• Home
  • محمود مهرمحمدی

    List of Articles محمود مهرمحمدی


  • Article

    1 - اصلاح برخی بدفهمی‌های دانشی و باوری دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی بر مبنای چهارچوب‌های حل مسئله شونفلد و گانیه
    Research in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Autumn 2017
    هدف از انجام این پژوهش اصلاح تعدادی از بدفهمی‌های دانشی و باوری اثرگذار در حل مسئله ریاضی دانش‌آموزان سوم ابتدایی بر مبنای برخی دلالت‌های تربیتی مطرح در آموزش ریاضی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‎آموزان سوم ابتدایی یکی از مدارس منطقه 3 تهران بود که پس از برگزا More
    هدف از انجام این پژوهش اصلاح تعدادی از بدفهمی‌های دانشی و باوری اثرگذار در حل مسئله ریاضی دانش‌آموزان سوم ابتدایی بر مبنای برخی دلالت‌های تربیتی مطرح در آموزش ریاضی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‎آموزان سوم ابتدایی یکی از مدارس منطقه 3 تهران بود که پس از برگزاری آزمون‌های تشخیصی، 9 دانش‌آموز با نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از یک ابزار تشخیصی محقق ساخته، مصاحبه نیمه ساختاریافته، آزمون حافظه فعال وکسلر4 و داستان‌های محقق ساخته استفاده شد. روایی ابزارهای محقق ساخته با تأیید صاحب‌نظران و پایایی آزمون محقق ساخته با روش بازآزمایی و ضریب همبستگی 0.87 مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با کمک آزمون ویلکاکسون و از طریق نرم‌افزار SPSS19 انجام شد. آزمون ویلکاکسون تفاوت معنی‌داری را در نمره درک مفهوم و اصلاح بدفهمی‌های دانشی نشان داد. همچنین تحلیل مصاحبه‌ها نشان‌دهنده تغییر باور دانش‎آموزان نسبت به عوامل اثرگذار در موفقیت آن‌ها است. استفاده از گام‎های بازنمایی عینی، نیمه تجسمی و انتزاعی در دانش‎آموزان با حافظه فعال قوی و متوسط و گام‎های بازنمایی عینی، نیمه تجسمی و درک مسئله با کمک رسم شکل در دانش‎آموزان ضعیف می‌تواند به اصلاح برخی بدفهمی‌های دانشی در درک مسئله کمک نماید و استفاده از منابع باوری "خود"، "دیگری" و "استنتاج" می‌تواند بدفهمی‌های باوری دانش آموزان را تغییر دهد. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی سازواری مدعای نظریه‌های رقیب برنامه درسی برای تربیت شهروند دمکراتیک با تکیه بر روایتی شوآبی
    Research in Curriculum Planning , Issue 4 , Year , Winter 2012
    این بحث بر این فرض استوار است که تربیت شهروند دمکراتیک امری مطلوب و خواستنی از منظر دینی است. در توضیح این فرض آمده است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر پایه الهیات سیاسی خود با تاکید بر این مفهوم ترکیبی، به عنوان یگانه نام معتبر برای نظام در شرف تأسیس بر پایه اسلام، More
    این بحث بر این فرض استوار است که تربیت شهروند دمکراتیک امری مطلوب و خواستنی از منظر دینی است. در توضیح این فرض آمده است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر پایه الهیات سیاسی خود با تاکید بر این مفهوم ترکیبی، به عنوان یگانه نام معتبر برای نظام در شرف تأسیس بر پایه اسلام، در واقع مردم سالاری دینی یا به بیان دقیق‌تر دمکراسی اسلامی یا اسلام دمکراتیک را بنیان گذاشت. او بدین گونه اسلام استبدادی را به لحاظ مفهومی به رسمیت شناخته و خواهان جلوگیری از رواج آن قرائت از اسلام شده است. تربیت شهروند دمکراتیک همچنین ضروری عصر جدید دانسته شده است که از این منظر پدیده‌ای جهانی است. منظور از عصر جدید عصری است که با صفت عصر انقلاب اطلاعات و ارتباطات شناخته شده و در آن جریان آزاد اطلاعات بنیان نظام‌های اجتماعی دیکتاتوری و استبدادی را سست و لرزان ساخته است. از سوی دیگر در گستره نظریه‌های هنجاری برنامه درسی به مواردی برخورد می‌کنیم که در عین تضاد و تقابل با یکدیگر، جملگی با صراحت مدعی یک هدف هستند. رسالت نظام آموزشی بر پایه این نظریه‌ها تربیت افرادی است که بتوانند جامعه دمکراتیک را پایه گذاری نموده، آن را استمرار بخشند. نگارنده سه نظریه را شناسایی نموده است که واجد این ویژگی هستند. به دیگر سخن، هدف تربیت شهروند دمکراتیک به طور مشترک توسط این سه نظریه هنجاری برنامه درسی تعقیب و ترویج می‌شود. گوهر شهروندی دمکراتیک در این نوشتار برخورداری از شایستگی عمل فکورانه دانسته که مستقیماً از اندیشه‌های شواب و نظریه پرکتیکال او وام گرفته شده است. بدین ترتیب نظام‌های آموزشی مدعی دمکراسی، باید بتواند شهروندانی را ترببت نمایند که کنشگر فکور باشند. این قرائت پایه قضاوت پیرامون نظریه‌های سه گانه برنامه درسی و تحلیل ظرفیت‌های مندرج در هر یک از سه نظریه برنامه درسی شده است. قضاوت نهایی نگارنده آن است که نظزیه پیشرفت گرایی از گونه‌ای برنامه درسی حمایت می‌کند که با دستیابی به شایستگی عمل فکورانه هم‌خوانی دارد. Manuscript profile

  • Article

    3 - Curriculum Pattern in the Higher Education of Iran Using an Intercultural Approach
    Biannual Journal of Education Experiences , Issue 1 , Year , Spring 2020
    The purpose of this study was to design the curriculum pattern for the higher education of Iran using an intercultural approach with qualitative design and the Grounded Theory (GT) method. To study the characteristics of the curriculum with an intercultural approach, af More
    The purpose of this study was to design the curriculum pattern for the higher education of Iran using an intercultural approach with qualitative design and the Grounded Theory (GT) method. To study the characteristics of the curriculum with an intercultural approach, after conducting structured interview with 6 experts in the field of curriculum studies and higher education management, the main categories as well as subcategories of the process were extracted during the coding procedure, and as the research results revealed, the categories identified in the paradigm model with axial phenomenon included requirements (2 dimensions, 1 spectrum), objectives (2 dimensions, 1 spectrum), content attributes (2 dimensions, 2 spectrum), teaching – learning methods (1 dimension, 1 spectrum), teacher’s characteristics (2 dimension, 2 spectrums), assessment (1 dimension, 1 spectrum), causal conditions (dimensions of internal and external factors in the effective–neutral spectrum), contextual conditions (extra-organizational, intra organizational and trans organizational dimensions in broad–limited spectrum), intermediary conditions (dimensions of internal and external factors in the effective – neutral spectrum), strategies (dimension of intercultural paradigm in the stable–unstable spectrum) and consequences (comprehensive development dimension in the advanced–non advanced spectrum) which displayed the components of curriculum pattern in the higher education of Iran using an intercultural approach. In the end, the final model was presented to validate the GT through focus group method. Manuscript profile