Journal of Environmental Science and Technology
,
Issue10,Year,
Winter
2020
زمینه و هدف: امروزه تخریب محیط زیست به بحرانی جهانی تبدیل شده که روز به روز بر عمق و دامنه این بحران افزوده می شود. چنان چه به صورت علمی و جدی برای رفع آن چاره اندیشی نشود بشر با فاجعه عظیمی مواجه خواهد شد. آموزش عالی نهادی است که انتظار می رود با ارایه آموزش های مناسب، More
زمینه و هدف: امروزه تخریب محیط زیست به بحرانی جهانی تبدیل شده که روز به روز بر عمق و دامنه این بحران افزوده می شود. چنان چه به صورت علمی و جدی برای رفع آن چاره اندیشی نشود بشر با فاجعه عظیمی مواجه خواهد شد. آموزش عالی نهادی است که انتظار می رود با ارایه آموزش های مناسب، آگاهی لازم برای تغییر نگرش و رفتار دانشجویان جهت حمایت از محیط زیست را فراهم نماید.
روش بررسی: تحقیق حاضر درصدد بود با روش کیفی و بر اساس رهیافت گرندد تئوری، نگرش حفاظتی نسبت به محیط زیست را موردمطالعه قرار دهد. شیوه ی نمونه گیری مبتنی بر هدف بود و از دانشجویان رشته ها ی کشاورزی انتخاب شدند و از آن ها مصاحبه به عمل آمد. سوالات محوری پژوهش عبارت بود از: ابعاد نگرش دانشجویان چگونه است؟ راهبردهای آن ها برای حفاظت از محیط زیست چیست؟
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد تبیین کننده های نگرش دانشجویان نسبت به حفاظت از محیط زیست، فعالیت های مخرب زیست محیطی، آگاهی و دانش اندک زیست محیطی، فرهنگ احترام به محیط زیست، نگاه پایدارانه به محیط زیست، برنامه های حامی حفاظت از محیط زیست و برنامه های آموزشی حفاظت زیست محیطی می باشد.
بحث و نتیجه گیری: یکی از راهبردهای حفاظت از محیط زیست، تغییر نگرش دانشجویان به وسیله ی برنامه های آموزشی حفاظت از محیط زیست می باشد. لذا پیشنهاد می گردد دانشگاه ها، برنامه ها و واحدهای درسی را برای ترویج فرهنگ احترام به محیط زیست پایه گذاری کنند.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue1,Year,
Summer
2013
این پژوهش، با استفاده از یک طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و با هدف بررسی و مقایسه تأثیر سه سناریوی آموزش ترکیبی در ارتقاء میزان یادگیری و یادداری مباحث بهداشت فردی و عمومی دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان ایلام در سال 1391 صورت گرفته است. به این منظور، از یک More
این پژوهش، با استفاده از یک طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و با هدف بررسی و مقایسه تأثیر سه سناریوی آموزش ترکیبی در ارتقاء میزان یادگیری و یادداری مباحث بهداشت فردی و عمومی دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان ایلام در سال 1391 صورت گرفته است. به این منظور، از یک مدرسه ابتدایی پسرانه، سه کلاس انتخاب و با رعایت اصل انتساب تصادفی، هر کلاس در یکی از گروههای سهگانه شامل آموزش با استفاده از چندرسانهای دیجیتال و نقشههای مفهومی ساده، نقشههای مفهومی استدلالی و روش رایج (سخنرانی، بحث و پرسش و پاسخ) جای داده شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تجزیه و تحلیل یکطرفه واریانس و آزمون تعقیبی حداقل اختلاف تفاوت معنادار (LSD) استفاده گردید. نتایج این مطالعه نشان میداد که بین میزان یادگیری مباحث بهداشت فردی و بهداشت عمومی دانشآموزان سه گروه تفاوت معناداری وجود دارد و میزان ضریب اتا نشان داد که نوع روش آموزشی، 6 درصد واریانس میزان یادگیری و 9 درصد واریانس میزان یادداری را تبیین مینماید. همچنین، نتایج آزمون LSD نشان میداد که ترکیب آموزش با استفاده از چندرسانهای دیجیتال و روش نقشههای مفهومی ساده از دو روش دیگر در افزایش سطح دانش سلامت دانشآموزان مؤثرتر بوده است.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue4,Year,
Winter
2015
این پژوهش در قالب یک طرح نیمهآزمایشی با هدف تأثیر آموزش با استفاده از تکنیک های سازمان دهنده تصویری بر میزان یادگیری و یادداری دانش سلامت دانش آموزان در سال 1392 انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشآموزان پایه پنجم شهر ایلام بودهاند. روش نمونهگیری ا More
این پژوهش در قالب یک طرح نیمهآزمایشی با هدف تأثیر آموزش با استفاده از تکنیک های سازمان دهنده تصویری بر میزان یادگیری و یادداری دانش سلامت دانش آموزان در سال 1392 انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشآموزان پایه پنجم شهر ایلام بودهاند. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری مبتنی بر هدف و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه معلم ساخته بوده است. با توجه به ماهیت طرحهای نیمهآزمایشی، دانش آموزان هفت کلاس، انتخاب و سپس، با رعایت اصل انتساب تصادفی در هفت گروه سازمان دهنده های تصویری شامل گروه های خویشاوند، شبکه لغات، گروه بندی شبکهای، ماتریس های گروهی، نقشههای مفهومی ساده، نقشههای مفهومی استدلالی و زنجیره توالی جایگزین و طی ده جلسه در زمینه بهداشت فردی و عمومی در معرض آموزش قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه، سطح دانش سلامت دانش آموزان گروه های آماری در سه مرحله، قبل از مداخله (پیش آزمون)، بلافاصله پس از اتمام دوره آموزشی (پس آزمون اول) و دو هفته پس از اتمام دوره ها و بدون اعلام قبلی (پس آزمون دوم) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج آزمون واریانس یک طرفه حاکی از وجود تفاوت معنادار بین یادگیری (تفاوت پس آزمون اول و پیش آزمون) و یادداری (تفاوت پسآزمون دوم و پیش آزمون) گروه ها و برتری روش های شبکه لغات، نقشه های مفهومی ساده، گروههای همخانواده و ماتریس های گروهی بود. نتایج تجزیه کوواریانس نیز میزان تأثیر روش آموزشی در یادگیری را 8%، برآورد نموده است. بنابراین، با تکیه بر نتایج این پژوهش می توان تأثیر سازماندهنده های تصویری را مثبت و قابل قبول برآورد نمود.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue4,Year,
Winter
2019
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان تحقق اهداف طرح هوشمندسازی مدارس شهر ایلام و شناسایی چالشها و موانع پیشروی این مدارس با استفاده از روش ترکیبی (کمی و کیفی) انجام شده است. مدیران ارشد و کارشناسان مسئول، مدیران، معاونین فناوری و معلمان مدارس، دانشآموزان و والدین جامعه آم More
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان تحقق اهداف طرح هوشمندسازی مدارس شهر ایلام و شناسایی چالشها و موانع پیشروی این مدارس با استفاده از روش ترکیبی (کمی و کیفی) انجام شده است. مدیران ارشد و کارشناسان مسئول، مدیران، معاونین فناوری و معلمان مدارس، دانشآموزان و والدین جامعه آماری این پژوهش بودند. در بخش کیفی، 4 گروه 5 نفره (شامل مدیران ارشد و کارشناسان مسئول، معاونین فناوری و معلمان مدارس، دانشآموزان و والدین) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی نیز از جامعه آماری 235 نفری مدیران، معاونین فناوری و معلمان تعداد 144 نفر و از جامعه آماری 1274 نفری دانشآموزان، 297 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه در بخش کمی پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده و در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. پرسشنامه محققساخته، مصاحبه و گروههای متمرکز، ابزارهای جمعآوری دادهها در این پژوهش بودند. نتایج نشان داد که طرح هوشمندسازی در دستیابی به اهداف مورد نظر خود در سه حیطه شناختی، عاطفی و روانی حرکتی در حد متوسط عمل کرده و اهداف مهارتی طرح هوشمندسازی در مقایسه با اهداف عاطفی و شناختی آن بیشتر محقق شده است. چالشها و موانع پیشروی هوشمندسازی مدارس نیز از دیدگاه گروههای کلیدی و مطلع شناسایی و در 8 بعد شامل زیرساخت سختافزاری و نرمافزاری، محتوا، معلم، دانشآموز، والدین، ابزارهای پشتیبانی، قوانین و مقررات آموزشی و نظام ارزشیابی و فرهنگ آموزشی دستهبندی شدند.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue4,Year,
Winter
2014
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر محیط چندرسانهای و شبیهسازی شده آموزش بورس و مبادله ارزهای خارجی (فارکس) در مقایسه با روش رایج (سخنرانی، جزوه و ارایه پاورپوینت) بر میزان یادگیری دانشجویان دانشگاه ایلام، انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دو More
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر محیط چندرسانهای و شبیهسازی شده آموزش بورس و مبادله ارزهای خارجی (فارکس) در مقایسه با روش رایج (سخنرانی، جزوه و ارایه پاورپوینت) بر میزان یادگیری دانشجویان دانشگاه ایلام، انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دورههای کارشناسی رشتههای مدیریت بازرگانی، اقتصاد و حسابداری دانشگاه ایلام بوده و 184 نفر از آنها به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن به تأیید تعدادی از متخصصان و اعضای هیأت علمی مرتبط با حوزه تحقیق رسید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 0/734 برآورد گردید. دادههای بخش نظرسنجی با استفاده از آزمون u مانویتنی و دادههای بخش طرح نیمهآزمایشی با استفاده از آزمون t و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه آزمایشی و شاهد از حیث یادگیری تفاوت معنیداری وجود دارد؛ به این معنی که یادگیری گروه آزمایشی بیش از گروه شاهد بود. همچنین دانشجویان گروه آزمایشی از فعالیت در محیط شبیهسازی اظهار رضایت بیشتری نموده و یادگیری خود را در حد خوب برآورد نمودهاند.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue4,Year,
Winter
2012
گسترش و توسعه روز افزون فنآوری اطلاعات و ارتباطات به همراه آثار و پیامدهای متعدد آن موجب شده که عصر کنونی، عصر اطلاعات و ارتباطات نام گیرد. هدف این مطالعه توصیفی- همبستگی شناسایی عوامل مؤثر بر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در شرکتهای کوچک و متوسط با است More
گسترش و توسعه روز افزون فنآوری اطلاعات و ارتباطات به همراه آثار و پیامدهای متعدد آن موجب شده که عصر کنونی، عصر اطلاعات و ارتباطات نام گیرد. هدف این مطالعه توصیفی- همبستگی شناسایی عوامل مؤثر بر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از روش مدلسازی معادله ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق، مالکان و مدیران شرکتهای کوچک و متوسط کشاورزی استانهای کرمانشاه و ایلام بودند. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد (202n= ). جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته و نسخه سواد دیجیتالی دانشگاه واشنگتن استفاده گردید. به منظور بررسی روایی محتوایی از نظرات متخصصان و افراد صاحبنظر در زمینه فنآوری اطلاعات و ارتباطات استفاده شد. برای سنجش پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که میانگین آن برای متغیرهای مطالعه 87/0 بود. یافتهها نشان داد که ادراک مفید بودن کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات، پذیرش فنآوری اطلاعات و ارتباطات، دانش دیجیتالی و قصد کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین واریانس را در سطح کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات تبیین نمودهاند.
Manuscript profile
Journal of Ornamental Plants
,
Issue4,Year,
Summer
2017
Medicinal and ornamental plants are one of the most valuable resources in a wide range of natural resources in Iran in the case of scientific knowledge, cultivation, development and proper utilization, can play an important role in public health and employment and incre More
Medicinal and ornamental plants are one of the most valuable resources in a wide range of natural resources in Iran in the case of scientific knowledge, cultivation, development and proper utilization, can play an important role in public health and employment and increase of non-oil exports This study explores strategies of gaining a competitive advantage of medicinal herbs in Ilam Province based on the strategy of focusing on customers and markets. This study applied a mix method to achieve the objectives. In the quality section the Delphi method and in a quantity section the Analytic Hierarchy Process (AHP) has been used. In the quality section, the statistical population was 12 individuals consisting of marketing experts, entrepreneurs and medicinal herbs and ornamental plants experts which have been selected based on using purposing sampling method. In the quantity section, 33 individuals from medicinal herbs and ornamental plants have been studied. The required data were collected using a paired comparison and were analyzed by using the software Expert Choice11. The results showed that solutions in the Medicinal and ornamental plants contribute to competitive advantage. Moreover, Identification of the competitors’ strengths and weaknesses play the most important role in creating the advantage for medicinal herbs and ornamental plants in Ilam province.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications