Research in Curriculum Planning
,
Issue5,Year,
Winter
2019
معلمان بهعنوان مؤثرترین نیروی انسانی سازمان آموزشوپرورش در اجرای تغییرات محسوب میشوند. واکاوی در تجربه زیسته معلمان در تغییرات اخیر نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی، زمینهای مناسبی را برای ارتقای کیفیت نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، فراهم مینماید. پژوهش حا More
معلمان بهعنوان مؤثرترین نیروی انسانی سازمان آموزشوپرورش در اجرای تغییرات محسوب میشوند. واکاوی در تجربه زیسته معلمان در تغییرات اخیر نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی، زمینهای مناسبی را برای ارتقای کیفیت نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، فراهم مینماید. پژوهش حاضر، با هدف واکاوی واکنشهای معلمان نسبت به تغییرات نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دوره ابتدایی انجام شده است. مطالعه حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی تفسیری، با حضور 14 مشارکتکنندة معلم زنومرد در منطقه دو شهر تهران به روش نمونهگیری هدفمند، با انجام مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شده و به روش (Diekelmann, Allen and Tanner, 1989) تحلیل گردید. یافتهها نشان داد معلمان در کل، نسبت به ماهیت برنامه ارزشیابی توصیفی، نظر مثبتی ندارند. از دیدگاه معلمان تغییرات نظام ارزشیابی باعث شده انتظارات سیستم آموزشی از آنها زیاد شود که این مسئله منجر به شکلگیری ذهنیت منفی در معلمان شده است. واکنش معلمان در مقابل تغییرات نظام ارزشیابی در سه مضمون اصلی صلاحیتهای حرفهای، مشکلات سیستم آموزشی، انتظارات سیستم آموزشی و نُه زیرمضمون، شناسایی و طبقهبندی گردید. بهنظر میرسد، تمرکز و علاقهمندی به ایجاد تغییر بدون توجه به شرایط تغییر و بهویژه تناسب تغییر با بلوغ سازمانی، چالشهای متعدد و متنوعی را برای نظام آموزشی به همراه داشته است که تداوم آن میتواند تبعات مخربی را برای تمامی ارکان نظام آموزشی به همراه داشته باشد.
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue4,Year,
Winter
2020
این پژوهش با هدف طراحی برنامه درسی تفکر مستقل برای دانشآموزان دورۀ متوسطه انجام شده است. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع روش اسنادی بود که با استفاده از فن تحلیل محتوا، تحلیل گردید. لذا با مطالعه اسناد پژوهی و نمونه پژوهشهای مرتبط، بخشهای مربوط به تفکر مستقل در این پژوهش More
این پژوهش با هدف طراحی برنامه درسی تفکر مستقل برای دانشآموزان دورۀ متوسطه انجام شده است. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع روش اسنادی بود که با استفاده از فن تحلیل محتوا، تحلیل گردید. لذا با مطالعه اسناد پژوهی و نمونه پژوهشهای مرتبط، بخشهای مربوط به تفکر مستقل در این پژوهشها استخراج گردید. دادهها به شیوة کدگذاری بر اساس الگوی تایلر بر مبنای چهار عنصر هدف (شناختی، عاطفی و روانی حرکتی)، محتوا (انتخاب و سازماندهی)، روش و ارزشیابی است. نتایج نشان داد در بخش هدف ویژگیها شامل: آزادی بیان، برخورداری از حق انتخاب، بحث گروهی، یادگیری مشارکتی، تبادل اجتماعی، رشد ذهنی، پرورش عقلانیت است. درزمینۀ محتوا ویژگیها شامل: یاددادن نحوۀ تفکر، یاددادن پیروی آگاهانه از الگوها، آموزش شرکت در بحث گروهی، یادگیری انجام فعالیتهای مستقل، یادگیری اظهارنظر آزاد، یاددادن برخورداری از حق انتخاب، نگرش آگاهانه به مسائل است. در بخش روش تدریس ویژگیها شامل: استفاده از روش بحث گروهی، سقراطی، استفاده از بازیهای فکری و کلامی، ارائه تمرینات مستقل، معلم بهعنوان تسهیلگر و همکار است. درزمینۀ ارزشیابی ویژگیها شامل: استفاده از ابزارهای خودارزیابی، توجه به ارزشیابی مستمر و تکوینی، فراهم آوردن امکان بازخورد مناسب و بهموقع، توجه به مشارکتی بودن فعالیتهای دانشآموزان، توجه به اشکال مختلف ارزشیابی است. استفاده از نتایج این پژوهش میتواند در آیندۀ نوجوانان و جوانانی با تفکرات مستقل در راستای کاهش آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی و پایبندی به اعتقادات دینی و فرهنگی خویش تربیت کرد.
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue4,Year,
Autumn
2022
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، کیفی است که با هدف شناسایی صلاحیت های حرفه ای معلمان ابتدایی در مناطق دوزبانه انجام شد. بدین منظور با استفاده از روش اسنادی و با لحاظ کردن ملاک های کیفیت اسناد، 70 سند منتشر شدۀ مرتبط با صلاحیت حرفه ای معلمان و دوزبانگی شامل 6 More
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، کیفی است که با هدف شناسایی صلاحیت های حرفه ای معلمان ابتدایی در مناطق دوزبانه انجام شد. بدین منظور با استفاده از روش اسنادی و با لحاظ کردن ملاک های کیفیت اسناد، 70 سند منتشر شدۀ مرتبط با صلاحیت حرفه ای معلمان و دوزبانگی شامل 63 سند خارجی به زبان انگلیسی در دامنۀ زمانی( 2020- 2000) و 7 سند داخلی به زبان فارسی در دامنۀ زمانی( 1399-1389)، از بین منابع مکتوب به شیوۀ هدفمند انتخاب شد. برای تحلیل داده ها از شیوۀ تحلیل مضمون و برای تأیید دقت و صحت داده ها، در مورد اعتبار مطالعه از شیوۀ بررسی به وسیلۀ اعضای پژوهش و سه سوسازی (داده ها، منابع و روش ها) استفاده شد. تحلیل داده ها به شناسایی (75 مضمون پایه، 7 مضمون سازمان دهندۀ سطح اول (صلاحیت اخلاقی، صلاحیت عاطفی، صلاحیت شناختی، صلاحیت شخصیتی، صلاحیت آموزشی، صلاحیت ارتباطی،صلاحیت فرهنگی) و 14 مضمون سازمان دهندۀ سطح دوم و 1 مضمون فراگیر (صلاحیت حرفه ای) منتج شد. نتایج نشان داد که برخورداری معلمان از صلاحیت حرفه ای از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر ارتقاء کیفیت نظام آموزشی و بهویژه بهبود سطح و عمق یادگیری دانش آموزان دوزبانه است
Manuscript profile
Journal of Knowledge Studies
,
Issue1,Year,
Summer
2017
هدف: پژوهش حاضر با هدف، ارزیابی میزان انطباق وضعیت موجود کتابخانههای آموزشگاهی مقطع ابتدایی منطقه 5 تهران با استانداردهای کتابخانههای مدارس (ایفلا) به انجام رسیده است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی و به روش پیمایشی است. از بین 120 مدرسه ابتدایی (دولتی) منطقه 5 شه More
هدف: پژوهش حاضر با هدف، ارزیابی میزان انطباق وضعیت موجود کتابخانههای آموزشگاهی مقطع ابتدایی منطقه 5 تهران با استانداردهای کتابخانههای مدارس (ایفلا) به انجام رسیده است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی و به روش پیمایشی است. از بین 120 مدرسه ابتدایی (دولتی) منطقه 5 شهر تهران، 30 کتابخانه آموزشگاهی به صورت در دسترس، شامل15 مدرسه پسرانه و 15 مدرسه دخترانه، انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهای محققساخته که از ویژگیهای فنی (روایی و اعتبار) مناسبی برخوردار بود استفاده گردید. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی، نظیر میانگین، فراوانی و درصد انجام شد. یافته ها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که کتابخانههای مورد مطالعه فاصله خیلی زیادی با استانداردهای ایفلا دارد. نتایج در هفت بخش به صورت زیر به دست آمد: رسالت و خطمشی (57 درصد)، فضا و تجهیزات (87/30 درصد) و مجموعه کتابهای موجود (78/47 درصد)، بودجه (38 درصد) و نیرویانسانی (کتابدارمتخصص33/3درصد)، خدمات و فعالیتها (92/62 درصد) و ترویج خدمات و ارتقاء یادگیری (78/67درصد). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کتابخانه های آموزشگاهی در هیچ یک از بخش های مورد مطالعه در حد استانداردهای ایفلا نبوده، ولی بخش خدمات و ترویج و تبلیغ خدمات، وضعیت قابل قبولی نسبت به سایر بخش ها داشته و بخش نیروی انسانی، به دلیل وضعیت اسفناک آن نیازمند توجه خاصی است.
Manuscript profile
Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists
,
Issue1,Year,
Autumn
2023
هدف این پژوهش واکاوی تنیدگی ادراکشده فرزندان نوجوان دختر طلاق بود. این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی و جامعهی پژوهش، 17دختر زیر 18 سال بود که براساس نمونه برداری هدفمند بهمنظور انجام مصاحبه نیمهساختاریافته انتخاب شدند و تا رسیدن به اشباع، جمعآوری دادهها ادامه پی More
هدف این پژوهش واکاوی تنیدگی ادراکشده فرزندان نوجوان دختر طلاق بود. این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی و جامعهی پژوهش، 17دختر زیر 18 سال بود که براساس نمونه برداری هدفمند بهمنظور انجام مصاحبه نیمهساختاریافته انتخاب شدند و تا رسیدن به اشباع، جمعآوری دادهها ادامه پیدا کرد. به منظور تحلیل دادهها از روش کلایزی استفاده شد. تحلیل دادهها منجر به شناسایی 3 مضمون اصلی و 53 مضمون فرعی شد. نتایج پژوهش نشان داد منابع تنیدگیزا، راهبردهای مقابلهای مثبت و منفی و پیامدهای تنیدگی بالا در دختران به عنوان سه مضمون اصلی دارای طیف گوناگونی هستند. بنابراین طلاق ضمن برهمزدن تعادل روانی-عواطفی افراد خانواده موجب بروز تنیدگیهایی درباره زندگی آینده افراد میشود. به گونهای که راهبردها و پیامدهای منفی میتواند آینده آنان را تحت الشعاع قرار دهد و سلامت جسمانی و روانیشان را به مخاطره اندازد. بنابراین لزوم مداخلههای حمایتی مشاورهای برای این طیف احساس میشود.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications