Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue4,Year,
Winter
2014
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان پایه اول ابتدایی بود. پژوهش به روش شبهآزمایشی در قالب طرح دو گروهی (آزمایش و کنترل) با پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشآموزان پا More
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان پایه اول ابتدایی بود. پژوهش به روش شبهآزمایشی در قالب طرح دو گروهی (آزمایش و کنترل) با پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه اول دبستانهای غیردولتی شهرستان بهشهر در سال تحصیلی 92-1391 به تعداد 295 نفر بودند. 100 نفر از دانشآموزان، به روش تصادفی خوشه‎ای انتخاب و به دو گروه کنترل و دو گروه آزمایش تقسیم شدند. ابزار تحقیق، آزمون محققساخته درس ریاضی در دو سطح دانش و فهم از سطوح شناختی بلوم بوده است. روایی توسط صاحب نظران درس ریاضی تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 0/79 بهدست آمد. نتایج نشان داد که بازی رایانهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم ریاضی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. از سویی دیگر بازی رایانهای آموزشی بر سطح دانش مفاهیم ریاضی دانشآموزان پسر تأثیر دارد، اما بر سطح فهم مفاهیم ریاضی دانشآموزان دختر و پسر تأثیر ندارد. همچنین، بازی رایانهای آموزشی تنها بر یادداری دانشآموزان دختر اثر دارد. به طورکلی، نتایج پژوهش نشان داد بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue2,Year,
Autumn
2015
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه سواد فن‎آوری اطلاعات با مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی میباشد. این پژوهش از لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بود. از طریق جدول کرجسی و مو More
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه سواد فن‎آوری اطلاعات با مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی میباشد. این پژوهش از لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بود. از طریق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 331 نفر از آنها به صورت تصادفی ساده، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی و پرسشنامه محققساخته سواد فن‎آوری اطلاعات است که روایی آنان از نظر متخصصان گروه علوم تربیتی بررسی و تأیید شد. پایایی پرسش‎نامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ در یک گروه 30 نفری، برای پرسشنامه سواد فنآوری اطلاعات 0/93 و برای پرسشنامه تفکر انتقادی 0/80 محاسبه گردید. با عنایت به اینکه مفروضه های آمار پارامتریک برقرار بود، جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین سواد فنآوری اطلاعات با مهارت های تفکر انتقادی (خلاقیت، بالیدگی و تعهد) در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رابطه ای وجود ندارد. لذا، نتایج نشاندهنده آن است که داشتن سواد فنآوری اطلاعات در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دلیلی بر وجود تفکر انتقادی در بین آنان نمی باشد. شاید بتوان، بهترین دوران پرورش تفکر افراد با استفاده از فن‎آوری اطلاعات را، دوران قبل از ورود آنان به آموزش عالی دانست.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue1,Year,
Summer
2013
این پژوهش با هدف بررسی رابطه استفاده از بازی‎های رایانه‎ای با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش‎آموزان انجام گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‎آموزان پسر دوره راهنمایی شهرستان گالیکش (استان More
این پژوهش با هدف بررسی رابطه استفاده از بازی‎های رایانه‎ای با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش‎آموزان انجام گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‎آموزان پسر دوره راهنمایی شهرستان گالیکش (استان گلستان) بود که تعداد آنها در سال تحصیلی 1391-1390، 1576 نفر بود. حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان با روش نمونهگیری تصادفی طبقه‎ای بر حسب توزیع پایه 310 نفر انتخاب شد. ابزار انداز‎ه‎گیری، پرسشنامه بود که از پرسشنامه سلامت عمومی SCL -25 با پایایی 88/0 و پرسشنامه محقق ساخته (جهت گردآوری اطلاعات پیرامون میزان استفاده و نوع باز‎یهای رایانه‎ای) با پایایی 826/0 استفاده شد. اطلاعات با استفاده از آزمون کای اسکوئر و آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت. یافته‎های پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از باز‎‎های رایانه‎ای و سلامت روان دانش‎آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده از باز‎‎های رایانه‎ای و عملکرد تحصیلی دانش‎آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بین سلامت روانی دانش‎آموزان با توجه به نوع بازی رایانهای (ساده و خشن) مورد استفاده، تفاوت معناداری وجود ندارد. بین عملکرد تحصیلی دانش‎آموزان با نوع باز‎‎‎یهای رایانه‎ای مورد استفاده، رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که باز‎‎های رایانه‎ای بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی تأثیر دارد. لذا، ضروری است، والدین بر میزان استفاده و نوع باز‎‎های رایانه‎ای توسط فرزندان دقت بیشتری داشته باشند.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue2,Year,
Autumn
2012
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر دوره های آموزشی فنآوری اطلاعات بر بهبود عملکرد کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، متشکل از کلیه کارکنان ستادی (1024 نفر) و مدیران (113 نفر) دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده که از این جا More
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر دوره های آموزشی فنآوری اطلاعات بر بهبود عملکرد کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، متشکل از کلیه کارکنان ستادی (1024 نفر) و مدیران (113 نفر) دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده که از این جامعه، تعداد 281 نفر از کارکنان و 88 نفر از مدیران با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها، از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شد. به منظور تعیین روایی از قضاوت استادان این رشته استفاده گردید و میزان پایایی پرسش‌نامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ معادل 89/0حاصل گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آمار توصیفی (محاسبه فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون‌های ناپارامتریک باینومیال و فریدمن) انجام گردید. نتایج حاصل نشان داد که آموزش فن‌آوری اطلاعات (ICDL) بر هر شش مؤلفه عملکرد (مهارت‌های جدید، دقت و اثربخشی در انجام کار، سرعت و مقدار انجام کار، موفقیت شغلی، جاذبه و علاقه‌مندی در انجام کار، استرس شغلی) تأثیر معناداری داشته و نهایتاً موجب بهبود عملکرد کارکنان شده است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications