Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2020
هدف: پژوهش حاضر، با هدف آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش بر کمرویی و اضطراباجتماعی دانشآموزان کمرو انجام شد. روش: این مطالعه با رویکرد کمّی و به روش نیمه آزمایشی و با بکارگیری طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانش More
هدف: پژوهش حاضر، با هدف آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش بر کمرویی و اضطراباجتماعی دانشآموزان کمرو انجام شد. روش: این مطالعه با رویکرد کمّی و به روش نیمه آزمایشی و با بکارگیری طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانش آموزان پایههای پنجم و ششم ابتدایی با مشکل کمرویی در سال 1398-99 بود که با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 24 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای 12 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای کمرویی و اضطراب اجتماعی در مراحل پیشآزمون و پسآزمون پاسخ دادند. گروه آزمایش مداخله آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش را در 9 جلسه 1 ساعته و هر هفته دو جلسه دریافت کردند، در صورتی که گروه گواه هیچگونه مداخلهای را طی مدت زمان انجام پژوهش دریافت ننموند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش بر کمرویی و اضطراباجتماعی دانشآموزان کمرو تاثیرمعنیداری داشته (001/0>p) است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که بر آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش برای دانشآموزان کمرو تأکید شود.
Manuscript profile
Journal of Excellence in counseling and psychotherapy
,
Issue5,Year,
Winter
2021
هدف: اگرچه شیوع ویروس کووید-19 با مشکلات روانشناختی متعددی ازجمله اضطراب کووید-19 همراه است، اما مؤلفههایی مانند اجتناب تجربهای و نگرش به کمک طلبی روانشناختی حرفهای میتواند بر میزان این اضطراب مؤثر باشد. پژوهش حاضر باهدف پیشبینی اضطراب کووید-19 بر اساس اجتناب تجر More
هدف: اگرچه شیوع ویروس کووید-19 با مشکلات روانشناختی متعددی ازجمله اضطراب کووید-19 همراه است، اما مؤلفههایی مانند اجتناب تجربهای و نگرش به کمک طلبی روانشناختی حرفهای میتواند بر میزان این اضطراب مؤثر باشد. پژوهش حاضر باهدف پیشبینی اضطراب کووید-19 بر اساس اجتناب تجربهای و نگرش به کمک طلبی روانشناختی حرفهای انجام شد.
روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از افراد بزرگسال شهرهای اردکان و میبد در محدوده زمانی 5 مهر تا 16 آبان سال 1399 بود. 383 نفر از افراد در یک پژوهش مجازی شرکت کرده و به ابزارهای زیر پاسخ دادند. ابزار پژوهش شامل مقیاس اضطراب بیماری کرونا علی پور و همکاران (1398)، پرسشنامه نگرش به کمک طلبی روانشناختی حرفهای فیشر و فارینا (1995) و پرسشنامه پذیرش و عمل بوند (2007) بود. درنهایت پس از حذف پرسشنامههای پرت، 381 پرسشنامه به روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه و با بهرهگیری از نرمافزار SPSS نسخه 24، مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
یافتهها: بین اجتناب تجربهای و اضطراب کووید-19 رابطه مثبت معنیدار (386/0=R، 001/0>P)؛ و بین نگرش به کمک طلبی روانشناختی حرفهای و اضطراب کووید-19 رابطه منفی معنیداری وجود داشت (320/0-=R، 001/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 21 درصد از واریانس اضطراب کووید-19 از طریق متغیرهای پیشبین، تبیین میشود (212/0=R2، 001/0>P). اجتناب تجربهای سهم بیشتری در پیشبینی اضطراب کووید-19 داشت (001/0>P).
نتیجهگیری: اجتناب تجربهای و نگرش به کمک طلبی روانشناختی حرفهای بر میزان اضطراب کووید-19 مؤثر است.
Manuscript profile
Journal of Excellence in counseling and psychotherapy
,
Issue4,Year,
Winter
2022
هدف: بیماری کووید-19 علاوه بر آسیبهای جسمی، پیامدهای روانی زیادی مانند فرسودگی والدینی و کودکآزاری را نیز به همراه داشته است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه تابآوری پنسیلوانیا بر فرسودگی والدینی و کودکآزاری ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانشآموزان دوره اول اب More
هدف: بیماری کووید-19 علاوه بر آسیبهای جسمی، پیامدهای روانی زیادی مانند فرسودگی والدینی و کودکآزاری را نیز به همراه داشته است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه تابآوری پنسیلوانیا بر فرسودگی والدینی و کودکآزاری ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانشآموزان دوره اول ابتدایی انجام شد.روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری متشکل از مادران دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهرستان اردکان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. 30 نفر با روش نمونهگیری دواطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس فرسودگی والدینی (روزکام و همکاران، 2018) و کودکآزاری (حسینخانی و همکاران، 1392) بود. برنامه تابآوری پنسیلوانیا به صورت هفتگی طی دوازده جلسه ۵/۱ ساعته به گروه آزمایش، ارائه شد و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از کایدو و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار آماری SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه به لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی سن و تحصیلات تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0<p). دیگر نتایج نشان داد که برنامه تابآوری پنسیلوانیا در کاهش نمرات فرسودگی والدینی (001/0>p ،۱۶۸/۲۷F=) و کودکآزاری (001/0>p ،466/37F=) ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانشآموزان دوره اول ابتدایی مؤثر بود.نتیجهگیری: برنامه تابآوری پنسیلوانیا میتواند به عنوان یک مداخله کارآمد در جهت کاهش فرسودگی والدینی و کودکآزاری ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانشآموزان دوره اول ابتدایی در کنار سایر روشهای آموزشی و درمانی مورد استفاده گیرد.
Manuscript profile
Journal of Educational Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2022
پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش مهارت یادگیری پس ختام (PQ4R) بر عملکرد، رضایت و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون– پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمام دانشآموزان پایه پنجم مدارس شهر اردکان در سال تحصیلی 99 More
پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش مهارت یادگیری پس ختام (PQ4R) بر عملکرد، رضایت و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون– پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمام دانشآموزان پایه پنجم مدارس شهر اردکان در سال تحصیلی 99 - 1398 بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 32 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه 16 نفری (آزمایش و گواه) جایگزین شدند. شرکتکنندکان در مراحل پیش آزمون و پسآزمون به پرسشنامههای رضایت تحصیلی بحرانـی و جوکـار (1378)، اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاریس (2004) و نیز آزمون عملکردی محقق ساخته پاسخ دادند. گروه آزمایش آموزش مهارتهای مطالعه را در 8 جلسه یک ساعته و هرهفته دو جلسه دریافت کردند در صورتی که گروه گواه هیچگونه مداخلهای را طی مدت زمان انجام پژوهش دریافت ننموند. در پایان نیز دادههای پژوهش با روش تحلیل کوواریانس و در سطح معنیداری 05/0 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات رضایتتحصیلی، اشتیاقتحصیلی و موفقیتتحصیلی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، در مرحله پسآزمون افزایش معناداری پیدا کرده است (001/۰>p). بر اساس نتایج پژوهش، مهارت یادگیری پس ختام (PQ4R) میتواند به عنوان یک روش مداخلهای موثر در بهبود مولفه های مرتبط موفقیتتحصیلی دانشآموزان مورد توجه قرار گیرد.
Manuscript profile
Journal of Educational Psychology
,
Issue4,Year,
Winter
2022
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش استرس شغلی، حمایت سازمانی ادراک شده و تابآوری در پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان در پاندمی کووید-۱۹ انجام شد. پژوهش از نوع توصیفی است و با روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از تمامی معلمان مدارس شهر اردکان در سال تحصیلی 1401-1400 بو More
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش استرس شغلی، حمایت سازمانی ادراک شده و تابآوری در پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان در پاندمی کووید-۱۹ انجام شد. پژوهش از نوع توصیفی است و با روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از تمامی معلمان مدارس شهر اردکان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونهگیری با استفاده از روش داوطلبانه انجام گرفت و 369 نفر به پرسشنامههای فرسودگی شغلی (مسلش و جکسون، ۱۹۸۱)، استرس شغلی (الیوت، 1994)، حمایت سازمانی ادراک شده (آیزنبرگر و همکاران، 1986) و تابآوری (کونور و دیویدسون، ۲۰۰۳) که به صورت برخط منتشر شد، پاسخ دادند. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای رسودگی شغلی (83/0)، استرس شغلی (74/0)، حمایت سازمانی ادراک شده (81/0) و تابآوری (87/0)، تعیین گردید. در نهایت 330 داده با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح 05/0 و با بهرهگیری از نرمافزار SPSS26 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد بین استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان رابطه مثبت معنیدار (001/0>P) و بین حمایت سازمانی و تابآوری با فرسودگی شغلی معلمان رابطه منفی معنیداری وجود دارد (001/0>P). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که ضرایب استرس شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده معنیدار بوده (001/0>P، 318/0=R2) و تابآوری سهم معنیداری در مدل نداشت (05/0<P). با کاهش استرس شغلی و بهبود حمایت سازمانی و تابآوری میتوان فرسودگی شغلی معلمان را در پاندمی کووید-۱۹ کاهش داد.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue2,Year,
Summer
2021
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزشهای مجازی شادکامی با رویکرد تئوری انتخاب بر امید و اضطراب کووید-19 معلمان زن در همهگیری ویروس کرونا انجام شد. این مطالعه یـک پژوهش حاضـر یـک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل معلمان زن دارا More
