• Home
  • فرح نادری

    List of Articles فرح نادری


  • Article

    1 - ارائه مدلی برای یادگیری از اشتباه‌ها در سازمان‌های دولتی (مطالعه موردی)
    Educational Leadership & administration , Issue 1 , Year , Spring 1397
    یادگیری از اشتباه‌ها یکی از پارادایم‌های نوین است که در سازمان‌های امروزی برای رویارویی با محیط رقابتی مطرح می‌باشد. هدف این پژوهش ارائه مدلی برای یادگیری از اشتباه‌ها در سازمان‌های دولتی بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی است. More
    یادگیری از اشتباه‌ها یکی از پارادایم‌های نوین است که در سازمان‌های امروزی برای رویارویی با محیط رقابتی مطرح می‌باشد. هدف این پژوهش ارائه مدلی برای یادگیری از اشتباه‌ها در سازمان‌های دولتی بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش مدیران دولتی استان آذربایجان غربی در سال 1396 (30 نفر) بودند که تعداد 15 نفر آنها با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته یادگیری از اشتباه‌ها (38 گویه‌ای) استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه شد. داده‌ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد یادگیری از اشتباه‌ها دارای سه مولفه شامل اشتباه‌های قابل اجتناب در عملیات قابل پیش‌بینی، شکست‌های اجتناب‌ناپذیر در سیستم‌های پیچیده و اشتباه‌های هوشمند در شروع کار است. در این پژوهش مولفه‌های اشتباه‌های قابل اجتناب در عملیات قابل پیش‌بینی، شکست‌های اجتناب‌ناپذیر در سیستم‌های پیچیده و اشتباه‌های هوشمند در شروع کار به‌ترتیب با بار عاملی 793/0، 714/0 و 658/0 بیشترین تاثیر را بر یادگیری از اشتباه‌ها در سازمان‌های دولتی داشتند و در مجموع عوامل مذکور توانستند 315/78 درصد از کل واریانس یادگیری از اشتباه‌ها در سازمان‌های دولتی را تبیین کنند. Manuscript profile

  • Article

    2 - اثربخشی مهارت‌های ارتباطی بر استرس، تاب‌آوری و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مشهد
    Educational Leadership & administration , Issue 1 , Year , Spring 1398
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مهارت‌های ارتباطی بر استرس، تاب‌آوری و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر بود. این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنان 40 More
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مهارت‌های ارتباطی بر استرس، تاب‌آوری و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر بود. این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنان 40 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه‌ای مهارت‌های ارتباطی را آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده پرسشنامه‌های استانداردشده استرس (کوهن و همکاران، 1983)، تاب‌آوری (کونور و دیویدسون، 2003) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982) جمع‌آوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و به کمک نرم‌افزار SPSS-19 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گروه‌ها از نظر هر سه متغیر استرس، تاب‌آوری و خودکارآمدی تفاوت معناداری داشتند. یعنی آموزش مهارت‌های ارتباطی به طور معناداری باعث کاهش استرس و افزایش تاب‌آوری و خودکارآمدی دانش‌آموزان شد (05/0>P). در نتیجه مشاوران و درمانگران برای کاهش استرس و افزایش تاب‌آوری و خودکارآمدی دانش‌آموزان می‌‌توانند از روش مهارت‌های ارتباطی استفاده کنند. Manuscript profile