش حاضر ، با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی – رفتاری ودرمان متمرکز بر شفقت درمانی برسخت رویی و تاب آوری روانی و کیفیت زندگی زنان درشرف طلاق بود. جامعه آماری پژوهش حاضر ، کلیه مراجعه کنندگان به مراکز اورژانس اجتماعی شهر تهران بود. از این جامعه یه روش نمونه گیری هدفمند ( با درنظرگرفتن ملاک های ورود و خروج ) ابتدا 45 نفر انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش اول و 15 نفر درگروه آزمایش دوم و 15 نفر درگروه گواه گروه بندی شدند .پژوهش حاضر جزء طرح های نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون سه گروهی است . آموزش گروهی درمان متمرکز برشفقت (براساس پروتکل درمانی گیلبرت و نف، 2007)و برنامه جلسات آموزش درمان شناختی – رفتاری (براساس طرح درمانی ویلدرموت 2008) درطی 8 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد.ابزار پژوهش شامل مقیاس کیفیت زندگی فرم کوتاه ( SF-36) ویروشربون (1992) ، پرسشنامه سخت رویی کوباسا (1997) . مقیاس تاب آوری کونور و دیودسون (2003) بودند. نتایج داده ها با آزمون آماری کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که درمان متمرکز برشفقت درمانی نسبت به درمان شناختی – رفتاری تاثیر بیشتری بربهبود کیفیت زندگی ، سخت رویی و تاب آوری داشته است. Manuscript profile