• Home
  • مظفر یکتایار

    List of Articles مظفر یکتایار


  • Article

    1 - تبیین الگوی کاهش مهاجرت ورزشکاران نخبه مبتنی بر پذیرش سیاست‌ها
    Sociological Studies in Sport , Issue 6 , Year , Spring 2024
    هدف: این پژوهش با هدف تبیین الگوی کاهش مهاجرت ورزشکاران نخبه مبتنی بر پذیرش سیاست ها انجام شد. روش تحقیق به صورت آمیخته بود. روش شناسی: جامعه آماری در بخش کیفی متخصصین حوزه ورزش نخبه بودند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل ورزشکاران نخبه بود که تعداد 407 نفر به عنوان نمو More
    هدف: این پژوهش با هدف تبیین الگوی کاهش مهاجرت ورزشکاران نخبه مبتنی بر پذیرش سیاست ها انجام شد. روش تحقیق به صورت آمیخته بود. روش شناسی: جامعه آماری در بخش کیفی متخصصین حوزه ورزش نخبه بودند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل ورزشکاران نخبه بود که تعداد 407 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. در این پژوهش ابزاری که جهت جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است عبارتست از مصاحبه و پرسشنامه، در بخش اول پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار مند استفاده شد و در بخش دوم داده‌های حاصل از پژوهش کیفی به شکل ابزار (پرسشنامه) تهیه و تنظیم گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار پی‌ال‌اس استفاده گردید.یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد عوامل اصلی موثر بر کاهش مهاجرت ورزشکاران نخبه مبتنی بر پذیرش سیاست ها، شامل اعتماد، شرایط تسهیل‌گر، محدودیت‌ها، سیاست‌های زمینه‌ای، ارتقای کیفی، درک موفقیت، پذیرش سیاست‌ها است که در قالب عوامل علی، زمینه ای، محدودیت ها، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها دسته بندی شدند. نتیجه گیری: همچنین نتایج بخش کمی نشان داد تمامی مسیرها دارای ضریب مسیر مثبت و معناداری هستند. از این رو پیشنهاد می شود در جهت کاهش مهاجرت ورزشکاران اولین اقدام اعتمادسازی است که باید در رأس تمامی اقدامات قرار گیرد و مهم‌ترین رکن این اقدام شفافیت در سیاست‌هاست. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارتباط برند کارفرما و مزیت رقابتی با نقش میانجی کیفیت خدمات در باشگاه های ورزشی
    Knowledge Management in Sport Journal , Issue 1 , Year , Summer 2022
    پژوهش حاضر باهدف بررسی ارتباط بین برند کارفرما با مزیت رقابتی با نقش میانجی کیفیت خدمات در باشگاه های ورزشی دولتی و خصوصی شهر سنندج انجام گرفت. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان باشگاه‌های ورزشی خصوصی و دولتی شهرستان س More
    پژوهش حاضر باهدف بررسی ارتباط بین برند کارفرما با مزیت رقابتی با نقش میانجی کیفیت خدمات در باشگاه های ورزشی دولتی و خصوصی شهر سنندج انجام گرفت. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان باشگاه‌های ورزشی خصوصی و دولتی شهرستان سنندج بود که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 202 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش نامه مزیت رقابتی لی (2006)، برند کارفرمای برتون و همکاران (2005) و کیفیت خدمات لیو (2008) استفاده شد. تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس در دو سطح توصیفی و استنباطی با (05/0≥p) انجام گرفت. نتایج نشان داد بین مؤلفه‌های برند کارفرما با مزیت رقابتی رابطه (0.797 r =) معناداری وجود دارد، ضمناً متغیر کیفیت خدمات در ارتباط بین برند کارفرما و مزیت رقابتی به عنوان متغییر میانجی نقش معناداری داشت (05/0≥P). همچنین بین کیفیت خدمات باشگاه های ورزشی دولتی و خصوصی شهر سنندج اختلاف معناداری وجود دارد نشان داد که بین برند کارفرما با مزیت رقابتی ارتباط معناداری وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    3 - شناسایی شاخص‌های پیشرو در تعیین ارزش طول عمر مشتری در ورزش
    Knowledge Management in Sport Journal , Issue 5 , Year , Winter 2023
    پژوهش حاضر به‌منظور شناسایی شاخص‌های پیشرو ارزش طول عمر مشتری در باشگاه‌های ورزشی تدوین‌شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از منظر ماهیت و روش آمیخته (اکتشافی متوالی) است. پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. نمونه بخش کیفی را 18 نفر از خبرگان و متخصصین ورزشی و د More
    پژوهش حاضر به‌منظور شناسایی شاخص‌های پیشرو ارزش طول عمر مشتری در باشگاه‌های ورزشی تدوین‌شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از منظر ماهیت و روش آمیخته (اکتشافی متوالی) است. پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. نمونه بخش کیفی را 18 نفر از خبرگان و متخصصین ورزشی و در بخش کمی 384 نفر از مدیران ورزشی باشگاه‌های ورزشی تشکیل می‌دادند. انتخاب نمونه در بخش کیفی به روش غیر تصادفی هدفمند با رویکرد گلوله برفی انجام گرفت و داده‌ها با مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته جمع‌آوری گردید. در بخش کمی از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و تصادفی طبقه‌ای حجم نمونه انتخاب و از پرسشنامه خروجی از بخش کیفی داده‌ها جمع‌آوری گردید. در مرحله کیفی از روش‌های آماری تکنیک دلفی و در مرحله کمی از معادلات ساختاری استفاده گردید. تحلیل‌های آماری با نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس و آموس انجام گرفت. نتایج گویای این است که پیشرانهای ارزش طول عمر مشتری به عوامل نه‌گانه (سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، مالی، راهبردی، اجتماعی، انگیزشی، رفتاری، فرآیندی و اجرایی) بستگی دارد. در راستای نتایج پیشنهاد می‌شود مدیران، با در نظر گرفتن مؤلفه‌های عوامل انگیزشی، اجرایی و رفتاری زمینه رضایت و وفاداری مشتریان، اعتماد و اطمینان در آنان را بهبود بخشیده و همچنین با موردتوجه قرار دادن عوامل راهبردی و مالی، وضعیت آتی مشتریان را پیش‌بینی نمایند. Manuscript profile

  • Article

    4 - عوامل موثر بر رضایت از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی شهری و رابطه آن با نشاط اجتماعی (مطالعه موردی: شهر تهران)
    Knowledge Management in Sport Journal , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    هدف پژوهش بررسی عوامل موثر بر رضایت از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی و ارتباط آن با نشاط اجتماعی بود. روش انجام تحقیق پیمایشی (توصیفی، تحلیلی) بود. از پرسشنامه محقق ساخته رضایتمندی از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی با پایایی (80/0=r) و پرسشنامه استاندارد نشاط و شادکامی آکسفوردبا پ More
    هدف پژوهش بررسی عوامل موثر بر رضایت از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی و ارتباط آن با نشاط اجتماعی بود. روش انجام تحقیق پیمایشی (توصیفی، تحلیلی) بود. از پرسشنامه محقق ساخته رضایتمندی از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی با پایایی (80/0=r) و پرسشنامه استاندارد نشاط و شادکامی آکسفوردبا پایایی (91/0=r) استفاده شد. همچنین برای تعیین روایی، پرسشنامه ها مورد تایید 10 نفر از متخصصین این رشته قرار گرفت. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ را ﻛﻠﻴﺔ مراجعه کنندگان به مراکز تفریحی و ورزشی در مناطق 22 گانه شهر تهران تشکیل داده بودند، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان برای جامعه نامعلوم تعداد 384 نفر به ‌عنوان نمونه تحقیق به روش نمونه‌گیری دردسترس در 5 منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران انتخاب شدند . جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری تی تک نمونه ای و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل (خدمات رفاهی، دسترسی، پرسنل، طراحی کالبدی، فضای فیزیکی و عامل نگهداری) در رضایتمندی از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی دخیل هستند، از طرف دیگر بین رضایتمندی از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی و نشاط اجتماعی رابطه (907/0r=) وجود دارد، بر اساس نتایج، 3/81 درصد از واریانس متغیر وابسته (نشاط اجتماعی) بوسیله متغیر مستقل (رضایتمندی از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی) پیش بینی می شود. لذا برای حفظ و توسعه رضایتمندی از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی و پررنگ کردن نقش این مراکز در افزایش فعالیت بدنی سلامت و نشاط افراد جامعه مسئولین امر جهت بهبود علل شناسایی شده برنامه ریزی و اقدام نمایند. Manuscript profile

  • Article

    5 - ورزش شویی(شستشوی ورزشی) به عنوان قدرتی نرم در جهت تحکیم حاکمیت سیاسی ورزش
    Knowledge Management in Sport Journal , Issue 4 , Year , Autumn 2023
    ورزش شویی (شستشوی ورزشی) یک واژه نو در قالب قدرت نرم است که در هر دو فضای سیاسی اقتدارگرا و دموکراتیک ظاهر می شود و می تواند نقش دوگانه ای را در سطح داخلی و بین المللی ایفاء کند. هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل مفهومی و دستیابی به نتایج موثر و کلیدی نقش دوگانه ورزش شویی د More
    ورزش شویی (شستشوی ورزشی) یک واژه نو در قالب قدرت نرم است که در هر دو فضای سیاسی اقتدارگرا و دموکراتیک ظاهر می شود و می تواند نقش دوگانه ای را در سطح داخلی و بین المللی ایفاء کند. هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل مفهومی و دستیابی به نتایج موثر و کلیدی نقش دوگانه ورزش شویی در داخل و سطح بین الملل در جهت تحکیم بخشیدن به حاکمیت سیاسی دولت ها در این حوزه بود. نوع مطالعه حاضر تحلیلی مفهومی از نوع مورد پژوهی و از نظر اجرا توصیفی-کتابخانه ای و بر اساس درک ذهنی نسبی محققان از موضوع انجام شده بود. منابع مورد استفاده در مطالعه حاضر استناد به مقالات نشریه های معتبر بین المللی و داخلی و درگاه های اینترنتی قابل اطمینان بود. یافته های پژوهش نشان داد ورزش شویی در قالب قدرت نرم برای رسیدن به اهداف حاکمیت سیاسی مطلوب نیازمند برخورداری از اعتماد ، شفافیت بین المللی و رعایت منشور حقوق بشر است. طبق نتایج پژوهش پیشنهاد می گردد جهت جلوگیری و کنترل رویکرد منفی پدیده ورزش شویی افراد، دولت ها و سازمان هایی که به شکلی با پدیده ورزش شویی درگیر هستند نسبت به عادی سازی تخلفات اخلاقی در ورزش مقاومت نشان داده، در فعالیت های ورزش شویی مشارکت ننموده و یا نحوه مشارکت خود را تغییر دهند.همچنین لازم است نظارت های خاص توسط نهاد های حاکمه بین المللی ورزشی بر فعالیت های دولت ها و اشخاصی که مشغول ورزش شویی هستند صورت گیرد. Manuscript profile

  • Article

    6 - شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان مراکزو فضاهای تفریحی و ورزشی شهری (مطالعه موردی :کلانشهر تهران)
    Journal of Studies of Human Settlements Planning , Issue 1 , Year , Autumn 2021
    مشتریان مراکز تفریحی و ورزشی همواره به دنبال خدمات کیفی و رضایت بخش هستند، و به همین علت حفظ رضایت مشتریان و ادامه حضور آنها که حیاتی ترین هدف هر سازمان است، باید مورد توجه قرار گیرد. از این رو، هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان مراکز ت More
    مشتریان مراکز تفریحی و ورزشی همواره به دنبال خدمات کیفی و رضایت بخش هستند، و به همین علت حفظ رضایت مشتریان و ادامه حضور آنها که حیاتی ترین هدف هر سازمان است، باید مورد توجه قرار گیرد. از این رو، هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان مراکز تفریحی و ورزشی شهر تهران بود. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بود که به روش میدانی اجرا شد. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ را ﻛﻠﻴﺔ مراجعه کنندگان به مراکز تفریحی و ورزشی در مناطق 22 گانه تهران تشکیل داده بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان برای جامعه نامعلوم تعداد 384 نفر به ‌عنوان نمونه و به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که پس از بررسی دقیق متون و پیشینه تحقیق تهیه شد و روایی صوری و محتوی آن نیز پس از اعمال نظرات 10 متخصص، و همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (80/0=α) تایید شد. از روش های ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد علل خدمات رفاهی، دسترسی، پرسنل، طراحی کالبدی، فضای فیزیکی و عامل نگهداری در رضایتمندی مشتریان به مراکز تفریحی و ورزشی شهری دخیل هستند. بنابراین می توان گفت برای حفظ و توسعه رضایتمندی مشتریان از مراکز تفریحی و ورزشی و پررنگ کردن نقش این مراکز در افزایش فعالیت بدنی و سلامت و نشاط افراد جامعه مسئولین امر در جهت بهبود عوامل شناسایی شده برنامه ریزی و اقدام نمایند. Manuscript profile

