هدف: نوجوانان به دلیل عدم رسش کامل شناختی ممکن است نسبت به سایر گروههای سنی در معرض مشکلات آسیب روانشناختی مانند خودکشی و خودآسیبرسانی قرار بگیرند و بررسی عوامل مرتبط با این موضوع از ضروریات مطالعات امروزی است. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی رفتارهای خودآسیبرسانی More
هدف: نوجوانان به دلیل عدم رسش کامل شناختی ممکن است نسبت به سایر گروههای سنی در معرض مشکلات آسیب روانشناختی مانند خودکشی و خودآسیبرسانی قرار بگیرند و بررسی عوامل مرتبط با این موضوع از ضروریات مطالعات امروزی است. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی رفتارهای خودآسیبرسانی در دختران نوجوان، احتمال خودکشی و نقش عوامل روانشناختی و همسالان صورت گرفت. روش: این مطالعه به روش توصیفی همبستگی صورت گرفت. جامعه آماری شامل نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت مشهد بود که در بازه زمانی سهماهه اول سال 1399 در مراکز زندان مشهد، به سر میبردند. تعداد 148 نفر بر اساس فرمول کوکران انتخاب و با استفاده از سیاهه خودآسیبرسانی، مقیاس انگیزههای خودآسیبرسانی (سانسون و همکاران،1994)، مقیاس مشکلات تنظیم هیجانی (گارنفسکی و همکاران، 2001)، مقیاس خودانتقادی (گیلبرت، کلارک، همپل و میلز، 2004)، پرسشنامه قلدری/قربانی (آلوئوس، 1996) و مقیاس الگوگیری از خودجرحی همسالان (کلایتر، نیکسون (2003) ارزیابی شدند. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری پیرسون و رگرسیون در نرمافزار آماری SPSS نسخه 20 صورت گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که نقایص تنظیم هیجانی، خودانتقادی و الگوگیری از خودجرحی همسالان بهصورت معناداری خودآسیبرسانی مستقیم را پیشبینی میکنند (0.05>P). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای مطالعه میتوان نتیجه گرفت مشکلات در تنظیم هیجانات، خودانتقادی و همسالان در افزایش رفتارهای خودآسیبرسان نقش دارند و میبایست در پیشگیری از رفتارهای آسیبزا در نوجوانان مدنظر قرار گیرند.
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue5,Year,
Winter
2013
مطالعات پیشین بر تأثیر یادگیری مسأله محور بر افزایش انگیزه درونی برای یادگیری، معناداری یادگیری و پایداری آموختهها دلالت دارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به فرایندحل مسأله در تمرینهای کتابهای علوم دوره ابتدایی انجام و برای بررسی میزان توجه به فرایند حل مسأله ا More
مطالعات پیشین بر تأثیر یادگیری مسأله محور بر افزایش انگیزه درونی برای یادگیری، معناداری یادگیری و پایداری آموختهها دلالت دارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به فرایندحل مسأله در تمرینهای کتابهای علوم دوره ابتدایی انجام و برای بررسی میزان توجه به فرایند حل مسأله از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل تمامی تمرینهای موجود در کتابهای درسی علوم تجربی در پایههای پنجگانه دوره ابتدایی ( در سال تحصیلی 90 ـ 1389) بود که به شیوه سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت. واحد ثبت در این پژوهش، تمرین بود. مقولههای کدگذاری بر اساس مراحل شش گانه حل مسأله که توسط دیویی ارائه شده است، تعیین شد. یافتههای حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که در کتابهای علوم اول تا پنجم دوره ابتدایی، بیشترین توجه به مرحله چهارم از فرایند حل مسأله (ارائه راه حل) معطوف شده و کمترین توجه مربوط به مراحل «برخورد با مسأله»، «تغییر موقعیت» و «ساختن مسأله» بوده است. همچنین در کتاب علوم پایه اول کمترین توجه و در کتاب علوم پایه سوم بیشترین توجه به مراحل حل مسأله صورت گرفته و توجه به ضرورت چرخش از رویکرد پاسخ محوری به مسأله محوری در بازنگری تألیف کتابهای علوم دوره ابتدایی و افزایش توجه به ارتباط عمودی کتابهای درسی برای مواجه نمودن دانشآموزان با حل مساله، از جمله پیشنهادهای مورد تأکید در این مطالعه بوده است.
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue1,Year,
Summer
2015
این مطالعه با هدف بررسی وضعیت تربیت جنسی در برنامه درسی دوره راهنمایی تحصیلی برای پسران و واکاوی برنامه درسی مغفول در این دوره انجام شده است. در این راستا برای بررسی وضع موجود برنامه درسی تربیت جنسی دانشآموزان پسر دوره راهنمایی تحصیلی در قلمرو مورد پژوهش؛ از مصاحبه نیم More
این مطالعه با هدف بررسی وضعیت تربیت جنسی در برنامه درسی دوره راهنمایی تحصیلی برای پسران و واکاوی برنامه درسی مغفول در این دوره انجام شده است. در این راستا برای بررسی وضع موجود برنامه درسی تربیت جنسی دانشآموزان پسر دوره راهنمایی تحصیلی در قلمرو مورد پژوهش؛ از مصاحبه نیمه ساختار یافته و واکاوی اسناد موجود در مدارس و نواحی آموزش و پرورش بهره گیری شد. نتایج به دست آمده از این سؤال حاکی از آن بود که اقدامات آموزش و پرورش پاسخگوی نیازهای دانش آموزان در این دوره نبوده و توجهی کافی در فرایند تربیت جنسی دانشآموزان نشده است. برای بررسی قلمروهای موضوعی دارای ضرورت برای تربیت جنسی دانشآموزان مورد بررسی، از مرور پژوهشهای مربوط و استخراج نظر متخصصان انجام شد. در این راستا پس از حصول موضوعات مهم مندرج در منابع علمی، پرسشنامهای محقق ساخته تدوین و در اختیار تعدادی از اعضای هیات علمی گروههای علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره دانشگاههای اصفهان و شاهد قرار گرفت تا میزان اهمیت قلمروهای موضوعی موجود در پرسشنامه را تعیین نمایند. در راستای تعیین برنامه درسی مغفول در تربیت جنسی دانشآموزان در قلمرو مورد پژوهش نیز به مقایسه وضع موجود و وضع مطلوب پرداخته شد که مشخص گردید بسیاری از قلمروهای موضوعی مورد غفلت واقع شده است.
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue5,Year,
Winter
2019
هدف پژوهش حاضر، بررسی تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم تجربی دورة ابتدایی از منظر توجه به مقولههای محیطزیست است. برای اجرای این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع و هدفهای آن، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در این راستا، محتوای کتابهای درسی علوم تجربی دورة ابتدایی بر اساس More
هدف پژوهش حاضر، بررسی تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم تجربی دورة ابتدایی از منظر توجه به مقولههای محیطزیست است. برای اجرای این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع و هدفهای آن، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در این راستا، محتوای کتابهای درسی علوم تجربی دورة ابتدایی بر اساس مؤلفههای آموزش محیطزیست و بر مبنای مدل ویسکانسین کدگذاری شد. واحد ثبت، جمله و تصویر بود. در فرایند کدگذاری، مؤلفههای مرتبط با استانداردهای آموزش محیطزیست مشتمل بر: 1. مهارتهای پرسش و تحلیل، 2. دانش فرایندها و سیستمهای طبیعی، 3. بررسی موضوعات زیستمحیطی، 4. مهارتهای عمل و تصمیمگیری و 5. مسؤولیت شهروندی و مدنی، مورد بررسی قرار گرفت. قلمرو این پژوهش شامل تمام محتوای کتابهای علوم تجربی دورة ابتدایی، مصوب وزارت آموزشوپرورش بود در سال تحصیلی 90- 1389 بود. یافتهها نشان داد که بیشترین میزان توجه کتابهای درسی علوم تجربی دورة ابتدایی به آموزشهای محیطزیست، به ترتیب مربوط به پایة پنجم، چهارم، سوم، اول و دوم بوده است. بهعلاوه بیشترین توجه کتابها به آموزشهای محیطزیست برحسب پنج استاندارد آموزش محیطزیست، به ترتیب مربوط به پرسش و تحلیل و پسازآن به دانش فرایندها و سیستمهای طبیعی، مهارتهای بررسی موضوعات زیستمحیطی و مسؤولیت شخصی و مدنی بوده و به آموزش مهارتهای عمل و تصمیمگیری توجه نشده است.
