• Home
  • هاشم فردانش

    List of Articles هاشم فردانش


  • Article

    1 - اصلاح برخی بدفهمی‌های دانشی و باوری دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی بر مبنای چهارچوب‌های حل مسئله شونفلد و گانیه
    Research in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Autumn 2017
    هدف از انجام این پژوهش اصلاح تعدادی از بدفهمی‌های دانشی و باوری اثرگذار در حل مسئله ریاضی دانش‌آموزان سوم ابتدایی بر مبنای برخی دلالت‌های تربیتی مطرح در آموزش ریاضی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‎آموزان سوم ابتدایی یکی از مدارس منطقه 3 تهران بود که پس از برگزا More
    هدف از انجام این پژوهش اصلاح تعدادی از بدفهمی‌های دانشی و باوری اثرگذار در حل مسئله ریاضی دانش‌آموزان سوم ابتدایی بر مبنای برخی دلالت‌های تربیتی مطرح در آموزش ریاضی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‎آموزان سوم ابتدایی یکی از مدارس منطقه 3 تهران بود که پس از برگزاری آزمون‌های تشخیصی، 9 دانش‌آموز با نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از یک ابزار تشخیصی محقق ساخته، مصاحبه نیمه ساختاریافته، آزمون حافظه فعال وکسلر4 و داستان‌های محقق ساخته استفاده شد. روایی ابزارهای محقق ساخته با تأیید صاحب‌نظران و پایایی آزمون محقق ساخته با روش بازآزمایی و ضریب همبستگی 0.87 مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با کمک آزمون ویلکاکسون و از طریق نرم‌افزار SPSS19 انجام شد. آزمون ویلکاکسون تفاوت معنی‌داری را در نمره درک مفهوم و اصلاح بدفهمی‌های دانشی نشان داد. همچنین تحلیل مصاحبه‌ها نشان‌دهنده تغییر باور دانش‎آموزان نسبت به عوامل اثرگذار در موفقیت آن‌ها است. استفاده از گام‎های بازنمایی عینی، نیمه تجسمی و انتزاعی در دانش‎آموزان با حافظه فعال قوی و متوسط و گام‎های بازنمایی عینی، نیمه تجسمی و درک مسئله با کمک رسم شکل در دانش‎آموزان ضعیف می‌تواند به اصلاح برخی بدفهمی‌های دانشی در درک مسئله کمک نماید و استفاده از منابع باوری "خود"، "دیگری" و "استنتاج" می‌تواند بدفهمی‌های باوری دانش آموزان را تغییر دهد. Manuscript profile