  • Article

    7 - بررسی و مقایسه رضایت فراغتی پسران نوجوان شرکت‌کننده در ورزش‌های الکترونیکی و سنتی
    Management and organizational behavior in sports , Issue 4 , Year , Winter 2022
    هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه رضایت فراغتی نوجوانان پسر کرمانشاهی شرکت‌کننده در ورزش‌های الکترونیکی و سنتی است. پژوهش عِلی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل تمام نوجوانان پسر (12 - 24 سال) ساکن کرمانشاه میباشد. بر اساس جدول مورگان نمونه آماری تعداد 384 نفر انتخاب شدند. ر More
    هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه رضایت فراغتی نوجوانان پسر کرمانشاهی شرکت‌کننده در ورزش‌های الکترونیکی و سنتی است. پژوهش عِلی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل تمام نوجوانان پسر (12 - 24 سال) ساکن کرمانشاه میباشد. بر اساس جدول مورگان نمونه آماری تعداد 384 نفر انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای است. در هر منطقه هشت گانه شهرداری، 50 عدد پرسش‌نامه تکمیل گردید. 200 پرسش‌نامه‌ توسط نوجوانانی که جهت شرکت در بازی‌های الکترونیکی به مراکز بازی‌های الکترونیکی مراجعه کرده بودند، توزیع گردید. 200 پرسش‌نامه نیز بین نوجوانانی که در باشگاه‌های ورزشی سطح شهر فعالیت‌ داشتند، توزیع گردید. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه رضایت فراغتی بیارد و راقب (1991) استفاده شد. پایایی پرسش‌نامه از طریق آلفای کرونباخ 81/0 بدست آمد. جهت روایی صوری پرسش‌نامه نظرات ده نفر از اساتید و دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی استفاده گردید. از روش‌های آماری میانگین، انحراف معیار و t مستقل، در نرم‌افزار spss24 جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده گردید.یافته‌ها نشان داد، بین میزان رضایت فراغتی نوجوانان شرکت‌کننده در ورزش‌های الکترونیکی و سنتی تفاوت معناداری وجود دارد. لذا بنابر تمایل پسران نوجوان به ورزش‌های الکنرونیکی، متوسط رضایت اوقات فراغت نوجوانانی که به ورزش‌های الکترونیکی می‌پردازند بیشتر از نوجوانانی است که به ورزشهای سنتی و معمول می‌پردازند. Manuscript profile

  • Article

    8 - نقش تعدیل گری رهبری کارآفرینانه در رابطه بین چابکی فکری و نوآوری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کردستان
    Management and organizational behavior in sports , Issue 4 , Year , Winter 2023
    چکیدههدف از پژوهش بررسی نقش تعدیل گری رهبری کارافرینانه در رابطه چابکی فکری با نوآوری سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان کردستان می باشد.روش پژوهش از نظرماهیت توصیفی و از نظر هدف، کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شده. جامعه تحقیق شامل 121 نفر از کارکنان ادارات ورزش و ج More
    چکیدههدف از پژوهش بررسی نقش تعدیل گری رهبری کارافرینانه در رابطه چابکی فکری با نوآوری سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان کردستان می باشد.روش پژوهش از نظرماهیت توصیفی و از نظر هدف، کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شده. جامعه تحقیق شامل 121 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان بود که بر اساس جدول مورگان 111 نفر به روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های از پرسشنامه های زامپتــاکیس، موســتاکیس،استاندارد چوپانی _ همکاران و استاندارد جعفرنژاد _ شهائی که برای ارزیابی پایایی گویه‌های پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ برای ارزیابی پایایی و شاخص پایایی ترکیبی استفاده شده است. به منظور تحلیل آماری اطلاعات جمع آوری شده از نرم افزارهایSpss نسخه 20 و Smart pls نسخه 2 استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش نشان داد که چابکی فکری دارای رابطه قابل ملاحظه‌ای(754/19)،بر نوآوری سازمانی است و همچنین رهبری کارآفرینانه نقش تعدیل‌گری(403/2) بر رابطه بین چابکی فکری و نوآوری دارد.با استناد به نتایج این پژوهشمی توان گفت حضور رهبری کارآفرینانه باعث کاهش تأثیر اثر چابکی فکری بر نوآوری می‌شود؛ همچنین گــرایش بــه تغییــر کارکنــان و هزینه ایجـاد محـیط فعـال اثر تعدیل‌گری منفی و چشم‌انداز استراتژیک اثر تعدیل‌گری مثبت در رابطه چابکی فکری و نوآوری در ادارات ورزش و جوانان کردستان دارند که می‌توان گفت که عوامل چابکی فکری و برانگیختن کارمندان توسط سازمان باعث افزایش میزان نوآوری سازمانی می‌شود. Manuscript profile

  • Article

    9 - ارتباط رفتار شهروندی سازمانی با سرمایه اجتماعی معلمان تربیت بدنی استان اصفهان
    Management and organizational behavior in sports , Issue 5 , Year , Winter 1391
    امروزه به دلیل محیط اقتصادی پویا و اهمیت نوآوری در خدمات، سازمان ها در مقابله با تغییرات و یا اصلاح خود نیاز به مدل های ذهنی، قوانین، فرآیندها، دانش، حفظ و بهبود عملکرد دارند. هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه اجتماعی معلمان تربیت بدنی است More
    امروزه به دلیل محیط اقتصادی پویا و اهمیت نوآوری در خدمات، سازمان ها در مقابله با تغییرات و یا اصلاح خود نیاز به مدل های ذهنی، قوانین، فرآیندها، دانش، حفظ و بهبود عملکرد دارند. هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه اجتماعی معلمان تربیت بدنی استان اصفهان در سال 1392 بوده است. روش تحقیق، توصیفی _ همبستگی و از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری آن را کلیه معلمان تربیت بدنی استان اصفهان با تعداد 1172 نفر (در سال 1392) تشکیل داده اند. از بین این تعداد، 314 نفر به روش تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. ابزار به کار رفته در این پژوهش، پرسشنامه‌های رفتار شهروندی سازمانی بود. ساکف و همکاران (2000) و سرمایه ی اجتماعی بر اساس مدل(SCAT) که پایایی آن ها به ترتیب برابر 88/.، 84/0 محاسبه شده است. یافته ها نشان داد میانگین رفتار شهروندی سازمانی برابر 58/3 و برای سرمایه اجتماعی 62/3 بوده است که نشان می دهد کمی بالاتر ازحد متوسط است. همچنین تحلیل های آماری نشان داد ضریب همبستگی (469/0 , r =001/0P = ) مثبت و معناداری در سطح (05/0 =) میان رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه اجتماعی وجود دارد. با توجه به تحلیل های رگرسیونی، 2/46 درصد سرمایه اجتماعی می تواند به وسیله رفتار شهروندی سازمانی پیش بینی شود. از آن جا که رفتار شهروندی سازمانی بر بهبود سرمایه اجتماعی نقش دارد، باید به این سرمایه و تاثیر آن بر بهبود سازمان ها توجه خاص کرد و جنبه های ضعیف تر سرمایه اجتماعی را در سازمان آموزش و پرورش و در میان معلمان تربیت بدنی را شناسایی و تقویت نمود تا بتوان به بهترین شکل ممکن از آن در جهت بهبود عملکرد سازمان استفاده کرد. Manuscript profile

  • Article

    10 - طراحی مدل معادلات ساختاری سازمان یادگیرنده در وزارت ورزش و جوانان
    Sport Sciences Quarterly , Issue 4 , Year , Summer 2023
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل معادلات ساختاری سازمان یادگیرنده در وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر کاربردی-توسعه ای، ترکیبی و توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی با 14 نفر More
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل معادلات ساختاری سازمان یادگیرنده در وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر کاربردی-توسعه ای، ترکیبی و توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی با 14 نفر مصاحبه صورت گرفت. در بخش کمی جامعة آماری شامل کلیة کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان (300 =N) که با استفاده از روش در دسترس و بر اساس جدول مورگان نمونة آماری تعیین شد (169 =n). برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش داده بنیاد و داده های کمی از روش معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها در بخش کیفی شامل عوامل علی، عوامل زمینه ای،عوامل مداخله گر و در نهایت راهبردها و پیامدها شد که در قالب مدل مفهومی ارائه گردید. در بخش کمی نتایج نشان داد مقدار t شرایط علی بر پدیده اصلی 949/2، شرایط زمینه ای بر راهبردها 111/2، شرایط مداخله گر بر راهبردها 3/352، پدیده اصلی بر راهبردها 2/048 و راهبردها بر پیامدها 5/714 بدست آمد که همه رابطه ها تایید شده است. همچنیننتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار می باشد. لذا با توجه به اهمیت سازمان یادگیرنده در عصر حاضر که تحولات و تهدیدات گسترده ای وجود دارد، سازمان یادگیرنده می تواند راهکاری جهت مقابله با این شرایط باشد لذا به مدیران وزارت ورزش و جوانان توصیه می شود که چارچوب مدل پژوهش حاضر را به منظور تبدیل سازمان به سازمان یادگیرنده استفاده نمایند. Manuscript profile

  • Article

    11 - شناسایی شاخص‌ها و مولفه‌های موثر بر اتخاذ سیاست نوآوری باز در فدراسیون های ورزشی
    Educational Administration Research , Issue 4 , Year , Winter 2020
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص ها و مولفه های موثر بر اتخاذ سیاست نوآوری باز در فدراسیون های ورزشی منتخب انجام شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، کلیه خبرگان دانشگاهی عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، کارشناسان، دبیران و روسای فدراسیون ها بودند. نمونه گیری به روش هدفمند و نظری انج More
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص ها و مولفه های موثر بر اتخاذ سیاست نوآوری باز در فدراسیون های ورزشی منتخب انجام شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، کلیه خبرگان دانشگاهی عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، کارشناسان، دبیران و روسای فدراسیون ها بودند. نمونه گیری به روش هدفمند و نظری انجام شد، اشباع نظری نمونه ها پس از مصاحبه با 14 نفر حاصل شد. تعداد نمونه پیش از اجرای تحقیق تعیین نگردید و فرایند نمونه گیری تا زمانی ادامه پیدا کرد که نوعی اشباع اطلاعاتی حاصل شود؛ بدین معنی که در جریان مصاحبه اطلاعات جدیدتری از داده ها استخراج نشده است. ابزار پژوهش حاضر، مصاحبه های نیمه ساختار مند بود. روش توافق درون موضوعی، برای تأیید پایایی استفاده شد. جهت تجزیه تحلیل داده ها از سه مرحله کدگذاری استفاده شد. با استفاده از کدگذاری باز، مقوله های مدل شناسایی شد؛ سپس، در مرحله کدگذاری محوری، پیوند بین این مقوله ها در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شد. فرایند کدگذاری در قالب ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی که شامل شاخص های علی مؤثر شامل ساختار سازمانی، پشتیبانی مدیران و آمادگی تغییر، عوامل زمینه ای شامل کارکنان، زیر ساختی، انگیزاننده، استراتژیک و فرهنگ نوآورانه است. موانع شامل نیروی انسانی، موانع ساختاری، موانع فرهنگی و موانع دانشی است. در این راستا راهبردهای ارائه شده شامل دانش و آموزش، مشارکت، فضای رقابتی و پویایی سازمانی است در نهایت استفاده از مدل پیامدهای بهره وری، خلاقیت و کارکرد اجتماعی را در پی خواهد داشت. Manuscript profile