حمل و نقل همواره یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر ساختار شهرها بوده است. اما بویژه در یک سده اخیر با گسترش انواع وسایل نقلیه موتوری و تغییرات فزاینده جمعیتی به یکی از اصلی ترین مشکلات شهرنشینی بدل گردیده است. رویکردهای نظری به حمل و نقل درون شهری نیز طی دوره های زمانی مخ More
حمل و نقل همواره یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر ساختار شهرها بوده است. اما بویژه در یک سده اخیر با گسترش انواع وسایل نقلیه موتوری و تغییرات فزاینده جمعیتی به یکی از اصلی ترین مشکلات شهرنشینی بدل گردیده است. رویکردهای نظری به حمل و نقل درون شهری نیز طی دوره های زمانی مختلف از روندی متفاوت برخوردار بوده است. پژوهش حاضر، بررسی روند تحول نظریه های مرتبط با حمل و نقل درون شهری است که با مطالعه اسنادی و با استفاده از جدیدترین و معتبرترین منابع انجام گرفته است و بر مبنای مشابهت های موجود، ایده های نظری حمل و نقل درون شهری در سه دوره زمانی دسته بندی گردید.
نتایج حاصل از مطالعه نشان می دهد در قرن گذشته یک تغییر جهت گیری کلی از حمل و نقل خودرو مدار به سمت گسترش شبکه های حمل و نقل همگانی و توسعه در نواحی پیرامونی آنها به وجود آمده است.
Manuscript profile
در آستانه هزاره سوم فضاهای عمومی شهری به عنوان مکان سوم که نقشی اساسی در برقراری تعاملات اجتماعی ایفا می نمایند مورد توجه جدی قرار گرفته و به کانون تمرکز دانش- حرفه طراحی شهری بدل گردیده اند. در این میان، صاحبنظران گوناگون با رویکردهای متفاوتی این موضوع را مورد بحث و بر More
در آستانه هزاره سوم فضاهای عمومی شهری به عنوان مکان سوم که نقشی اساسی در برقراری تعاملات اجتماعی ایفا می نمایند مورد توجه جدی قرار گرفته و به کانون تمرکز دانش- حرفه طراحی شهری بدل گردیده اند. در این میان، صاحبنظران گوناگون با رویکردهای متفاوتی این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده اند. پژوهش حاضر به منظور ارزیابی نظرات اصلی ترین و مطرح ترین متفکران مرتبط با فضاهای عمومی شهری به روش مطالعه اسنادی و با استفاده از منابع واجد ارزش در این عرصه انجام گرفته، ضمن بررسی متاخرترین ایده ها همچون نوشهرسازی و نوپیاده گرایی، این نظریه پردازان را در شش محور دسته بندی نموده است.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که گرچه دیدگاه های ارائه شده در ارتباط با این موضوع در بسیاری موارد واجد جنبه هایی مشترک بوده اند اما در دوران اخیر با تثبیت اهمیت نقش کالبدی و اجتماعی فضاهای عمومی شهری، تاکید بسیار بر رویکردهای پایداری، ایجاد امنیت و انسان مداری می باشد.
Manuscript profile
Journal of Environmental Science and Technology
,
Issue1,Year,
Spring
2020
زمینه و هدف: پیادهراهها یکی از مهمترین فضاهای شهری معاصر محسوب میشوند که باتوجه به قدمت نه چندان طولانی در کشورمان، هنوز ابعاد ناشناختهای از آنها باقی مانده است. این پژوهش درصدد کشف ارتباط بین مسدود شدن خیابان بر سواره با تغییر در حجم تردد خودروها در معابر پیرامو More
زمینه و هدف: پیادهراهها یکی از مهمترین فضاهای شهری معاصر محسوب میشوند که باتوجه به قدمت نه چندان طولانی در کشورمان، هنوز ابعاد ناشناختهای از آنها باقی مانده است. این پژوهش درصدد کشف ارتباط بین مسدود شدن خیابان بر سواره با تغییر در حجم تردد خودروها در معابر پیرامونی در طول زمان است.روش بررسی: این پژوهش کاربردی، با گردآوری اطلاعات نظری از طریق مطالعات اسنادی_کتابخانهای و جمعآوری دادههای میدانی از روش مشاهده و مصاحبه صورت گرفته است و تحقیقی توصیفی- تحلیلی به شمار میرود. نمونه مطالعاتی این پژوهش، محدوده خیابان 15خرداد تهران است. با بررسی میزان اختلاف حجم تردد سواره در سالهای 2011، 2014 و 2016 در نرم افزار SPSS و طبق آزمون واریانس یکطرفه، تفاوت معنیداری در میانگین حجم تردد خودروهای معابر مورد مطالعه مشاهده گردید که فرضیه افزایش حجم ترافیک سواره در معابر پیرامون خیابان 15 خرداد پس از تبدیل به پیادهراه را رد مینماید.یافتهها: محاسبات عددی نشان میدهد که پس از ایجاد پیادهراه 15خرداد، همسو با نمونههای مشابه جهانی، طی یک دوره 3 ساله 7/15 درصد و در دورهای 5 ساله 7/20 درصد حجم تردد سواره در محورهای پیرامونی آن ناپدید شده است که ناشی از تغییر مسیر و زمان سفر شهروندان و استفاده از سفرهای چندحالتی کسبه است.بحث و نتیجهگیری: از اینرو، به نظر میرسد تغییر نگرشی در میان مسوولین شهری در خصوص انتقال اثرات ترافیکی ایجاد پیادهراه بر محدودههای پیرامونی آن الزامی است.
Manuscript profile
Journal of Environmental Science and Technology
,
Issue1,Year,
Spring
2022
زمینه و هدف: توسعه بیرویه شهر، تغییرات ساختار اقتصادی_اجتماعی، عدم تطبیق و همخوانی بافتهای مجاور و بیتوجهی مدیریت شهری به مناطق تاریخی از یکسو و فرصت توسعه و سرمایهگذاری مناسب در پیرامون شهر از سوی دیگر، باعث افت کیفیت زندگی در این محلات و کنار گذاشته شدن آنها از More
زمینه و هدف: توسعه بیرویه شهر، تغییرات ساختار اقتصادی_اجتماعی، عدم تطبیق و همخوانی بافتهای مجاور و بیتوجهی مدیریت شهری به مناطق تاریخی از یکسو و فرصت توسعه و سرمایهگذاری مناسب در پیرامون شهر از سوی دیگر، باعث افت کیفیت زندگی در این محلات و کنار گذاشته شدن آنها از فرآیند توسعه شهری شده است. در مقابل، بازگشت به اصل توسعه درونزا و حیاتبخشی مجدد به فضاهای شهری از دست رفته با ایجاد جذابیت در بافتهای تاریخی، میتواند محرکی برای توسعه آنها باشد. در این راستا اجرای پروژههای محرک توسعه در بافتهای تاریخی شهری امری اجتنابناپذیر به شمار میرود. این پژوهش کاربردی در صدد تبیین و اولویتبندی معیارهای مکانیابی پروژه محرک توسعه شهری در بافتهای تاریخی است. بدین منظور بافت تاریخی منطقه ۱۲ شهر تهران با وجود پتانسیلهای ارزشمند تاریخی در مرکز شهر قدیم تهران انتخاب شد.روش بررسی: پژوهش حاضر که در سال 1398 انجام شده، از نوع توصیفی- تحلیلی است و از روش تحلیل شبکهای فازی (FANP) جهت اولویتبندی معیارها بهره گرفته است. بدین منظور، پس از مطالعه مبانی نظری پژوهش به روش اسنادی- کتابخانهای، معیارهای مناسب مکانیابی پروژه محرک توسعه شهری به روش تحلیل عاملی وزندهی شده و جهت ارزیابی در نرمافزار Super Decisions وارد شد.بحث و نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که در مکانیابی پروژه محرک توسعه در بافت تاریخی، تسهیل حرکت پیاده و ایجاد اشتغال نقشی اساسی ایفا مینمایند. و برخلاف تصور رایج که احیای میراث فرهنگی و تاریخی مهمترین عامل در تحریک بافت تاریخی به شمار میرود، این معیار در جایگاه کم اهمیتترین معیارها قرار گرفت.
Manuscript profile
فقدان بدنههای شهری مناسب در درک شهروندان از اهمیت کیفیت بصری و تأثیرات آن بر جسم و روان میتواند به عنوان عاملی مهم مد نظر قرارگیرد. نمای ساختمانها همچون پیراهنی است که شخصیت کالبدی و بصری یک بدنه شهری را نمایش میدهد. این پژوهش با هدف شناخت بصری و کالبدی بدنههای شهری از طریق پایداری اجتماعی سعی بر آن دارد به بهبود کیفیت محیطی پایدار بیانجامد. روش این پژوهش توصیفی- کتابخانهای میباشد و درصدد این است که بهبهبود کیفیت بصری و وضعیت بدنههای ساختمانها کمک کند و توصیفی مناسب از بدنه خوب یکی از مناطق شهر تهران در ذهن ایجاد شود، در نهایت به عنوان راهکاری برای شهرسازان و طراحان شهری قرار گیرد و شهروندان را در رسیدن به یک شهر زیبا با کیفیت مطلوب بصری یاری دهد.