• Home
  • کوروش سایه میری

    List of Articles کوروش سایه میری


  • Article

    1 - بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی برنامۀ کوئین در کودکان پیش‌دبستانی
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    هدف این پژوهش، بررسی ویژگی های روان سنجی برنامۀ کویین در کودکان پیش دبستانی بود و روش تحقیق، شبه‌آزمایشی و در چارچوب یک طرح روان سنجی بود. جامعۀ آماری این پژوهش تمام کودکان پنج‌سالة حاضر در مهدکودک های مولود شهر تهران در سال تحصیلی 97- 1396 بودند و بدین منظور، 80 نفر از More
    هدف این پژوهش، بررسی ویژگی های روان سنجی برنامۀ کویین در کودکان پیش دبستانی بود و روش تحقیق، شبه‌آزمایشی و در چارچوب یک طرح روان سنجی بود. جامعۀ آماری این پژوهش تمام کودکان پنج‌سالة حاضر در مهدکودک های مولود شهر تهران در سال تحصیلی 97- 1396 بودند و بدین منظور، 80 نفر از کودکان به همراه مادرانشان، با شیوۀ نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس هوش کودکان استنفورد- بینه (Roid, 2005)، پرسشنامۀ میزان امنیت دلبستگی کودک کیوست (Waters, 1987)، پرسشنامۀ انگیزۀ انجام کار در کودکان (Kielhofner & Geist, 1998)، پرسشنامۀ تحمل ناکامی (Harrington, 2005) و پرسشنامۀ خودکنترلی (Kendall & Wilcox, 1979) بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که مؤلفه های پیروی از علائق خود، پشتکار، مهارت های زبانی، دانش/درک مطلب، حافظه، توانایی ریاضی، استدلال دیداری فضایی، مهارت های شناختی و مهارت های حرکتی ظریف بیشترین بار عاملی را با عامل شناختی داشتند. مؤلفۀ کنجکاوی، تحمل شکست، خودکنترلی با عامل انگیزشی و دلبستگی با عامل ارتباطی همبستگی داشتند. سه عامل شناختی، انگیزشی و ارتباطی 35/71 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. در نتیجه مشاوران و درمانگران برای بهبود عوامل شناختی، انگیزشی و ارتباطی کودکان می‌توانند از برنامۀ کوئین استفاده کنند. Manuscript profile