Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue1,Year,
Summer
2023
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سبک های والدگری بر اختلال سلوک (CD) با میانجی گری همدلی عاطفی و شناختی در دانش آموزان دورة متوسطه اول انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر متوسطه اول شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1399-1398 بود که تعداد 234 نفر از دانش آموزانی که با More
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سبک های والدگری بر اختلال سلوک (CD) با میانجی گری همدلی عاطفی و شناختی در دانش آموزان دورة متوسطه اول انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر متوسطه اول شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1399-1398 بود که تعداد 234 نفر از دانش آموزانی که بالاترین نمرات را در پرسشنامه علائم مرضی کودکان (فرم والد) (Gadow & Sprafkin, 2007) کسب کردند و دارای بیشترین نشانه های اختلال سلوک بودند، بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و پرسشنامة والدگری آلاباما (Frick, 1991)، مقیاس بهره همدلی بارون-کوهن (Baron-Cohen & Wheelwrigh, 2004) را تکمیل کردند. برای پاسخگویی به فرضیه ها از مدلیابی معادلات ساختاری بر روی نرم افزار LISREL استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که ضرایب مسیرهای مستقیم و غیر مستقیم در مدل پژوهش معنادار هستند (001/0>P). طبق یافته های این پژوهش، سبک های والدگری کارآمد و ناکارآمد و همدلی عاطفی و شناختی بر اختلال سلوک اثر مستقیم و معنادار دارند و سبک های والدگری کارآمد و ناکارآمد نیز اثر مستقیم و معناداری بر همدلی عاطفی و شناختی دارند. همچنین سبک والدگری کارآمد (مؤلفه های والدگری مثبت و مشارکت پدر) و سبک والدگری ناکارآمد (مؤلفه های اقتدار، نظارت ضعیف و تنبیه بدنی) با میانجی گری همدلی عاطفی و شناختی بر اختلال سلوک دانش آموزان اثر غیر مستقیم دارد. بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که ارتباط مناسب بین والد و کودک، دستیابی به نمویافتگی عاطفی را در فرد میسر ساخته و توانایی همدلی و رفتار جامعه پسند را در نوجوانان افزایش می دهد.
Manuscript profile
Woman Cultural Psychology
,
Issue30,Year,
Winter
2016
هدف پژوهش حاضر مقایسه نگرشهای ناکارآمد و انعطاف پذیری شناختی در زنان با و بدون سابقه طلاق بود. جامعه آماری شامل تمام زنانی است که در سال 1395 به علت مواجهه شدن با رویداد آسیبزای طلاق و نداشتن بضاعت مالی تحت حمایت کمیته امداد شهرستان گیلان غرب بودند. از این میان تعداد More
هدف پژوهش حاضر مقایسه نگرشهای ناکارآمد و انعطاف پذیری شناختی در زنان با و بدون سابقه طلاق بود. جامعه آماری شامل تمام زنانی است که در سال 1395 به علت مواجهه شدن با رویداد آسیبزای طلاق و نداشتن بضاعت مالی تحت حمایت کمیته امداد شهرستان گیلان غرب بودند. از این میان تعداد 40 نفر به عنوان نمونه آماری، و 40 نفر نیز از میان افراد بدون سابقه طلاق به عنوان گروه مقایسه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. طرح پژوهش از نوع علی- مقایسه-ای بود. ابزارهای پژوهش مقیاس نگرشهای ناکارآمد (وایسمن و بک، 1978) و پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی (دنیس، وندر، وال، 2010) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات گروه افراد مطلقه در متغییر نگرشهای ناکارآمد (66/12=f؛ 001/0>p) به طور معنیداری بالاتر از افراد بدون سابقه طلاق است، اما در انعطاف پذیری شناختی (94/8=f؛ 01/0>p) و زیرمؤلفههای آن یعنی ادراک کنترل (12/14=f؛ 001/0>p)، ادراک چندین راه حل (21/6=f؛ 01/0>p) و ادراک توجیحات (81/3=f؛ 05/0>p)، میانگین نمرات افراد مطلقه به طور معنیداری پایینتر از افراد بدون سابقه طلاق است.
Manuscript profile
Woman Cultural Psychology
,
Issue50,Year,
Winter
2021
هدف پژوهش حاضر آزمون مدل علی خشونت خانگی براساس ذهنخوانی از طریق چشم و بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی با میانجیگری کیفیت رابطه زناشویی در زنان آسیبدیده بود. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی زنان متأهل آسیبدیده از خشونت خانگی شهر اردبیل در سال 1400 تشکیل دادند. تع More
هدف پژوهش حاضر آزمون مدل علی خشونت خانگی براساس ذهنخوانی از طریق چشم و بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی با میانجیگری کیفیت رابطه زناشویی در زنان آسیبدیده بود. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی زنان متأهل آسیبدیده از خشونت خانگی شهر اردبیل در سال 1400 تشکیل دادند. تعداد آزمودنیها300 نفربود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به صورت آنلاین در پژوهش شرکت کردند. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سنجش خشونت نسبت به زنان حاج یحیی (2002)، آزمون ذهن-خوانی از طریق چشمها بارون- کوهن (2005)، مقیاس بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی کواتس و مسمنمور (2014) و مقیاس کیفیت زناشویی باسبی و همکاران (1995) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که متغیرهای ذهنخوانی از طریق چشم، بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی با خشونت خانگی در زنان آسیبدیده اثر مستقیم دارد؛ و این متغیرها از طریق کیفیت رابطه زناشویی با خشونت خانگی در زنان آسیبدیده اثر غیرمستقیم دارند. همچنین برازش مدل علی خشونت خانگی در زنان آسیب-دیده با استفاده از شاخصهای مختلف مورد تأیید قرار گرفت.
Manuscript profile
Thoughts and Behavior in Clinical Psychology
,
Issue2,Year,
Autumn
2020
مشکلات مربوط به بیشفعالی-کمبود توجه در بزرگسالان به دلیل اتمام دوران مدرسه یا دانشگاه و انتخاب شغلهایی که نیاز زیادی به تمرکز طولانی ندارند کمتر نمایان میشود و فرد شکایت کمتری در این زمینه دارند، اما این نشان از بهبود میزان توجه و تمرکز در آنان نیست زیرا اگر دوباره د More
مشکلات مربوط به بیشفعالی-کمبود توجه در بزرگسالان به دلیل اتمام دوران مدرسه یا دانشگاه و انتخاب شغلهایی که نیاز زیادی به تمرکز طولانی ندارند کمتر نمایان میشود و فرد شکایت کمتری در این زمینه دارند، اما این نشان از بهبود میزان توجه و تمرکز در آنان نیست زیرا اگر دوباره در موقعیتهایی که نیازمند تمرکز طولانی و دقیق است قرار بگیرند مشکلاتی را تجربه خواهند کرد و در عین حال ممکن است مشکلات ذهنی و رفتاری مختلفی را تجربه کنند. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط سرگردانی ذهن، تحمل آشفتگی و کمیت و کیفیت خواب با شدت علایم بیشفعالی-کمبود توجه در بزرگسالان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 90 نفر بزرکسال با نشانههای بیشفعالی-کمبود توجه بود که به صورت نمونهی در دسترس انتخاب و از نظر ذهن بیش از حد سرگردان، تحمل آشفتگی و کیفیت خواب مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد شدت علایم بیشفعالی-کمبود توجه با نمره کلی سرگردانی ذهن رابطه مثبت و با نمره کلی تحمل آشفتگی و کمیت و کیفیت خواب رابطه منفی دارد و نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد 42 درصد از کل واریانس شدت نشانههای بیشفعالی-کمبود توجه به وسیله سرگردانی ذهن، 35 درصد به وسیله تحمل آشفتگی و 15 درصد نیز به وسیله کمیت و کیفیت خواب پیشبینی میشود. نتایج به دست آمده نشان داد میتوان شدت نشانههای ADHD را به وسیله سرگردانی ذهن، تحمل آشفتگی و کمیت و کیفیت خواب پیشبینی کرد.
Manuscript profile
Quarterly Journal of Woman and Society
,
Issue2,Year,
Autumn
2017
این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی زنان سرپرست خانوار زیر More
این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی زنان سرپرست خانوار زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر رشت در سال 1394 تشکیل دادند (687 =N) که از بین آنها، به روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 30 نفر انتخاب و به گونه تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 8 جلسه برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی آموزش داده شد. برای گردآوری دادهها در دو مرحله پیش و پسآزمون از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون آماری کواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که فرضیههای پژوهش مبنی بر تأثیر برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار مورد تایید قرارگرفته است به گونهای که زنان سرپرست خانوار گروه آزمایش نسبت به زنان گروه کنترل نمرههای بیشتری در پسآزمون کیفیت زندگی بدست آوردند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار مؤثر است. لذا میتوان از آن به عنوان ابزاری سودمند برای بهبود کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار استفاده کرد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications