• Home
  • Reza Ramezanian

    List of Articles Reza Ramezanian


  • Article

    1 - بهینه‌سازی سبد سرمایه با استفاده از روش تصمیم‌گیری چندمعیاره با بهره‌گیری از معیارهای کانسلیم و سنجه‌های ارزیابی عملکرد
    Journal of Investment Knowledge , Issue 4 , Year , Winter 2019
    سرمایه‌گذاری در شرایطی با چندین معیار و ویژگی‌ها و جنس‌های مختلف بسیار دشوار است. زیرا در این شرایط باید تمامی معیارها را در حالی بررسی کنیم که ممکن است دچار تعارض باشند. استفاده از مدل‌های تصمیم‌گیری می‌تواند در این زمینه راهگشای سرمایه‌گذاران باشد. در این پژوهش قصد دا More
    سرمایه‌گذاری در شرایطی با چندین معیار و ویژگی‌ها و جنس‌های مختلف بسیار دشوار است. زیرا در این شرایط باید تمامی معیارها را در حالی بررسی کنیم که ممکن است دچار تعارض باشند. استفاده از مدل‌های تصمیم‌گیری می‌تواند در این زمینه راهگشای سرمایه‌گذاران باشد. در این پژوهش قصد داریم تا با استفاده از روش‌های ویکور و پرامیتی و با بهره‌گیری از معیارهای مدل کانسلیم و معیاری پیشنهادی که جهت نزدیک کردن پژوهش به بازار بورس ایران است، سهام برتر را انتخاب و سپس با استفاده از مدل مارکوویتز تعدیل‌شده با لحاظ کردن هزینه‌های معاملاتی، یک سبد سهام ایجاد نماییم. این مطالعه برروی سهم‌های بازار بورس تهران با شرایط تعریف‌شده، سال‌های 92-94 صورت گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که درمجموع روش پرامیتی برای تشکیل سبد سهام موفق‌تر عمل کرده و همچنین ازنظر معیارهای شارپ و ترینر چه نسبت به روش ویکور و چه نسبت به سبد بازار نتایج قابل‌قبول‌تری را داشته است. Manuscript profile

  • Article

    2 - An Integrated Bi-Objective Mathematical Model for Minimizing Take-off Delay and Passenger Dissatisfaction
    Journal of Optimization in Industrial Engineering , Issue 1 , Year , Winter 2022
    As air transportation has increased in recent years, it is necessary for airport planners to optimally manage aircraft ground traffic on stands, taxiways and runways in order to minimize flight delay and passenger dissatisfaction. A closer look at the literature in this More
    As air transportation has increased in recent years, it is necessary for airport planners to optimally manage aircraft ground traffic on stands, taxiways and runways in order to minimize flight delay and passenger dissatisfaction. A closer look at the literature in this area indicates that most studies have merely focused on one of these resources which in a macroscopic level may result in aircrafts’ collision and ground traffic at the airport. In this paper, a new bi-objective Mixed-Integer Linear Programming (MILP) model is developed to help airport management to integrate Gate Assignment Problem (GAP) and Runway Scheduling Problem (RSP) considering taxiing operation for departing flights. The proposed model aims to help airport planners to 1) minimize any deviation from preferred schedule and 2) minimize transit passengers’ walking distance. Due to the complexity of the research problem, a Normalized Weighted Sum Method (NWSM) is applied to solve small-sized problems and two meta-heuristics, namely NSGA-II and MOGWO, are used for large-scale instances to generate Pareto optimal solutions. The performance of these algorithms is assessed by well-known coverage and convergence measures. Based on the most criteria, the results indicate that MOGWO outperforms NSGA-II. Manuscript profile