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزشهای مجازی شادکامی با رویکرد تئوری انتخاب بر امید و اضطراب کووید-19 معلمان زن در همهگیری ویروس کرونا انجام شد. این مطالعه یـک پژوهش حاضـر یـک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل معلمان زن دارای اضطراب کووید-19 در شهر اردکان در سال 1399 بود که با روش نمونهگیری داوطلبانه 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای مجازی اضطراب بیماری کرونا علیپور و همکاران (1398)و امید اسنایدر (1991)در مراحل پیشآزمون، پسآزمون پاسخ دادند. گروه آزمایش مداخله آموزشهای مجازی شادکامی با رویکرد تئوری انتخاب را در 8 جلسه یک ساعته و هر هفته دو جلسه دریافت نمودند، در صورتیکه گروه گواه هیچگونه مداخلهای در طول پژوهش دریافت ننمود. دادههای پژوهش با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و در سطح معنیداری 05/0 تحلیل شد. نتایج نشان داد در پسآزمون گروه آزمایش میانگین نمرات اضطراب کووید-19، با کاهش معنادار (001/0>p و میانگین نمرات امید با افزایش معناداری همراه بوده است (001/0>p).پیشنهاد میشود تاثیرآموزش مجازی شادی با رویکرد تئوری انتخاب به عنوان یک روش مداخلهای موثر در کاهش اضطراب کووید-19 و بهبود امید مورد توجه قرار گیرد.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue2,Year,
Summer
2022
پژوهش حاضر با هدف واکاوی تقلب در بین دانشآموزان و دانشجویان در امتحانات مجازی انجام شد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، توصیفی گذشتهنگر و به لحاظ روش از نوع مطالعات زمینهیابی و پسرویدادی است. جامعه پژوهش، دانشآموزان دوره متوسطه (با تعداد 1370 نفر) و دانشجویان دوره کارشناسی More
پژوهش حاضر با هدف واکاوی تقلب در بین دانشآموزان و دانشجویان در امتحانات مجازی انجام شد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، توصیفی گذشتهنگر و به لحاظ روش از نوع مطالعات زمینهیابی و پسرویدادی است. جامعه پژوهش، دانشآموزان دوره متوسطه (با تعداد 1370 نفر) و دانشجویان دوره کارشناسی شهر اردکان (با تعداد 1130 نفر) بود که به روش نمونهگیری دواطلبانه ۲۲۰ دانشآموز دوره متوسطه و ۲۳۶ دانشجوی دوره کارشناسی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای نگرش به تقلب (روایی صوری مناسب و ضریب پایایی 89/0) و شیوههای تقلب در امتحان (روایی صوری مناسب و ضریب پایایی 78/0) و برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آزمونt گروههای مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد کووید-19میزان و نگرش دانشآموزان و دانشجویان به تقلب در امتحانات را افزایش داده است. همچنین میانگین نمرات دانشجویان در میزان و نگرش به تقلب به طور معنیداری از دانشآموزان بیشتر بود (۰۰۱/۰>P). با توجه به افزایش تقلب در امتحانات مجازی در پاندمی کووید-۱۹ ضرورت دارد از روشهای کارآمد ارزشیابی در امتحانات مجازی مدارس و دانشگاهها استفاده شود.
Manuscript profile
Journal of Psycho Research and Behavioral Studies
,
Issue1,Year,
Spring
2023
پژوهش حاضر با هدف واکاوی بدرفتاری با فرزندان در همهگیری کووید-۱۹ و تاثیر آن بر پریشانی روانی انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی همبستگی بود، که در جامعه پژوهش دانشآموزان شهر اردکان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ انجام شد. ۴۱۲ نفر به روش دواطلبانه انتخاب و به پرسشنامه More
پژوهش حاضر با هدف واکاوی بدرفتاری با فرزندان در همهگیری کووید-۱۹ و تاثیر آن بر پریشانی روانی انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی همبستگی بود، که در جامعه پژوهش دانشآموزان شهر اردکان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ انجام شد. ۴۱۲ نفر به روش دواطلبانه انتخاب و به پرسشنامههای بدرفتاری با فرزندان و پریشانی روانی پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد بین بدرفتاری با فرزندان (و ابعاد روانی، جسم و غفلت) با پریشانی روانشناختی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (001/0>P). نتایج آزمون رگرسیون نیز نشان داد که ۴۹ درصد از پریشانی روانی با ترکیب خطی ابعاد روانی و غفلت والدینی تبیین میشود.همهگیری کووید-19 با افزایش فشارهای روانی والدین، خطر بدرفتاری با فرزندان و پریشانی روانی فرزندان همراه بوده است که ضرورت مداخله موثر را نشان میهد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications