• Home
  • شهرام مامی

    List of Articles شهرام مامی


  • Article

    1 - طراحی مدل بومی پیش‌بینی رفتار مالی سرمایه‌گذاران در بازار سهام ایران
    Journal of Investment Knowledge , Issue 1 , Year , Summer 2022
    این پژوهش به دنبال طراحی مدلی برای پیش‌بینی رفتار مالی سرمایه‌گذاران در بازار سهام ایران انجام شد. برای شناسایی معیارها از تحلیل محتوای کیفی متون علمی مرتبط با موضوع پژوهش استفاده شد. با ماتریس خود تعاملی و با اتکا به نظر خبرگان براساس روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری انجام More
    این پژوهش به دنبال طراحی مدلی برای پیش‌بینی رفتار مالی سرمایه‌گذاران در بازار سهام ایران انجام شد. برای شناسایی معیارها از تحلیل محتوای کیفی متون علمی مرتبط با موضوع پژوهش استفاده شد. با ماتریس خود تعاملی و با اتکا به نظر خبرگان براساس روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری انجام گرفت و مدلی پنج سطحی حاصل شد. برای تشخیص نوع متغیرها نیز از تحلیل میک مک استفاده گردید. در مدل پنج سطحی این پژوهش که متغیرهای اخبار غیررسمی، شرایط مالی سرمایه گذار، دانش مالی ذهنی و رفتار گله ای در سطح پنجم تأثیرگذارترین متغیرها و باورپذیری، قضاوت شخصی، کنترل هیجان و زیان گریزی نیز تأثیرپذیرترین متغیرهای این مدل بودند که در سطح یک این مدل قرار گرفتند. تحلیل میک مک این پژوهش نیز حاکی از آن بود که متغیرهای اخبار غیررسمی، دانش مالی ذهنی، شرایط مالی سرمایه گذار، اعتماد به نفس و رفتار گله ای، مستقل و متغیرهای زیان گریزی، باورپذیری، فن آوری مالی، کنترل هیجان، قضاوت شخصی و تخصص مالی نیز از نوع وابسته‌اند و سایر متغیرها از نوع رابط هستند. Manuscript profile

  • Article

    2 - اثربخشی مداخله مبتنی بر شفقت بر نگرانی و نشخوارفکری مصرف‌کنندگان مت‌آمفتامین در شهر کرمانشاه
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 4 , Year , Winter 2022
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر شفقت بر نگرانی و نشخوار فکری مصرف کنندگان مت آمفتامین انجام شد. روش این پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه معتادان مرد مصرف کننده مت آمفتامین مراجعه کننده ب More
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر شفقت بر نگرانی و نشخوار فکری مصرف کنندگان مت آمفتامین انجام شد. روش این پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه معتادان مرد مصرف کننده مت آمفتامین مراجعه کننده به مراکز و کمپ های ترک اعتیاد شهر کرمانشاه در سال 1398 بودند. تعداد 30 نفر از این افراد به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، مداخله مبتنی بر شفقت را هفته‌ای یک بار در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به صورت گروهی، دریافت کردند. ابزرهای سنجش شامل پرسشنامه نگرانی (Borkovec Molin & Borkovoec, 1994) و پرسشنامه نشخوار فکری (Nolen-Hoeksema& Morrow, 1991) بود. یافته های حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که مداخله متمرکز بر شفقت بر کاهش نگرانی و نشخوار فکری، تأثیر معناداری داشت (001/0>p). با توجه به پیامدهای روان شناختی منفی مصرف مواد محرک و آسیب های روانی و جسمی همبودی که می توانند سلامت فرد معتاد و جامعه را به خطر بیندازند، لازم است تا در مراکز ترک اعتیاد با ارائه مداخلات روان شناختی کارآمد مانند مداخله مبتنی بر شفقت به کاهش نگرانی و نشخوارفکری این افراد توجه ویژه ای داشت. Manuscript profile

  • Article

    3 - بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی برنامۀ کوئین در کودکان پیش‌دبستانی
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    هدف این پژوهش، بررسی ویژگی های روان سنجی برنامۀ کویین در کودکان پیش دبستانی بود و روش تحقیق، شبه‌آزمایشی و در چارچوب یک طرح روان سنجی بود. جامعۀ آماری این پژوهش تمام کودکان پنج‌سالة حاضر در مهدکودک های مولود شهر تهران در سال تحصیلی 97- 1396 بودند و بدین منظور، 80 نفر از More
    هدف این پژوهش، بررسی ویژگی های روان سنجی برنامۀ کویین در کودکان پیش دبستانی بود و روش تحقیق، شبه‌آزمایشی و در چارچوب یک طرح روان سنجی بود. جامعۀ آماری این پژوهش تمام کودکان پنج‌سالة حاضر در مهدکودک های مولود شهر تهران در سال تحصیلی 97- 1396 بودند و بدین منظور، 80 نفر از کودکان به همراه مادرانشان، با شیوۀ نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس هوش کودکان استنفورد- بینه (Roid, 2005)، پرسشنامۀ میزان امنیت دلبستگی کودک کیوست (Waters, 1987)، پرسشنامۀ انگیزۀ انجام کار در کودکان (Kielhofner & Geist, 1998)، پرسشنامۀ تحمل ناکامی (Harrington, 2005) و پرسشنامۀ خودکنترلی (Kendall & Wilcox, 1979) بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که مؤلفه های پیروی از علائق خود، پشتکار، مهارت های زبانی، دانش/درک مطلب، حافظه، توانایی ریاضی، استدلال دیداری فضایی، مهارت های شناختی و مهارت های حرکتی ظریف بیشترین بار عاملی را با عامل شناختی داشتند. مؤلفۀ کنجکاوی، تحمل شکست، خودکنترلی با عامل انگیزشی و دلبستگی با عامل ارتباطی همبستگی داشتند. سه عامل شناختی، انگیزشی و ارتباطی 35/71 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. در نتیجه مشاوران و درمانگران برای بهبود عوامل شناختی، انگیزشی و ارتباطی کودکان می‌توانند از برنامۀ کوئین استفاده کنند. Manuscript profile

  • Article

    4 - اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر افسردگی و سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی
    Woman Cultural Psychology , Issue 30 , Year , Winter 2016
    هدف پژوهش حاضرتعیین اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر افسردگی و سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی بود. این پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل و مرحله پی‌گیری می‌باشد، مادران دارای کودک کم توان ذهنی مدارس کم‌توان ذهنی شهر ایلا More
    هدف پژوهش حاضرتعیین اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر افسردگی و سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی بود. این پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل و مرحله پی‌گیری می‌باشد، مادران دارای کودک کم توان ذهنی مدارس کم‌توان ذهنی شهر ایلام، پرسشنامه افسردگی بک (1996) و سازگاری اجتماعی بل (1961) را تکمیل نمودند. از میان افرادی که نمره بالاتر از حد طبیعی داشتند، 60 مادر به شیوه تصادفی ساده انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، دوره آموزشی را در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند. پس از اتمام جلسات درمانی از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد و یک ماه بعد مرحله پیگیری انجام شد. یافته‌های به دست آمده با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داده میانگین نمره میزان افسردگی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون در گروه آزمایش تفاوت معنادار داشت، اما این نمره در پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری نداشت. همچنین تفاوت میانگین نمره سازگاری اجتماعی در پیش‌آزمون و پس-آزمون در گروه آزمایش معنادار بود، اما این نمره در پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری نداشت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری در کاهش افسردگی و افزایش سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک کم توان ذهنی مؤثر بوده است. Manuscript profile

  • Article

    5 - بررسی و مقایسه اثربخشی روان پویشی فشرده و کوتاه مدت و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر درد ذهنی زلزله زدگان شهر سر پل ذهاب
    Journal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 2 , Year , Autumn 2019
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی روان پویشی فشرده و کوتاه مدت و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن-آگاهی بر درد ذهنی زلزله زدگان شهر سر پل ذهاب در سال 1398 اجرا شد. روش شناسی: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زنان زلزله زده شهر سرپل ذهاب بودند که در سال 1398 به کلینیک مش More
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی روان پویشی فشرده و کوتاه مدت و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن-آگاهی بر درد ذهنی زلزله زدگان شهر سر پل ذهاب در سال 1398 اجرا شد. روش شناسی: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زنان زلزله زده شهر سرپل ذهاب بودند که در سال 1398 به کلینیک مشاوره مرکز بهزیستی شهرستان سرپل‌ذهاب مراجعه داشتند که از این میان 45 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی در یک گروه گواه و دو گروه آزمایش جایگزین شدند. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جلسات رواندرمانی روان پویشی فشرده و کوتاه مدت و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی برای دو گروه آزمایش در طی 9 هفته اجرا گردید. در خاتمه از سه گروه پس آزمون گرفته شد. ابزار پژوهش عبارت بود از: پرسشنامه درد ذهنی ( OMMP ) اورباخ و میکلینسر(2003). به منظور تحلیل استنباطی داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد هر دو درمان روان‌پویشی فشرده و کوتاه‌مدت و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر درد ذهنی زلزله زدگان اثربخش بود و بین دو درمان روان‌پویشی فشرده و کوتاه‌مدت و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر درد ذهنی زلزله‌زدگان از نظر میزان اثربخشی تفاوت معنی داری وجود نداشت. (p<0/5). نتیجه گیری:درمان روان‌پویشی فشرده و کوتاه‌مدت و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی هر دو بر درد ذهنی تاثیر بسزایی دارند و از آنها در جهت پیشگیری از ابتلا به اختلالهای روانشناختی می توان بهره برد. Manuscript profile

  • Article

    6 - تأثیر ‌درمان گروهی شناختی- رفتاری بر سلامت روان و باورهای غیرمنطقی مادران دارای فرزند مبتلا به اوتیسم
    Women and Family Studies , Issue 5 , Year , Winter 2016
    اختلال اوتیسم یکی از بیماری های گروه اختلالات فراگیر رشد می‌باشد که با تخریب پایدار در تعامل اجتماعی متقابل، تأخیر یا انحراف ارتباطی و الگوی ارتباطی کلیشه‌ای محدود، مشخص است. مطالعات نشان می دهد والدین و به ویژه مادران کودکان مبتلا به اوتیسم در معرض مشکلات مربوط به بهدا More
    اختلال اوتیسم یکی از بیماری های گروه اختلالات فراگیر رشد می‌باشد که با تخریب پایدار در تعامل اجتماعی متقابل، تأخیر یا انحراف ارتباطی و الگوی ارتباطی کلیشه‌ای محدود، مشخص است. مطالعات نشان می دهد والدین و به ویژه مادران کودکان مبتلا به اوتیسم در معرض مشکلات مربوط به بهداشت روانی هستند. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان گروهی شناختی- رفتاری بر سلامت روان و باورهای غیرمنطقی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم در شهر ایلام در سال 1394 انجام گرفته است. نمونه آماری شامل 40 نفر از این مادران است که به صورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 20 نفری (آزمایش و کنترل) با روش تصادفی ساده قرار داده شدند. بدین صورت به منظور تشخیص دقیق، پرسش‌نامه‌های سلامت روان و باورهای غیرمنطقی توسط آزمودنی های هر دو گروه تکمیل شد. سپس گروه آزمایش در 10 جلسه و هر جلسه 2 ساعت تحت درمان به روش شناختی- رفتاری قرار گرفت، اطلاعات بدست آمده از دو مرحله ارزیابی (پیش آزمون و پس آزمون) با آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری در نمرات سلامت روان وجود دارد (05/0 P<) و تفاوت معناداری بین دو گروه در نمرات باورهای غیرمنطقی وجود نداشت. بر اساس یافته‌های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که مداخلة شناختی- رفتاری می‌تواند در بهبود روان مادران کودکان اوتیسم مؤثر باشد. Manuscript profile

  • Article

    7 - تأثیر نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانش‌آموزان
    Journal of Instruction and Evaluation , Issue 5 , Year , Winter 2016
    هدف مطالعه حاضر تعیین تأثیر نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانش‌آموزان دختر پایه ی چهارم مقطع ابتدایی شهرستان ایلام می‌باشد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. روش نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری در دسترس بود. More
    هدف مطالعه حاضر تعیین تأثیر نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانش‌آموزان دختر پایه ی چهارم مقطع ابتدایی شهرستان ایلام می‌باشد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. روش نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری در دسترس بود. به نحوی که ابتدا از معلمان مدارس مقطع ابتدایی خواسته شد از بین دانش آموزان، افرادی را که احتمال می دهند در زمینه ی سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت کم توان باشند معرفی کنند. پس از مشخص شدن این افراد و گرفتن آزمون، 60 دانش آموز که پایین ترین نمره را در آزمون شخصیتی کالیفرنیا کلارک، تورپ و تیگز، قضاوت اخلاقی دورگانداسینها و میراوارما و خلاقیت شیفر بدست آوردند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه نمایش خلاق شرکت کردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تک متغییری نشان دهنده تفاوت معنی‌دار بین گروه آزمایش و کنترل بود. نتیجه گیری اینکه نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانش آموزان دختر پایه ی چهارم مقطع ابتدایی تأثیرگذار بوده است Manuscript profile

  • Article

    8 - ساخت و هنجاریابی مقیاس سبک‎های پرخاشگری ورزشی: ابزاری مبتنی بر نظریه شخصیت میلون
    PSYCHOMETRY , Issue 4 , Year , Winter 2022
    مقدمه: خشم یکی ازهیجان‎های اساسی است.که به شکلی گسترده به‎عنوان یک پدیده عمومی شناخته می‎شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه تخریبی اعم ازتخریب عمدی یاغیرعمدی دارد. این رفتارها می‎تواند بصورت فعالانه یا منفعلانه و بسم More
    مقدمه: خشم یکی ازهیجان‎های اساسی است.که به شکلی گسترده به‎عنوان یک پدیده عمومی شناخته می‎شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه تخریبی اعم ازتخریب عمدی یاغیرعمدی دارد. این رفتارها می‎تواند بصورت فعالانه یا منفعلانه و بسمت خودیادیگری ابراز شود. هدف از انجام پژوهش حاضرساخت وهنجاریابی پرسشنامه سبک‎های پرخاشگری ورزشی است. این پرسشنامه براساس نظریه شخصیت میلون بسط پیدا کرده است. روش: در این پژوهش 284 نفر ازورزشکاران استان تهران به‎روش نمونه‎گیری گوی‎برفی انتخاب شدند و ازآن میان 99 نفر به شیوه تصادفی ساده از میان شرکت‎کنندگان پرسشنامه سبک‎های پرخاشگری ورزشی رابه‎فاصله دوهفته، دوبارتکمیل کردند؛ داده‎ها درمحیط‎های SPSS، AMOS و SPLS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته‎ها: نتایج این پژوهش نشان دادکه این پرسشنامه ازهمسانی درونی خوبی برخورداراست که بروش آلفای کرونباخ برای خرده‎مقیاس‎های دگرآزارگر (بیرونی فعال) 62/0، منفعل پرخاشگر (بیرونی منفعل) 84/0، خودآزارگر (درونی فعال) 84/0، پرخاشگر جسمانی‎گر (درونی منفعل) 82/0 به دست آمد. مدل چهارعاملی این پرسشنامه نیزتائید شد. ضریب پایایی این پرسشنامه به فاصله دوهفته برای مولفه‎ها در دامنه 70/0 تا 81/0 است. درنهایت نتایج نشان دادمقیاس سبک‎های پرخاشگری ورزشی دارای اعتبارهمگرا، اعتبارتشخیصی و پایایی ترکیبی قابل قبولی دارد. نتیجه‎گیری: باتوجه به نتایج این پژوهش می‎توان نتیجه گرفت که پرسشنامه سبک‎های پرخاشگری ورزشی دارای روایی و پایایی قابل قبولی است. به‎همین دلیل پیشنهاد می‎شود این ابزار که در ایران ساخته شده و برروی ورزشکاران ایرانی استانداردشده است در پژوهش‎ها ومحیط‎های ورزشی و همچنین مشاوره‎ی ورزشی استفاده شود. Manuscript profile

  • Article

    9 - ساخت و هنجاریابی مقیاس سبک‌های پرخاشگری ورزشی: ابزاری مبتنی بر نظریه شخصیت میلون
    PSYCHOMETRY , Issue 1 , Year , Summer 2020
    خشم یکی از هیجان های اساسی است. که به شکلی گسترده به عنوان یک پدیده ی عمومی شناخته می شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه ی تخریبی اعم از تخریب عمدی یا غیرعمدی دارد. این رفتار ها می تواند به صورت فعالانه یا منفعلانه و به سمت خود یا د More
    خشم یکی از هیجان های اساسی است. که به شکلی گسترده به عنوان یک پدیده ی عمومی شناخته می شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه ی تخریبی اعم از تخریب عمدی یا غیرعمدی دارد. این رفتار ها می تواند به صورت فعالانه یا منفعلانه و به سمت خود یا دیگری ابراز شود. هدف از انجام پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سبک های پرخاشگری ورزشی است. این پرسشنامه بر اساس نظریه ی شخصیت میلون بسط پیدا کرده است. در این پژوهش 284 نفر از ورزشکاران استان تهران به روش نمونه گیری گوی برفی انتخاب شدند و از آن میان 99 نفر به شیوه ی تصادفی ساده از میان شرکت کنندگان پرسشنامه ی سبک های پرخاشگری ورزشی را به فاصله ی دو هفته، دو بار تکمیل کردند؛ داده ها در محیط های SPSS، AMOS و SPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی خوبی برخوردار است که به روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس های دگرآزارگر (بیرونی فعال) 0/62، منفعل پرخاشگر (بیرونی منفعل) 0/84، خودآزارگر (درونی فعال) 0/84، پرخاشگر جسمانی گر (درونی منفعل) 0/82 به دست آمد. مدل چهار عاملی این پرسشنامه نیز تائید شد. ضریب پایایی این پرسشنامه به فاصله ی دو هفته برای مولفه ها در دامنه ی 0/70 تا 0/81 است. در نهایت نتایج نشان داد مقیاس سبک های پرخاشگری ورزشی دارای اعتبار همگرا، اعتبار تشخیصی و پایایی ترکیبی قابل قبولی داردبا توجه به نتایج این پژوهش می توان نتیجه گرفت که پرسشنامه سبک های پرخاشگری ورزشی دارای روایی و پایایی قابل قبولی است. به همین دلیل پیشنهاد می شود این ابزار که در ایران ساخته شده و بر روی ورزشکاران ایرانی استاندارد شده است در پژوهشها و محیط های ورزشی و همچنین مشاوره ورزشی استفاده شود Manuscript profile