Journal of Environmental Science and Technology
,
Issue4,Year,
Autumn
2018
زمینه و هدف: کارکرد آموزشی رسانههای گروهی همواره مورد تأکید صاحبنظران حوزههای گوناگون بوده است و نهادهای رسمی و غیررسمی از ظرفیت آنها استفاده کردهاند. در این بین، رسانه تلویزیون به عنوان یک رسانه تصویری و صوتی از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف از این پژوهش، بررسی More
زمینه و هدف: کارکرد آموزشی رسانههای گروهی همواره مورد تأکید صاحبنظران حوزههای گوناگون بوده است و نهادهای رسمی و غیررسمی از ظرفیت آنها استفاده کردهاند. در این بین، رسانه تلویزیون به عنوان یک رسانه تصویری و صوتی از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از برنامههای محیطزیستی تلویزیون بر ارتقای آگاهی و نگرش محیطزیستی دانشجویان است.روش بررسی: روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل میباشد. نمونه مورد مطالعه شامل 40 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی بود که به روش نمونه در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در قالب دو گروه کنترل و آزمون گروهبندی شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامهای بود که روایی محتوایی آن به صورت کمی و کیفی و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت.یافتهها: بر اساس نتایج آزمون آماری، تفاوت معنیداری در بین هر دو متغیر در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون وجود دارد. مقایسه میانگین دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون نشان داده است که میانگین متغیر در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون در هر دو متغیر، بالاتر است، نتایج آزمون تعقیبی نیز بیانگر بالاتر بودن میانگین گروه آزمایشی تلویزیون نسبت به میانگین گروه کنترل در هر دو متغیر بوده است.بحث و نتیجهگیری: بر مبنای یافتههای پژوهش، برنامههای تلویزیونی موردمطالعه، دارای تأثیر مثبت و معنیدار بر آگاهی و نگرش محیطزیستی دانشجویان به خصوص آگاهی محیطزیستی آنها با اندازه اثر بالاتر بودهاند.
Manuscript profile
Journal of Environmental Science and Technology
,
Issue1,Year,
Spring
2014
چکیده
براساس محاسبات انجام یافته در محل دفن پسماندهای شهر خمین روزانه 48 تن پسماند به صــورت غیــر اصــولی دفــن می گردد.این روش سنتی، مشکلات زیست محیطی بسیاری را در پی داشته است و ضرورت اقدامات بهینه سازی را بر مسئولان و مردم آشکار نموده است. جهت کاهش مشکلات دفع پسما More
چکیده
براساس محاسبات انجام یافته در محل دفن پسماندهای شهر خمین روزانه 48 تن پسماند به صــورت غیــر اصــولی دفــن می گردد.این روش سنتی، مشکلات زیست محیطی بسیاری را در پی داشته است و ضرورت اقدامات بهینه سازی را بر مسئولان و مردم آشکار نموده است. جهت کاهش مشکلات دفع پسماندهای شهری، شهرداری خمین در استان مرکزی تصمیم به احداث و بهره برداری از تأسیسات کمپوست گرفته است. مساحت اراضی طرح 2 هکتار و با اهداف توسعه آن به وسعت 3 هکتار می باشد. ظرفیت تولید طرح در سال 2 هزار تن کمپوست است که قابل افزایش نیز خواهد بود. با این حال گزینه مطرح دیگردراین زمینه در شهر خمین و دیگر شهرهای با موقعیت مشابه، بهداشتی کردن دفن فعلی پسماندها از طریق انجام عملیات دفن بهداشتی می باشد. پژوهش حاضر سعی در مقایسه طرح کمپوست با دفن پسماندهاداشته و ضمن ارزشیابی محل فعلی دفن پسماندها با استفاده از روش الکنو با انجام محاسبات از ملاحظات اقتصادی در این بررسی بهره جسته است و در نهایت به منطقی بودن انتخاب گزینه دفن بهداشتی برای شرایط شهر خمین ،با توجه به موقعیت اکولوژیکی و کسب حداکثر امتیاز اندکس الکنو و مقایسه هزینه های دفع هر کیلوگرم پسماند به دو شیوه موجود که دارای اختــلاف بیش از 10 تــومــان می باشد، دست یافته است. بدیهی است که در صورت رعایت تفکیک از مبدا و تبدیل طرح کمپوست به بیوکمپوست، به معنای واقعی کلمه و حذف بسیاری از لوازم و تاسیسات پرهزینه آن و سرشکن کردن هزینه های اقتصادی این طرح برای چند شهر مجاور در استان و یا استان های همجوار از طریق جانمایی محل طرح کمپوست در فاصله بین چند شهر نزدیک به هم می توان به نتایج بهتری در این زمینه دست یافت و این گزینه را نیز با بررسی دقیق، بار دیگر محل تامل قرار داد.
Manuscript profile
Journal of Environmental Science and Technology
,
Issue10,Year,
Winter
2015
زمینه و هدف: درجهان رقابتی امروز، بیتردید یکی از ابزارهای مهم در ایجاد، تحول و بقای یک نظام و رسیدن به اهداف و رسالتهای موردنظر، برنامهها و رویکردهای نوین آموزش است. هدف از این تحقیق، بررسی نقش برنامهریزی راهبردی در تحقق توسعه پایدار و معرفی راهبردهای کلیدی آموزش تو More
زمینه و هدف: درجهان رقابتی امروز، بیتردید یکی از ابزارهای مهم در ایجاد، تحول و بقای یک نظام و رسیدن به اهداف و رسالتهای موردنظر، برنامهها و رویکردهای نوین آموزش است. هدف از این تحقیق، بررسی نقش برنامهریزی راهبردی در تحقق توسعه پایدار و معرفی راهبردهای کلیدی آموزش توسعه پایدار در راستای پاسخگویی به چالش های زیستمحیطی در ایران با عنایت به نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای موجود است. روش بررسی: با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و صورتبندی مطالعات بر اساس تجزیه و تحلیل SWOT، با برشماری مراحل و گامهای برنامهریزی راهبردی برای آموزش توسعه پایدار با تاکید بر محیطزیست، ویژگیهای لازم برای راهبردهای طراحیشده و اصول ضروری برای برنامهریزی راهبردی در سطوح مختلف ذکر گردید. یافتهها: در مقاله حاضر فرآیند انجام کار برای دستیابی به نتیجه در مدل راهبردی، در پنج گام برشمرده شده و نمونه تدوین شدهای از تحلیل SWOT در مورد آموزش زیستمحیطی توسعه پایدار در 4 بخش قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها وراهبردهایی درباره اولویتهای آموزشی توسعه پایدار در قالب چهار بخش راهبردهای رقابتی/تهاجمی، تنوع بخشی، بازسازی و تدافعی ارایه گردید. نتیجه گیری: آموزش برای توسعه پایدار باید به روش برنامهریزی راهبردی صورت پذیرد تا با درنظرگیری نقاط قوت و ملاحظه نقاط منفی از دل تهدیدهای موجود به بازسازی فرصت هایی امکان دهد که از دل همین تهدیدها بیرون میآید. راهبردهای انتخابی طی فرآیند مورد مطالعه باید با برنامه زمانی مشخص توسط نهادهای محلی و مردم و با تقویت سیاستها، قوانین، رویهها و مقررات از طرف مدیران دولتی به ترتیب اولویت مورد توجه قرار گیرند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications