• Home
  • علی محقر

    List of Articles علی محقر


  • Article

    1 - ارائه مدل مفهومی تأثیر استراتژی‌های مدیریت تولید و عملیات بر مزیّت رقابتی پایدار در صنعت خودرو ایران (مورد مطالعه: شرکت‌های خودروسازی تهران)
    The Journal of Productivity Management , Issue 56 , Year , Spring 2021
    در این مقاله تأثیر استراتژی‌های تولید خودرو بر کسب مزیّت رقابتی پایدار تولیدکنندگان داخلی با ارائه مدلی جدید بررسی شده است. این پژوهش کمّی از نظر هدف کاربردی، از حیث ابزار گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی (غیرآزمایشی) است. ازآنجایی‌که از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری برای ب More
    در این مقاله تأثیر استراتژی‌های تولید خودرو بر کسب مزیّت رقابتی پایدار تولیدکنندگان داخلی با ارائه مدلی جدید بررسی شده است. این پژوهش کمّی از نظر هدف کاربردی، از حیث ابزار گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی (غیرآزمایشی) است. ازآنجایی‌که از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری برای بررسی روابط بین ابعاد مدل استفاده شد، در بین پژوهش‌های همبستگی از نوع تحلیل ماتریس واریانس-کوواریانس است. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد و روایی آن با روش‌های روایی محتوا و روایی سازه و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. جامعه آماری پژوهش مدیران ارشد شرکت‌های خودروسازی واقع در شهر تهران بودند. بعد از نمونه‌گیری تصادفی 384 پرسشنامه تکمیل شد و بر اساس آن آزمون فرضیه‌ها و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها انجام گردید. متغیرهای هزینه، کیفیت، تنوع و انعطاف‌پذیری متغیر مکنون مزیت رقابتی پایدار را تبیین می‌کنند. همچنین استراتژی‌های کایزن، سازمان‌دهی منابع سازمانی، به‌موقع بودن و مدیریت زنجیره تأمین، متغیر مکنون استراتژی‌های تولید خودروسازان ایرانی را تبیین می‌کند. بر اساس یافته‌ها، مؤلفه‌های استراتژی تولید و عملیات بر مزیت رقابتی پایدار صنایع خودروسازی تأثیر مثبت و معنا‌داری دارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - The effect of external service quality on customer’s loyalty in hotel’s industry supply chain (Case Study: Parsian Hotels)
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 4 , Year , Summer 2017
    Service quality is a factor for measuring customer satisfaction in hotel industry. Therefore, in order to achieve competitive advantage and maintain customers, improving service quality has become an important tool in hotel industry to achieve customer satisfaction whic More
    Service quality is a factor for measuring customer satisfaction in hotel industry. Therefore, in order to achieve competitive advantage and maintain customers, improving service quality has become an important tool in hotel industry to achieve customer satisfaction which is lead to customer loyalty. Because companies are developing close relationships with suppliers and customers. Since then the role of suppliers and their impact on the external services quality cannot be forgotten, in this research, the effect of external services quality are examined on internal service quality and customer loyalty in the supply chain of hotel industry. After reviewing the literature of the study and identifying the variables, the standard questionnaire Parkshash (2011) was distributed among 265 experts of the Parsian hotels complex then were analyzed by Structural Equation Modeling(SEM) and LISREL8. Ultimately finding showed that there is a positive relationship between external service quality and internal service quality and customer loyalty. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه چارچوبی برای شناسایی و تحلیل پیشران‌های موثر بر آینده صنعت خرده‌فروشی با تمرکز بر عوامل انسانی (مورد مطالعه: فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپر فامیلی)
    Strategic Management Researches , Issue 2 , Year , Autumn 2023
    هدف: صنعت خرده‌فروشی و فروشگاه های زنجیره‌ای نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها و کارآمدی زنجیره تأمین دارند. عوامل انسانی یکی از پیشران‌هایی است که آینده این صنعت را به کلی دگرگون خواهد کرد. تحقیق حاضر به‌دنبال شناسایی و تحلیل پیشران های موثر بر آینده فروشگاه‌های زنجیره‌ More
    هدف: صنعت خرده‌فروشی و فروشگاه های زنجیره‌ای نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها و کارآمدی زنجیره تأمین دارند. عوامل انسانی یکی از پیشران‌هایی است که آینده این صنعت را به کلی دگرگون خواهد کرد. تحقیق حاضر به‌دنبال شناسایی و تحلیل پیشران های موثر بر آینده فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپر فامیلی با تمرکز بر عوامل انسانی است.روش: تحقیق حاضر از نظر جهت‌گیری، کاربردی بوده و از منظر مبانی فلسفی، پراگماتیستی است. در این پژوهش از روش‌های مختلف کمی (دلفی فازی و کپراس) و کیفی (مصاحبه با گروه‌های کانونی و ابزار تعاریف ریشه‌ای) برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. جامعه نظری پژوهش، مدیران و مشاوران ارشد مدیریت منابع انسانی در هایپر فامیلی بود. نمونه‌گیری به صورت قضاوتی بر اساس تخصص خبرگان در حوزه صنعت خرده فروشی انجام شد. حجم نمونه برابر با 10 نفر بود. برای گردآوری داده‌ها از دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه (پرسشنامه خبره‌سنجی و اولویت‌سنجی) استفاده شد.یافته‌ها: 30 پیشران از طریق مرور پیشینه و مصاحبه ساختار یافته با خبرگان استخراج شد. به علت تعداد زیاد پیشران ها، پرسشنامه های خبره‌سنجی بین خبرگان توزیع شد و داده‌ها با روش دلفی فازی مورد بررسی قرار گرفت. 13 پیشران دارای عدد دیفازی بالاتر از 7/0 بودند و برای اولویت‌بندی نهایی با کپراس انتخاب شدند. پیشران های نهایی با روش کپراس و در نظر گرفتن سه شاخص تخصص خبرگان، شدت اهمیت و میزان قطعیت ارزیابی شدند. دو پیشران تصمیم‌گیری داده‌محور و خودکارسازی وظایف، بیشترین اولویت را داشتند.نتیجه‌گیری: سناریوهای پژوهش بر اساس دو پیشران اولویت‌دار با در نظر گرفتن شش مولفه ابزار تعاریف ریشه‌ای توسعه یافتند. برخی از پیشنهادهای پژوهش عبارت بودند از: استفاده از فناوری‌های داده محور مثل هوش کسب‌و کار و کلان‌داده‌ها برای فرایندهای مدیریت منابع انسانی، توسعه فرهنگ تصمیم‌گیری داده محور و حرکت به سمت اتوماسیون بیشتر در فرایندهای مختلف مدیریت منابع انسانی مثل ارزیابی عملکرد و جذب و استخدام. Manuscript profile