• Home
  • رقیه فتحی

    List of Articles رقیه فتحی


  • Article

    1 - مقایسه تأثیر سه سناریوی آموزش به شیوه ترکیبی در ارتقاء میزان یادگیری و یادداری علوم بهداشتی در دانش‌آموزان ابتدایی
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 1 , Year , Summer 2013
    این پژوهش، با استفاده از یک طرح نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و با هدف بررسی و مقایسه تأثیر سه سناریوی آموزش ترکیبی در ارتقاء میزان یادگیری و یادداری مباحث بهداشت فردی و عمومی دانش‌آموزان دوره‌ ابتدایی شهرستان ایلام در سال 1391 صورت گرفته است. به این منظور، از یک More
    این پژوهش، با استفاده از یک طرح نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و با هدف بررسی و مقایسه تأثیر سه سناریوی آموزش ترکیبی در ارتقاء میزان یادگیری و یادداری مباحث بهداشت فردی و عمومی دانش‌آموزان دوره‌ ابتدایی شهرستان ایلام در سال 1391 صورت گرفته است. به این منظور، از یک مدرسه ابتدایی پسرانه، سه کلاس انتخاب و با رعایت اصل انتساب تصادفی، هر کلاس در یکی از گروه‌های سه‌گانه شامل آموزش با استفاده از چند‌رسانه‌ای دیجیتال و نقشه‌های مفهومی ساده، نقشه‌های مفهومی استدلالی و روش رایج (سخنرانی، بحث و پرسش و پاسخ) جای داده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تجزیه و تحلیل یک‌طرفه واریانس و آزمون تعقیبی حداقل اختلاف تفاوت معنادار (LSD‌)‌ استفاده گردید. نتایج این مطالعه نشان می‌داد که بین میزان یادگیری مباحث بهداشت فردی و بهداشت عمومی دانش‌آموزان سه گروه تفاوت معناداری وجود دارد و میزان ضریب اتا نشان ‌داد که نوع روش آموزشی، 6 درصد واریانس ‌میزان یادگیر‌ی و 9 درصد واریانس میزان یادداری را تبیین می‌نماید. هم‌چنین، نتایج آزمون LSD نشان می‌داد که ترکیب آموزش با استفاده از چند‌رسانه‌ای دیجیتال و روش نقشه‌های مفهومی ساده از دو روش دیگر در افزایش سطح دانش سلامت دانش‌آموزان مؤثر‌تر بوده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - تأثیر سازمان‌دهنده‌های تصویری بر یادگیری و یادداری دانش سلامت دانش‌آموزان
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 4 , Year , Winter 2015
    این پژوهش در قالب یک طرح نیمه‌آزمایشی با هدف تأثیر آموزش با استفاده از تکنیک ‌های سازمان‌ دهنده تصویری بر میزان یادگیری و یادداری دانش سلامت‌ دانش ‌آموزان در سال 1392 انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانش‌آموزان پایه پنجم شهر ایلام بوده‌اند. روش نمونه‌گیری ا More
    این پژوهش در قالب یک طرح نیمه‌آزمایشی با هدف تأثیر آموزش با استفاده از تکنیک ‌های سازمان‌ دهنده تصویری بر میزان یادگیری و یادداری دانش سلامت‌ دانش ‌آموزان در سال 1392 انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانش‌آموزان پایه پنجم شهر ایلام بوده‌اند. روش نمونه‌گیری از نوع نمونه‌گیری مبتنی بر هدف و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه معلم ساخته بوده است. با توجه به ماهیت طرح‌های نیمه‌آزمایشی، دانش ‌آموزان هفت کلاس، انتخاب و سپس، با رعایت اصل انتساب تصادفی در هفت گروه سازمان‌ دهنده‌ های تصویری شامل گروه‌ های خویشاوند، شبکه لغات، گروه‌ بندی شبکه‌ای، ماتریس‌ های گروهی، نقشه‌های مفهومی ساده، نقشه‌های مفهومی استدلالی و زنجیره توالی جایگزین و طی ده جلسه در زمینه بهداشت فردی و عمومی در معرض آموزش قرار گرفتند. با استفاده از پرسش‌نامه، سطح دانش سلامت دانش‌ آموزان گروه ‌های آماری در سه مرحله، قبل از مداخله (پیش‌ آزمون)، بلافاصله پس از اتمام دوره آموزشی (پس ‌آزمون اول) و دو هفته پس از اتمام دوره‌ ها و بدون اعلام قبلی (پس ‌آزمون دوم) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج آزمون واریانس یک طرفه حاکی از وجود تفاوت معنادار بین یادگیری (تفاوت پس‌ آزمون اول و پیش ‌آزمون) و یادداری (تفاوت پس‎آزمون دوم و پیش‌ آزمون) گروه ‌ها و برتری روش‌ های شبکه لغات، نقشه‌ های مفهومی ساده، گروه‌های هم‎خانواده و ماتریس ‌های گروهی بود. نتایج تجزیه کوواریانس نیز میزان تأثیر روش آموزشی در یادگیری را 8%، برآورد نموده است. بنابراین، با تکیه بر نتایج این پژوهش می ‌توان تأثیر سازمان‌دهنده ‌های تصویری را مثبت و قابل قبول برآورد نمود. Manuscript profile