• Home
  • سعید بختیارپور

    List of Articles سعید بختیارپور


  • Article

    1 - اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر دشواری در تنظیم هیجان و نشخوار فکری در زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    اضطراب اجتماعی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است و عوامل روان‌شناختی بسیاری در بروز و وخامت آن دخیل هستند. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر دشواری در تنظیم هیجان و نشخوار فکری در زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح More
    اضطراب اجتماعی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است و عوامل روان‌شناختی بسیاری در بروز و وخامت آن دخیل هستند. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر دشواری در تنظیم هیجان و نشخوار فکری در زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بجنورد در سال 1398 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 30 نفر از آنان انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های اضطراب اجتماعی (Connor, Davidson, et al, 2000)، دشواری در تنظیم هیجان (Garnefski & Kraaij, 2006) و نشخوار فکری (Nolen Hoeksema & Morrow, 1991) استفاده شد. گروه‌ آزمایشی تحت درمان پذیرش و تعهد قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله ای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد درمان پذیرش و تعهد بر کاهش دشواری در تنظیم هیجان و نشخوار فکری زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی اثربخش بود(0.001p<). باتوجه به نتایج به دست آمده، می‌توان از این درمان در جهت کاهش دشواری در تنظیم هیجان و نشخوار فکری زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بهره برد و از این راه به کاهش تنش برای بیماران مبتلا به اضطراب اجتماعی کمک نمود. Manuscript profile

  • Article

    2 - مقایسه تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان بر اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 4 , Year , Autumn 2022
    هدف این پژوهش، مقایسۀ تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان بر اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان دختر دوم متوسطه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانش‌آموزان دختر دورۀ دوم متوسطه شهر بهبهان در سال تحصیلی 98-1397بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیر More
    هدف این پژوهش، مقایسۀ تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان بر اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان دختر دوم متوسطه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانش‌آموزان دختر دورۀ دوم متوسطه شهر بهبهان در سال تحصیلی 98-1397بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 45 نفر از آنان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 15 دانش‌آموز) قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ اضطراب امتحان (Spielberger, Gonzalez, Taylor, Algaze & Anton, 1978)و خودکارآمدی تحصیلی (Jing & Morgan, 1999) استفاده شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. گروه‌های آزمایشی تحت آموزش راهبردهای فراشناختی (6 جلسۀ 90 دقیقه‌ای) و مدیریت زمان (7 جلسۀ 60 دقیقه‌ای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله ای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو آموزش راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان، بر کاهش اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان اثربخش بودند(01/0p<). همچنین نتایج نشان داد، آموزش راهبردهای فراشناختی نسبت به مدیریت زمان، دارای تأثیر بیشتری بر کاهش اضطراب امتحان و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان بود (01/0p<). می‌توان از آموزش راهبردهای فراشناختی در کاهش اضطراب امتحان و افزایش خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان بهره گرفت. Manuscript profile

  • Article

    3 - آزمون مدل علی درگیری تحصیلی بر اساس نگرش به تحصیل و آینده شغلی و خودباوری تحصیلی با میانجی‌گری پایستگی تحصیلی در دانشجویان زن
    Woman Cultural Psychology , Issue 50 , Year , Winter 2021
    هدف پژوهش حاضر آزمون مدل علی درگیری تحصیلی بر اساس نگرش به تحصیل و آینده شغلی و خودباوری تحصیلی با میانجی‌گری پایستگی تحصیلی در دانشجویان زن بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی اهواز در سال تحصیلی 99-1398 بودند. از جامعه مذکور تعداد 299 دانشجوی ز More
    هدف پژوهش حاضر آزمون مدل علی درگیری تحصیلی بر اساس نگرش به تحصیل و آینده شغلی و خودباوری تحصیلی با میانجی‌گری پایستگی تحصیلی در دانشجویان زن بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی اهواز در سال تحصیلی 99-1398 بودند. از جامعه مذکور تعداد 299 دانشجوی زن به روش نمونه-گیری در دسترس به انتخاب شدند. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه‌های درگیری تحصیلی ریو (2013)، نگرش به تحصیل و آینده شغلی حسنلو، حسن نژاد و خزائی پول (1396)، خودباوری تحصیلی نوری، جعفری و سعادتمند (1394) و مقیاس پایستگی تحصیلی ساموئلز (2004) بود. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. نتایج نشان داد تمام مسیرهای مستقیم به جز مسیر نگرش به تحصیل و آینده شغلی با درگیری تحصیلی معنادار شدند و مسیرهای غیرمستقیم نیز از طریق پایستگی تحصیلی با درگیری تحصیلی معنادار شدند. بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. Manuscript profile

  • Article

    4 - رابطه نارضایتی بدنی، اضطراب جسمانی- اجتماعی و نگرش های اجتماعی- فرهنگی درباره ظاهر با خودپنداره بدنی در دانش آموزان دختر
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 2 , Year , Summer 2017
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه نارضایتی بدنی، اضطراب جسمانی- اجتماعی و نگرش های اجتماعی- فرهنگی درباره ظاهر با خودپنداره بدنی در دانش آموزان دختر سال چهارم دبیرستان های ناحیه 3 شهر اهواز بود. بدین منظور، نمونه ای به حجم 250 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و از More
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه نارضایتی بدنی، اضطراب جسمانی- اجتماعی و نگرش های اجتماعی- فرهنگی درباره ظاهر با خودپنداره بدنی در دانش آموزان دختر سال چهارم دبیرستان های ناحیه 3 شهر اهواز بود. بدین منظور، نمونه ای به حجم 250 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه روابط چندبعدی خود- بدن، پرسشنامه اضطراب جسمانی-اجتماعی، آزمون نگرش های اجتماعی- فرهنگی درباره ظاهر و پرسشنامه خودپنداره مورد آزمون قرار گرفتند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین نارضایتی بدنی، اضطراب جسمانی-اجتماعی و نگرشهای اجتماعی- فرهنگی درباره ظاهر با خودپنداره بدنی در دانش آموزان دختر رابطه منفی معنی‌دار وجود داشت. نارضایتی بدنی، اضطراب جسمانی-اجتماعی و نگرشهای اجتماعی- فرهنگی درباره ظاهر پیش‌بینی کننده معنی‌داری برای خودپنداره بدنی در دانش آموزان بودند. کلید واژه ها: نارضایتی بدنی، اضطراب جسمانی-اجتماعی نگرشهای اجتماعی-فرهنگی درباره ظاهر، خودپنداره بدنی Manuscript profile

  • Article

    5 - تاثیر بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانش آموزان دوره ابتدایی
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 4 , Year , Autumn 2020
    هدف: هدف از انجام این پژوهش تاثیر بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانش آموزان دوره ابتدایی بود. در این پژوهش آموزش بازآموزی اسنادی به عنوان متغیر مستقل و افسردگی به عنوان متغیر وابسته بودند. پژوهش حاضر یک روش آزمایش میدانی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه گواه ب More
    هدف: هدف از انجام این پژوهش تاثیر بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانش آموزان دوره ابتدایی بود. در این پژوهش آموزش بازآموزی اسنادی به عنوان متغیر مستقل و افسردگی به عنوان متغیر وابسته بودند. پژوهش حاضر یک روش آزمایش میدانی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. ابزار این پژوهش پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI) بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر(3672 نفر) پایه ششم ابتدایی شهر دزفول بود که از بین آنها 300 نفر به خاطر مسئله افسردگی در سال تحصیلی 95-1394 به مشاور مدرسه ارجاع داده شده بودند. پس از بررسی و اجرای پرسشنامه افسردگی بروی این عده، بررسی نتایج نشان داد که 30 نفر نمره افسردگی‌شان یک انحراف استاندارد بالاتر از میانگین بود، که به شیوه هدفمند نمونه برداری شدند و به طور تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه گمارده شدند. قبل از آموزش بازآموزی اسنادی از هر دو گروه پیش آزمون افسردگی گرفته شد، سپس به گروه آزمایشی آموزش بازآموزی اسنادی ارائه شد و به گروه گواه ارایه نشد. پس از اتمام دوره آموزش بلافاصله از دو گروه پس آزمون هایی از پرسشنامه افسردگی گرفته شد. حدود دو ماه بعد از دوره آموزشی مجددا از هر دو گروه آزمون پیگیری گرفته شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش باز آموزی اسنادی بر افسردگی در پس آزمون (033/0P= و 65/21df= و 93/5- t=) در سطح (01/0p<) معنادار است. همچنین آموزش باز آموزی اسنادی بر افسردگی در مرحله پیگیری (039/0P= و 25/22 df= و 70/4- t =) در سطح (01/0p<) معنادار است. Manuscript profile

  • Article

    6 - رابطۀ علّی تاب‌آوری و نیازهای روان‌‎شناختی‌ با سلامت روانی با نقش میانجی عملکرد خانواده در مادران دارای کودکان استثنایی
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2020
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطۀ علّی تاب‌آوری و نیازهای روان‌‎شناختی با سلامت روانی با نقش میانجی عملکرد خانواده در مادران دارای کودکان استثنایی در شهر اهواز بود. به این منظور 100 مادر دارای کودک استثنایی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش More
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطۀ علّی تاب‌آوری و نیازهای روان‌‎شناختی با سلامت روانی با نقش میانجی عملکرد خانواده در مادران دارای کودکان استثنایی در شهر اهواز بود. به این منظور 100 مادر دارای کودک استثنایی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه های سلامت روانی SCL-25 (1973)، تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003)، نیازهای روان‌‎شناختی دسی و رایان (2000) و عملکرد خانواده مک ماستر (1983) استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تاب‌آوری با سلامت روانی و همچنین بین نیازهای روان‌‎شناختی‌ با عملکرد خانواده(p<0.01) و بین عملکرد خانواده با سلامت روانی رابطۀ مستقیم وجود داشت (p≤ 0.05). اما بین نیازهای روان‌‎شناختی‌ با سلامت روانی و همچنین بین تاب‌آوری با عملکرد خانواده در مادران دارای کودکان استثنایی رابطۀ مستقیم وجود نداشت (p>0.05). بین تاب‌آوری با سلامت روانی با نقش میانجی عملکرد خانواده در مادران دارای کودکان استثنایی رابطۀ غیرمستقیم وجود داشت (p≤ 0.05). اما بین نیازهای روان‌‎شناختی‌ با سلامت روانی با نقش میانجی عملکرد خانواده در مادران دارای کودکان استثنایی رابطۀ غیرمستقیم وجود نداشت (p>0.05). Manuscript profile



  • Article

    9 - مقایسه اثربخشی کلاس درس معکوس و کلاس درس مبتنی بر شبکه های اجتماعی، بر خلاقیت و یادگیری خود راهبر هنرجویانِ هنرستان های پسرانه شهرستان آبدانان
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 4 , Year , Winter 2021
    هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی کلاس درس معکوس و کلاس درس مبتنی بر شبکه های اجتماعی، برخلاقیت و یادگیری خود راهبر هنرجویان پسر هنرستان های شهرستان آبدانان در درس دانش فنی کامپیوتر انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل More
    هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی کلاس درس معکوس و کلاس درس مبتنی بر شبکه های اجتماعی، برخلاقیت و یادگیری خود راهبر هنرجویان پسر هنرستان های شهرستان آبدانان در درس دانش فنی کامپیوتر انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان آبدانان بودند. دراین طرح 60 دانش آموز به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در 3 گروه: کلاس درس معکوس، کلاس درس مبتنی بر شبکه های اجتماعی و کلاس درس سنتی (گروه کنترل) قرار گرفتند، پرسشنامه های خلاقیت تورنس و یادگیری خودراهبر فیشر به صورت پیش آزمون و پس آزمون برای گروه ها اجرا شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره بیانگر تاثیر معنی دار و مثبت آموزش به روش کلاس درس معکوس وکلاس درس مبتنی برشبکه های اجتماعی روی متغیرهای خلاقیت و یادگیری خودراهبر می باشد. همچنین نتایج نشان داد که کلاس درس معکوس در مقایسه با کلاس درس مبتنی بر شبکه های اجتماعی، موجب اثرگذاری مثبت بیشتری بر خلاقیت و یادگیری خودراهبر شده است. Manuscript profile

  • Article

    10 - تأثیر درمان بهزیستی روان‌شناختی بر تحمل آشفتگی در مادران کودکان کم توان ذهنی
    Journal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 1 , Year , Summer 2020
    هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی و پایداری تأثیر درمان بهزیستی روان‌شناختی بر تحمل آشفتگی در مادران کودکان کم توان ذهنی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران کودکان کم توان شهر More
    هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی و پایداری تأثیر درمان بهزیستی روان‌شناختی بر تحمل آشفتگی در مادران کودکان کم توان ذهنی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران کودکان کم توان شهر تهران در سال 99- 1398 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 30 نفر از آنان انتخاب و در گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر (2005) استفاده شد. گروه‌ آزمایشی تحت درمان بهزیستی روان‌شناختی (10 جلسه 120 دقیقه‌ای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله ای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از آماره های توصیفی و آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در سطح معناداری 05/0 با استفاده از نرم افزار Spss23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که اثربخشی درمان بهزیستی روان‌شناختی بر افسردگی در مادران کودکان کم توان ذهنی در طول زمان پایدار بود (001/0>P). نتیجه گیری: بهزیستی روان‌شناختی از طریق افزایش اعتماد به نفس، منجر به افزایش تحمل آشفتگی در مادران شده و این مساله احتمالاً توانسته است بر کاهش افکار و رفتارهای تنش‌زا اثر بگذارد Manuscript profile

  • Article

    11 - اعتباریابی مقیاس تصویر بدن در زنان مبتلا به سرطان پستان
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , Issue 2 , Year , Summer 1401
    چکیدهزنانی که تحت درمان سرطان پستان قرار می گیرند، دچار یکسری تغییرات از جمله از دست دادن یا بدشکلی یک یا هر دو پستان، زخم های ناشی از جراحی، تغییرات پوستی و افزایش وزن می شوند. اینتغییرات ارتباط بسیار نزدیکی با ظاهر فیزیکی و تصویر بدن دارند و اغلب منجر به کاهش سلامت رو More
    چکیدهزنانی که تحت درمان سرطان پستان قرار می گیرند، دچار یکسری تغییرات از جمله از دست دادن یا بدشکلی یک یا هر دو پستان، زخم های ناشی از جراحی، تغییرات پوستی و افزایش وزن می شوند. اینتغییرات ارتباط بسیار نزدیکی با ظاهر فیزیکی و تصویر بدن دارند و اغلب منجر به کاهش سلامت روان،کاهش کیفیت زناشویی و استرس های روان شناختی حاصل از این تصویر نامناسب از تن می شود. اینپژوهش با هدف بررسی اعتباریابی مقیاس تصویر بدن در بیماران سرطان پستان در شهر تهران صورتگرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. 250 زن متأهل مبتلا به سرطان پستان از مراکزدرمانی در شهر تهران به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها مقیاس های تصویررا تکمیل کردند. )RDAS( و کیفیت زندگی زناشویی )IAT( وابستگی به فضای مجازی ،)ABIS( بدنتحلیل داده ها با استفاده از روشهای آماری، آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی تأییدی و با استفاده از نرمانجام شد. یافته ها نشان داد که مدل دو عاملی تصویر بدن SPSS- و 27 AMOS- افزارهای آماری 26برازنده جامعه بود. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ روایی همگرا و واگرا برای کل مقیاس و خردهمقیاس های آن در حد قابل قبول بود. با توجه به روایی و پایایی مناسب این مقیاس می توان از آن برایفعالیت های پژوهشی و درمانی در تحقیقات و مراکز مشاوره استفاده کرد.کلیدواژه ها: مقیاس تصویر بدنی، اعتباریابی، سرطان پستان Manuscript profile

  • Article

    12 - اعتبارسنجی و هنجاریابی پرسشنامه اضطراب ناشی از شیوع بیماری کووید 19 ، مقایسه - و پیش بینی آن با استفاده از شبکه عصبی براساس ویژگی های جمعیت شناختی
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , Issue 1 , Year , Spring 1400
    چکیده:هدف اشن پژوهش اعتبارسنجی و هنجارشرابی پرسشرنامه اضرطرا کرونرا و همچنرین مقاشسرهاضطرا کرونا بین افراد غیر بالینی با وشژگی های جمعیت شناختی مختلف و پیش بینی اضرطراکرونا بر اساس اشن وشژگی ها بود. جامعۀ آماری شام جامعه آماری پرژوهش حاضرر شرام کلیرهافراد 93 تا 9۳ سال س More
    چکیده:هدف اشن پژوهش اعتبارسنجی و هنجارشرابی پرسشرنامه اضرطرا کرونرا و همچنرین مقاشسرهاضطرا کرونا بین افراد غیر بالینی با وشژگی های جمعیت شناختی مختلف و پیش بینی اضرطراکرونا بر اساس اشن وشژگی ها بود. جامعۀ آماری شام جامعه آماری پرژوهش حاضرر شرام کلیرهافراد 93 تا 9۳ سال ساکن در استان خوزستان بود که به صورر آن تشن در پژوهش شرکت کردندنمونه گیری به صورر در دسترس بود و از بین ۰6۰ نفری که به پرسشنامه آن تشن پاس، دادند تماآن ا ) 9۰۰ مرد و 91۳ زن( به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و به پرسشرنامه اضرطرا بیمراریکرونا علی پور و همکاران ) 9۰13 ( و پرسشنامه محق ساخته جمعیت شناختی پاس، دادنرد . نتراشنشان داد پرسشنامه از اعتبار مطلوبی برخوردار بود. بین دو گروه زنان و مردان به لحاظ نمره کر وهمچنین خرده مقیاس های علائ جسمی و روانی اضطرا کرونا اختلاف معنی داری وجود داشت.بین دو گروه با سن کمتر و بیشتر از 1۳ سال و بین افراد دارا و فاقد تحصیلار دانشگاهی اخرتلافمعنی داری دشده نشد. از بین وشژگی های جمعیت شناختی جنسیت ب ترشن پیش برین بررای میرااناضطرا بود و سن و تحصیلار پیش بین های بعدی بودند.کلید واژه ها: اعتبار سنجی هنجارشابی اضطرا کووشد 91 جنسیت Manuscript profile

  • Article

    13 - نقش اضطراب تحصیلی در رابطة بین کنترل روان شناختی والدین و بهزیستی تحصیلی )یک مدل میانجی تعدیل شده(
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , Issue 2 , Year , Summer 1400
    چکیده:این پژوهش با هدف بررسی نقش اضطراب تحصایةی در رابطاة باین کنتار روا شاناختیوالدین و بهزیستی تحصیةی به منظور تحةیل ضرایب مسیرهای مستقیم و غیرمساتقیم رواباط باهدو روش بررسی نقش میانایگری و نقش تعدیل کننده اناا شاد . جامعاة آمااری شاامل کةیا ة0201 بودند که از بین آ ها More
    چکیده:این پژوهش با هدف بررسی نقش اضطراب تحصایةی در رابطاة باین کنتار روا شاناختیوالدین و بهزیستی تحصیةی به منظور تحةیل ضرایب مسیرهای مستقیم و غیرمساتقیم رواباط باهدو روش بررسی نقش میانایگری و نقش تعدیل کننده اناا شاد . جامعاة آمااری شاامل کةیا ة0201 بودند که از بین آ هاا - دانش آموزا مقطع متوسطة شهرستا اهواز در سا تحصیةی 08242 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحةه ای انتخاب شدند و باه پرساش ناماههای کنتر روا شناختی والدینی اضطراب پیشرف و بهزیستی تحصیةی پاس دادند. داده هاا باااستفاده از روش مد یابی معادلات ساختاری و رگرسیو چندگانه باه وسایةة نار افازار Amosتحةیل شدند. و به منظور تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونبا استفاده شد. نتاای نشاا داداثر غیرمستقیم کنتر روا شناختی والدین بر بهزیستی تحصیةی از طریق اضطراب تحصیةی معنی1/ دار اس . ) 10 ≤ P همچنین اضطراب تحصیةی رابطة بین کنتر روا شناختی و - .)β = 1/ و 01بهزیستی تحصیةی را به صورت کامل میانایگری می کند اما این رابطه را تعدیل نمی کند.واژه های کلیدی: اضطراب تحصیةی بهزیستی تحصیةی کنتر روا شناختی والادین مادمیانای تعدیل شده Manuscript profile

  • Article

    14 - تبیین رابطة علّی حمایت اجتماعی ادراک شده با علائم بیماریهای روانتنی با میانجیگری وابستگی به تلفن هوشمند
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , Issue 2 , Year , Summer 1400
    چکیدهاین پژوهش با هدف تبیین رابطة عةّی حمای اجتماعی ادرا، شده با علائم بیماریهای روا -تنی با میانایگری اعتیاد به تةفن هوشمند در دانشاویا اناا شد . جامعة آماری شامل تمامی0200 مشغو به - دانشاویا دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود که در سا تحصیةی 0511تحصیل بودند. از بین آ More
    چکیدهاین پژوهش با هدف تبیین رابطة عةّی حمای اجتماعی ادرا، شده با علائم بیماریهای روا -تنی با میانایگری اعتیاد به تةفن هوشمند در دانشاویا اناا شد . جامعة آماری شامل تمامی0200 مشغو به - دانشاویا دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود که در سا تحصیةی 0511تحصیل بودند. از بین آ ها 240 نفر به روش نمونهگیری در دستر انتخاب شدند و به پرسشنامه استاندارد حمای اجتماعی شربو و استوارت ) 0000 ( علائم بیماریهای روا تنی )هرزوگ وهمکارا 2104 ( و اعتیاد به تةفن هوشمند )کوا 2102 ( پاس دادند . دادهها با استفاده از روشآماری تحةیل مسیر تازیه و تحةیل شد. نتای نشا داد رابطة مستقیم حمای اجتماعی با اعتیاد به1/ تةفن هوشمند ) 12 ≤ P , و رابطة اعتیاد به تةفن هوشمند با علائم بیماریهای - )β= 1/011/ روا تنی ) 110 ≤ P , معنادار بود. همچنین اعتیاد به تةفن هوشمند رابطة بین حمای )β= 1/25اجتماعی و علائم بیماریهای روا تنی را بهصورت کامل میانایگری کرد. درنتیاه میتوا باآموزش راههای بهبود حمای اجتماعی به جوانا از وابستگی آ ها به تةفن هوشمند و به تبع آعلائم بیماریهای روا تنی کاس .واژههای کلیدی: حمای اجتماعی اعتیاد به تةفن هوشمند علائم بیماریهای روا تنی Manuscript profile

  • Article

    15 - مقایسه باورهای هوشی و بلوغ هیجانی دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهر ایلام
    Educational researches , Issue 2 , Year , Autumn 2019
    هدف پژوهش حاضر مقایسه باورهای هوشی و بلوغ هیجانی دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهر ایلام است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه‌ای و جامعه آماری را کلیه‌ی دانش‌آموزان پسر و دختر مدارس متوسط دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1396-1395 به تعداد 10496 نفر تشکیل داد. حجم نمونه از More
    هدف پژوهش حاضر مقایسه باورهای هوشی و بلوغ هیجانی دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهر ایلام است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه‌ای و جامعه آماری را کلیه‌ی دانش‌آموزان پسر و دختر مدارس متوسط دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1396-1395 به تعداد 10496 نفر تشکیل داد. حجم نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 374 دانش‌آموز تعیین گردید روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای بوده که مقیاس باورهای هوشی دوپیرات و مارین(2005) و مقیاس بلوغ هیجانی یاشویر سینگ و ماهیش بهار گاوا (1991) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شده است. یافته ها نشان داد، در بین دانش‌آموزان پسر و دختر مدارس متوسطه دوم شهر ایلام در بلوغ هیجانی و باورهای هوشی تفاوت معناداری وجود دارد و دختران گروه نمونه، در مقایسه با پسران، دارای بلوغ هیجانی پایین‌تر و باورهای هوشی بیشتری هستند. همچنین، عامل جسنیت به عنوان متغیر تاثیرگذار به میزان 6/4 درصد واریانس عدم ثبات عاطفی، 4/5 درصد واریانس بازگشت عاطفی، 3/4 درصد واریانس فروپاشی شخصیت، 7/6 درصد واریانس ناسازگاری اجتماعی، 6/3 درصد واریانس فقدان استقلال، 8/2 درصد واریانس باورهای هوشی افزایشی و 6/2 درصد واریانس باورهای هوشی ذاتی را تبیین می‌کند. بنابراین، تحولات جنسیتی در حوزه‌ی آموزش و پرورش نمی‌توان محدود و منحصر به تحولات کمی و افزایش چشمگیر نسبت به دانش‌آموزان دختر دانست. Manuscript profile

  • Article

    16 - مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و روش هم‌شاگردی بر اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی در دانش‌آموزان
    Educational researches , Issue 2 , Year , Summer 2020
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و روش هم‌شاگردی بر اضطراب امتحان و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بهبهان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند More
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و روش هم‌شاگردی بر اضطراب امتحان و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بهبهان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 60 نفر از آنان انتخاب، و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 20 دانش‌آموز) قرار گرفتند.به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر، گونزالز، تیلور، آلگازه و آنتون (1978) و اهمال‌کاری تحصیلی سواری (1390) استفاده شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. گروه‌های آزمایش تحت آموزش راهبردهای فراشناختی (6 جلسه 90 دقیقه‌ای) و روش هم‌شاگردی (6 جلسه 75 دقیقه‌ای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو آموزش راهبردهای فراشناختی و روش هم‌شاگردی بر کاهش اضطراب امتحان و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان اثربخش بودند (0.01p)، هم‌چنین نتایج نشان داد، آموزش راهبردهای فراشناختی نسبت به روش هم‌شاگردی، دارای تأثیر بیشتری بر بهبود اضطراب امتحان و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان بود (0.01p). لذا می‌توان از این آموزش‌ها در جهت کاهش اضطراب امتحان و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان بهره برد. Manuscript profile

  • Article

    17 - مقایسه اثربخشی درمان‌های شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و پذیرش و تعهد بر انعطاف‌پذیری کنشی در زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
    Quarterly Journal of Woman and Society , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان‌های شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و پذیرش‌وتعهد بر انعطاف‌پذیری کنشی در زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی شهر بجنورد در سال 1398بودند که بااستفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 45 زن انتخاب و به‌صورت تصادفی در دوگروه آزمایشی و یک گر More
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان‌های شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و پذیرش‌وتعهد بر انعطاف‌پذیری کنشی در زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی شهر بجنورد در سال 1398بودند که بااستفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 45 زن انتخاب و به‌صورت تصادفی در دوگروه آزمایشی و یک گروه کنترل(هرگروه 15زن) قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌‌های اضطراب اجتماعی ترنر وهمکاران (1989) و انعطاف‌پذیری کنشی کانر و دیویدسون(2003) استفاده شد. روش پژوهش آزمایشی باطرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. گروه‌های آزمایشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی(8 جلسه 90دقیقه‌ای) و پذیرش‌وتعهد(8 جلسه 90دقیقه‌ای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد، هر دو درمان‌ شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و پذیرش‌وتعهد بر افزایش انعطاف‌پذیری کنشی در زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی اثربخش بودند(0.01p <) و بین اثربخشی درمان‌های شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و پذیرش‌وتعهد بر افزایش انعطاف‌پذیری کنشی در زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، تفاوت معناداری وجود نداشت(0.05p>). بنابراین می‌توان از این درمان درجهت افزایش انعطاف‌پذیری کنشی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بهره برد. Manuscript profile