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue4,Year,
Autumn
2023
پژوهش حاضر باهدف تحلیل محتوای کتابهای راهنمای معلم و کتابهای درسی مقاطع ابتدایی و متوسطه اول نظام آموزشوپرورش ایران از حیث توجه به اقتصاد مقاومتی انجام و برای بررسی میزان توجه به مؤلفههای اقتصاد مقاومتی از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در این پژوهش تمام محتوای کتابها More
پژوهش حاضر باهدف تحلیل محتوای کتابهای راهنمای معلم و کتابهای درسی مقاطع ابتدایی و متوسطه اول نظام آموزشوپرورش ایران از حیث توجه به اقتصاد مقاومتی انجام و برای بررسی میزان توجه به مؤلفههای اقتصاد مقاومتی از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در این پژوهش تمام محتوای کتابها بهصورت تمام شماری موردبررسی قرار گرفت. واحد ثبت در این پژوهش، مضمون هر پاراگراف بود. فرآیند کدگذاری به شیوه قیاسی انجام شد و برای توصیف میزان توجه کتابها به مؤلفههای اقتصاد مقاومتی، از فراوانی، درصد و نمودار و برای بررسی تفاوت فراوانی مضامین معطوف به مؤلفههای موردبررسی، از آزمون خی دو بهرهگیری شد. یافتههای حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که در کتابهای موردبررسی، به مؤلفههای اصلاح الگوی مصرف، کارآفرینی و تولید، تولید داخلی (حمایت از تولید ملی)، درونزایی و برونگرایی بیشترین توجه معطوف شده و دیگر مؤلفههای اقتصاد مقاومتی شامل: اقتصاد دانشبنیان، اصلاح ساختارها و نهادهای اقتصادی، شفافسازی و سالمسازی اقتصاد، اقتصاد عدالت بنیان و مؤلفهی کاهش وابستگی به نفت و خام فروشی، مورد غفلت واقعشدهاند. بازنگری و گنجاندن مؤلفه های اقتصاد مقاومتی در محتوای کتابهای درسی و تضمین رابطه عمودی محتوای کتابها؛ از اقدامات ضروری برای برنامه ریزان و مؤلفان کتابهای درسی قلمداد شده است.
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue75,Year,
Winter
2023
مقاله حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی ارتباطی معلمان و نظام برنامه ریزی درسی در فرایند تدوین و اجرای برنامهدرسی مقطع ابتدایی در ایران انجام گرفت. رویکرد پژوهش کیفی و روش پژوهش، پژوهش نظریه ای بود. بهمنظور جمعآوری داده ها از سه راهبرد بررسی اسناد بالادستی، بررسی More
مقاله حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی ارتباطی معلمان و نظام برنامه ریزی درسی در فرایند تدوین و اجرای برنامهدرسی مقطع ابتدایی در ایران انجام گرفت. رویکرد پژوهش کیفی و روش پژوهش، پژوهش نظریه ای بود. بهمنظور جمعآوری داده ها از سه راهبرد بررسی اسناد بالادستی، بررسی تجارب کشورها و مصاحبه با صاحبنظران استفاده شد. بدین منظور چهار سند بالادستی شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامهدرسی ملی، سند راهبردی معاونت آموزش ابتدایی و مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، و نظام برنامه ریزی درسی چهار کشور اندونزی، مالزی، پاکستان و استرالیا مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با ده نفر از اساتید رشته برنامه ریزی درسی در دانشگاه های تهران، مشهد، مازندران و بیرجند به صورت حضوری یا تلفنی مصاحبه انجام شد. انتخاب نمونه ها به صورت هدفمند بود. ابزار گردآوری داده ها در هر بخش چکلیست بود. داده ها نیز به شیوه تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. برای افزایش روایی داده ها از سهسویهسازی و چک کردن اعضا و برای افزایش پایایی داده ها از معیارهای گوبا و لینکلن استفاده شد. الگوی ارتباطی معلمان و نظام برنامه ریزی درسی بر اساس مراحل هشتگانه فرایند تدوین و اجرای برنامهدرسی و نیز مؤلفه ها ی هدف ارتباط/مشارکت، سطح ارتباط/ مشارکت، ساختار ارتباط/مشارکت، مشارکتکنندگان و کانال های ارتباطی طراحی گردید. در پایان بهمنظور اعتباریابی الگو، جلسه گروهکانونی تشکیل گردید و اصلاحات لازم انجام شد. الگوی ارتباطی معلمان و نظام برنامه ریزی درسی، مشارکت معلمان در فرایند برنامه ریزی درسی را تسهیل نموده و سبب اجرای اثربخش برنامه های درسی می گردد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications