• Home
  • مهرناز آزادیکتا

    List of Articles مهرناز آزادیکتا


  • Article

    1 - اثربخشی طرح‌واره درمانی بر افکار ناکارآمد و امیدواری در دانشجویان دختر خوابگاهی
    Woman Cultural Psychology , Issue 53 , Year , Winter 2022
    هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی طرح واره‌درمانی بر افکار ناکارآمد و امیدواری در دانشجویان دختر خوابگاهی شهر تهران بود. جامعه آماری ،کلیه دانشجویان دختر خوابگاهی منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 1399 بود. از بین جامعه آماری 30 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب More
    هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی طرح واره‌درمانی بر افکار ناکارآمد و امیدواری در دانشجویان دختر خوابگاهی شهر تهران بود. جامعه آماری ،کلیه دانشجویان دختر خوابگاهی منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 1399 بود. از بین جامعه آماری 30 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و مرحله پیگیری بود. در این پژوهش از ابزار های اندازه گیری مقیاس نگرش‌های‌ ناکارآمد ویزمن و بک(1978) و پرسشنامه امیدواری اسنایدر و همکاران(1991) استفاده شد. مداخله طرحواره‌درمانی برای آزمودنی‌های گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقه ای و هفته ای یک بارانجام گرفت. در حالی‌که آزمودنی‌های گروه کنترل درمانی را دریافت نکردند. پس از پایان جلسات مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. دو ماه بعد مرحله پیگیری برگزارشد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغییره و تک متغییره استفاده شد. نتایج یافته‌های پژوهش نشان داد که طرح واره‌درمانی بر افکار ناکارآمد و امیدواری در دانشجویان دختر خوابگاهی شهر تهران اثر بخش بود و این نتایج تا مرحله پیگیری تداوم داشت. Manuscript profile

  • Article

    2 - پیش‌بینی کیفیت زندگی، مسئولیت‌پذیری و رفتار اجتماعی انتظاری براساس استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی در جوانان (پیک چهارم شیوع کرونا)
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 4 , Year , Autumn 2023
    دوران انقلاب فن‌آوری و افزوده شدن اینترنت، به ویژه رسانه‌های اجتماعی، در ابعاد زندگی روزمره جوامع و دانشجویان، واقعیت جدیدی ایجاد کرده است. این واقعیت جدید بدون شک تأثیرات کلی را بر ما تحمیل می‌کند. استفاده از رسانه‌های اجتماعی همه مناطق و جوامع را تحت تأثیر قرار داده ا More
    دوران انقلاب فن‌آوری و افزوده شدن اینترنت، به ویژه رسانه‌های اجتماعی، در ابعاد زندگی روزمره جوامع و دانشجویان، واقعیت جدیدی ایجاد کرده است. این واقعیت جدید بدون شک تأثیرات کلی را بر ما تحمیل می‌کند. استفاده از رسانه‌های اجتماعی همه مناطق و جوامع را تحت تأثیر قرار داده است و دارای اثرات مثبت و منفی است. هدف این پژوهش، پیش‌بینی کیفیت‌زندگی؛ مسئولیت-پذیری و رفتاراجتماعی انتظاری براساس استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی در جوانان، بود. جامعۀ پژوهش، جوانان (30-18 سال) شهرستان مراغه در سال 1399 (پیک چهارم شیوع کرونا) و حجم نمونه، 381 نفر با استفاده از جدول مورگان تخمین زده شد. به دلیل پیش‌بینی احتمال جمع‌آوری اطلاعات نامعتبر 5 درصد به حجم نمونه، اضافه شد و نمونه نهایی 384 نفر بود. افراد با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه‌های شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی جهانبانی(1397)، کیفیت‌زندگی سازمان بهداشت جهانیWHOQOL-BREF(1996)، مسئولیت‌پذیری روانشناختی کالیفرنیا (1987) و رفتارهای اجتماعی انتظاری ASBQ (2003) بود. یافته‌های حاصل از بررسی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی نشان داد، براساس استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی؛ کیفیت زندگی، مسئولیت‌پذیری و رفتار اجتماعی انتظاری جوانان قابل پیش‌بینی بود. براساس نتایج بدست آمده، در حال حاضر با توجه به زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی برای ترویج و اشاعه فرهنگ مسئولیت‌پذیری، تغییر رفتاراجتماعی و ارتقای ابعاد کیفیت زندگی ابزار مطمئن و کافی نمی‌باشد و نمی‌توان برای آموزش این مفاهیم به شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی اکتفا کرد. برای پاسداری از نیروی عظیم جوانان و بهره‌گیری مناسب از پتانسیل آنان به عنوان آینده‌سازان کشور، ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه و آموزش استفاده صحیح، آگاهانه و فعالانه از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی توصیه می‌شود. بنابرین باید برای سیاستگذاری و مدیریت برنامه‌های آموزشی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در سازمان‌ها، برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد. Manuscript profile

  • Article

    3 - شناسایی عوامل موثر بر کاهش میل به ازدواج با استفاده از نظریه زمینه‌ای
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 1 , Year , Spring 2023
    ازدواج قراردادی اجتماعی بوده که در متن آن، یک زن و یک مرد براساس تعهدات قانونی، شرعی و اخلاقی تصمیم می‌گیرند در ساختار زن و شوهر با هم زندگی کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کاهش میل به ازدواج با استفاده از نظریه زمینه‌ای بوده است. نمونه پژوهش حاضر 15 نفر از د More
    ازدواج قراردادی اجتماعی بوده که در متن آن، یک زن و یک مرد براساس تعهدات قانونی، شرعی و اخلاقی تصمیم می‌گیرند در ساختار زن و شوهر با هم زندگی کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کاهش میل به ازدواج با استفاده از نظریه زمینه‌ای بوده است. نمونه پژوهش حاضر 15 نفر از دانشجویان مجرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی در نیمسال اول سال تحصیلی 2-1401 بوده و به منظور جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختارمند استفاده شد. قلمروز زمانی پژوهش مهرماه سال 1401 و روش تحلیل داده‌ها، براساس نظریه زمینه‌ای (گراندد تئوری) با طرح سیستماتیک اشتروس و کوربین (1990) بوده است. یافته‌ها نشان داد عواملی همچون رفتاری، روانشناختی، اقتصادی، فرهنگی، سلامت جسمی و تحصیلی مهم‌ترین عوامل عِلّی؛ عوامل فرهنگی-اجتماعی و مذهبی، مهم‌ترین عوامل زمینه‌ای؛ عوامل اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی، خانوادگی و سیاسی مهم‌ترین عوامل مداخله‌گر در کاهش میل به ازدواج بوده‌اند که اگر در راستای آن، راهبردهای اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی، شخصی-خانوادگی، مذهبی و شغلی-تحصیلی بکار گرفته شوند، می‌توان پیامدهای اجتماعی-فرهنگی، سلامت جسمی-روانی و نظامی-سیاسی را انتظار داشت. مطابق یافته‌های پژوهش؛ براساس فراوانی مشاهده شده، از بین عوامل ذکر شده، عامل مهم کاهش میل به ازدواج در درجه اول رفتاری؛ در درجه دوم روانشناختی، سپس اقتصادی شناسایی شده‌اند و در صورتی که راهبردهای اقتصادی و فرهنگی مناسب اتخاذ شوند، پیامدهای مطلوب رخ خواهند داد. از این رو تدوین مشاوره‌های مطلوب برای جوانان می‌تواند نقش مهمی در بهبود این مساله داشته باشد. همچنین، این بررسی می‌تواند برای مراکز مشاوره و روانشناسی به منظور تدوین و طراحی محتوای همسو با ارزش‌های جامعه ایرانی-اسلامی و مسائل موجود در این حوزه مفید واقع شود. Manuscript profile

  • Article

    4 - عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدایی اسلامشهر (با تاکید بر سبک‌های مدیریت و ابعاد فرهنگ سازمانی)
    Journal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 1 , Year , Summer 2016
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدایی اسلامشهر )با تاکید بر سبکهای مدیریت و ابعاد فرهنگ سازمانی( انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری،معلمان زن مقطع ابتدایی اسلامشهر بر اساس آخرین آمار، 754 نفر میباشد. حجم نمو More
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدایی اسلامشهر )با تاکید بر سبکهای مدیریت و ابعاد فرهنگ سازمانی( انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری،معلمان زن مقطع ابتدایی اسلامشهر بر اساس آخرین آمار، 754 نفر میباشد. حجم نمونه بااستفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده، 254 نفرمی باشد. برای سنجش متغیرها از سه پرسشنامه فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی و سبکهای رهبری استفاده گردید. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب برابر با 82/0، 86/ 0،و75/0 برآورد گردید. برای تجز یه و تحلیل از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی ) همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه( استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی و ابعاد- همکاری گروهی، هویت سازمانی، خلاقیت، ریسک پذیری، سیستم پاداش- با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری دارد. اما بین حمایت مدیریت با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود ندارد. ولی بین سبک های رهبری واگذار کننده و مشارکتی با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    5 - نقد و بررسی دیدگاه ها و درمان های نوین روان شناسی
    Journal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 5 , Year , Winter 2020
    هدف: پژوهش حاضر به صورت گذرا به بررسی و مرور دیدگاهها و مکاتب عمده روان شناسی در سده اخیر پرداخت. از آن جایی که نظریه های مختلف روان شناسی بستر و زمینه درمان های متنوعی را فراهم نموده اند، در این نوشتار تحولات اخیر روان شناسی در صد سال گذشته در چها رمرحله مورد بررسی قرا More
    هدف: پژوهش حاضر به صورت گذرا به بررسی و مرور دیدگاهها و مکاتب عمده روان شناسی در سده اخیر پرداخت. از آن جایی که نظریه های مختلف روان شناسی بستر و زمینه درمان های متنوعی را فراهم نموده اند، در این نوشتار تحولات اخیر روان شناسی در صد سال گذشته در چها رمرحله مورد بررسی قرار گرفت که عبارت بودند از روان شناسی مبتنی بر نظریه روان تحلیلی، روان شناسی رفتارگرایی، دیدگاه شناختی و دیدگاه انسانگرایی که هر کدام از نظریه ها ، زمینه ساز روش های درمانی شدند مانند درمان متنی برروان کاوی، درمان مبتنی بر رفتار گرایی، درمان مبتنی بر دیدگاه شناختی، درمان مبتنی بر و جود گرایی، درمان مبتنی بر هیجان، درمان مبتنی بر تئوری انتخاب و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد شدند که مورد نقد و بررسی قرار گرفتند. نتیجه گیری: دانش روان شناسی هنگامی که با ویژگی های شایسته اخلاقی و حرفه ای همراه می شود بدون شک می تواند فارغ از نوع دیدگاه و روش درمانی، مفید و موثر واقع شده و در خدمت سلامت و بهداشت روانی جامعه قرار گیرد. Manuscript profile

  • Article

    6 - بررسی سازه های روان شناسی از منظر متون اسلامی
    Journal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    امروزه استفاده از منابع اسلامی در علوم انسانی، خاصه روانشناسی یکی از ضرورت‌ها محسوب می شود طرح ورود اندیشه‌های اسلامی در قلمرو علم روانشناسی، به منظور دستیابی به الگوهای اسلامی در زمینه ی پیشگیری، شناخت و حل مشکلات روانی از اهم مسایل در این حوزه است چرا که سرچشمه ی اصلی More
    امروزه استفاده از منابع اسلامی در علوم انسانی، خاصه روانشناسی یکی از ضرورت‌ها محسوب می شود طرح ورود اندیشه‌های اسلامی در قلمرو علم روانشناسی، به منظور دستیابی به الگوهای اسلامی در زمینه ی پیشگیری، شناخت و حل مشکلات روانی از اهم مسایل در این حوزه است چرا که سرچشمه ی اصلی علم روانشناسی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده است. نگرش رایج به انسان، در روانپزشکی و روانشناسی امروز غربی تاکید بر ابعاد زیستی ـ روانی – اجتماعی انسان است و به جنبه ی معنوی انسان توجه نشده است در حالی که منابع اسلامی سرشار از اندیشه‌های روانشناختی و تأکید بر جنبه ی معنوی انسان است از آنجا که این علم مانند سایر علوم انسانی تحت تأثیر عوامل فرهنگی و اعتقادی قرار دارد ،استفاده خام از آن ممکن است در مواردی با ساختار فرهنگی جامعه ی اسلامی ایران، ناهماهنگ باشد. لازم است ضمن ارج نهادن به یافته‌های علمی، تناسب و انطباق یافته های علم روان شناسی با مبانی اعتقادی ودینی در نظر گرفته شود،. از آنجا که اسلام آخرین و کاملترین، جامعترین و گسترده‌ترین دین در جهان است و برای کلیه مراحل حیات انسان، توصیه‌های روشن و سازنده دارد، لازم می‌نماید که آبشخور اصلی روان شناسی در کشورعای اسلامی، بر اساس اندیشه ها و مبانی اسلامی استوار گردد. Manuscript profile

  • Article

    7 - اثربخشی آموزش توانش‌های مثبت اندیشی و خود‌نظم‌جویی هیجانی بر میزان خلاقیت، کاهش اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان سال دوم دبیرستان متوسطه شهر تهران
    Journal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 45 , Year , Summer 2024
    هدف: آموزش توانش‌های مثبت اندیشی دانش‌آموزان، به‌منظور تقویت و بهبود ارتباط مثبت با خود، ارتباط مثبت با دیگران و زندگی و نیز افزایش حرمت‌خود و موفقیت تحصیلی آنان بسیار مفید و سودمند به نظر می‌رسد. با توجه به اهمیت مثبت اندیشی و جنبه‌های گسترده آن ازجمله نقش آن در سازش‌ی More
    هدف: آموزش توانش‌های مثبت اندیشی دانش‌آموزان، به‌منظور تقویت و بهبود ارتباط مثبت با خود، ارتباط مثبت با دیگران و زندگی و نیز افزایش حرمت‌خود و موفقیت تحصیلی آنان بسیار مفید و سودمند به نظر می‌رسد. با توجه به اهمیت مثبت اندیشی و جنبه‌های گسترده آن ازجمله نقش آن در سازش‌یافتگی نوجوانان، پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش توانش‌های مثبت اندیشی و خود‌نظم‌جویی هیجانی بر میزان خلاقیت، کاهش اضطراب و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان سال دوم متوسطه تهران پرداخت.روش: نمرات متغیرهای آزمایشی در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون بررسی شد. جامعه‌آماری، دانش‌آموزان دبیرستان‌های تهران بودند. نمونه آماری این پژوهش شامل 45 دانش‌آموز (15 نفر گروه اول) توانش‌های مثبت اندیشی (15 نفر گروه دوم) خود‌نظم‌جویی هیجانی و 15 نفر گروه گواه می‌باشد.یافته ها: برای نمونه‌گیری ابتدا از روش نمونه‌گیری در دسترس دو دبیرستان گزینش و از بین دانش‌آموزان دوم دبیرستان به‌صورت تصادفی 45 دانش‌آموز گزینش و در گروه‌های آزمایش و گروه گواه قرار گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه اضطراب بک (BAI) و پرسشنامه خلاقیت عابدی بود که قبل و بعد از ارائه آموزش توانش‌های مثبت اندیشی بر گروه آزمایش، برای هر دو گروه گواه و آزمایش، اجرا گردید.نتیجه گیری: برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس و آزمون تحلیل اندازه‌گیری مکرر چند متغیره برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش توانش‌های مثبت اندیشی و خود‌نظم‌جویی هیجانی برمیزان خلاقیت، کاهش اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان تأثیر معناداری دارد. Manuscript profile

  • Article

    8 - مرور نظام‌مند پژوهش‌های ایرانی با تمرکز بر پژوهش‌های اثربخشی انجام شده در خصوص زنان شاغل
    Journal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 46 , Year , Autumn 2024
    هدف مطالعه حاضر مرور نظام‌مند پژوهش‌های ایرانی با تمرکز بر پژوهش‌های اثربخشی انجام شده در خصوص زنان شاغل در بازه زمانی 1397 الی 1402 بود. این مطالعه از نوع بررسی‌های ثانویه است و با توجه به روش اجرا مرور نظام‌مند تلقی می‌شود. جهت گردآوری داده‌ها از روش تحلیل اسنادی استف More
    هدف مطالعه حاضر مرور نظام‌مند پژوهش‌های ایرانی با تمرکز بر پژوهش‌های اثربخشی انجام شده در خصوص زنان شاغل در بازه زمانی 1397 الی 1402 بود. این مطالعه از نوع بررسی‌های ثانویه است و با توجه به روش اجرا مرور نظام‌مند تلقی می‌شود. جهت گردآوری داده‌ها از روش تحلیل اسنادی استفاده گردید، که شامل تمامی پژوهش‌های اثربخشی منتشرشده (1402-1397) بود و جمعاً 45 پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به‌دست‌آمده با ابزار چک‌لیست محقق ساخته و تلخیص مطالب در قالب جداول ارائه شد.آنچه از بررسی مقالات منتشر شده در 5 سال اخیر بر آمد این بود که محققان به دنبال رفتار سازمانی مثبت‌گرا هستند که به دنبال آن افزایش تقویت منابع روانی کارکنان حاصل می‌شود و این در حالی است که زنان شاغل به واسطه ارتباط با محیط خارج از خانه و از سویی دیگر مسئولیت مادرانه خود، تحت تنش بسیاری واقع شده‌اند. لذا با توجه به نقش زنان، در جامعه تعارض کار - خانواده تبعات منفی برای سلامت روانی اجتماعی زنان شاغل و خانواده‌های آن‌ها داشته و هم چنین بر عملکرد مطلوب سازمان‌ها تاثیر می‌گذارد، از این رو پیشنهاد می‌شود پژوهش‌های اثربخشی که در آینده صورت می‌پذیرد تعارض کار-خانواده با تاکید بر نقش زن را هدف قرار دهند و در تلاش بهبود وضعیت روانشناختی زنان شاغل برآیند. Manuscript profile

  • Article

    9 - استانداردسازی نسخه سوم مقیاس های استعداد تحصیلی وودکاک-جانسون در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر
    Journal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 4 , Year , Winter 2018
    هدف: در این تحقیق به استانداردسازی نسخه سوم مقیاس های استعداد تحصیلی وودکاک- جانسون در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر پرداخته شد. روش: سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا نسخه سوم مقیاس های استعداد تحصیلی وودکاک- جانسون در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر More
    هدف: در این تحقیق به استانداردسازی نسخه سوم مقیاس های استعداد تحصیلی وودکاک- جانسون در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر پرداخته شد. روش: سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا نسخه سوم مقیاس های استعداد تحصیلی وودکاک- جانسون در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر، از تجانس درونی، ضریب ثبات، روایی ملاکی و روایی سازه مطلوب برخوردار است؟ تحقیق حاضر در حیطه طرح های روان سنجی جای می‌گیرد. جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانش آموزان مدارس ابتدایی اسلامشهر تشکیل می‌دهند. در تحقیق حاضر با پیروی از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی منظم تعداد 720 دانش آموز (از پایه اول تا ششم و از هر پایه 30 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از نسخه نوین سوم مجموعه آزمون های شناختی وودکاک جانسون، به عنوان ابزار استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوب می باشد. یافته ها : نتایج تحقیق نشان داد با بررسی تجانس درونی (با روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون) و ثبات با روش آزمون- باز آزمون مشخص گردید که ابزار مزبور از تجانس درونی سوالات و ثبات مطلوبی (بالاتر از 95/0) برخوردار می باشد. همچنین، ابزار مزبور با نسخه پنجم مقیاس هوشی استانفورد- بینه در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر دارای روایی ملاکی از نوع همزمان است. نتیجه گیری : در نهایت، با تحلیل عامل مشخص گردید که ابزار مزبور در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر 6 عامل از 7 عامل نظریه کتل- هورن- کارول (CHC) را تبیین می کند. Manuscript profile

  • Article

    10 - بررسی رابطه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با پریشانی روان‌شناختی و احساس تنهایی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
    Journal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 5 , Year , Winter 2017
    هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با پریشانی روان‌شناختی و احساس تنهایی در میان دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات بود. روش: پژوهش حاضر مطالعه توصیفی از نوع هم‌بستگی بود و جامعه‌ی مورد مطالعه کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه More
    هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با پریشانی روان‌شناختی و احساس تنهایی در میان دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات بود. روش: پژوهش حاضر مطالعه توصیفی از نوع هم‌بستگی بود و جامعه‌ی مورد مطالعه کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات که در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بودند ؛ می باشد. حجم نمونه 190 نفر از دانشجویان است که به شیوه غیر تصادفی از نوع در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های، طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه (یانگ)، پریشانی روان‌شناختی (کسلر) و احساس تنهایی (دی توماسو، برانن و بست) استفاده شد. نتایج با استفاده از روش‌های آماری ضریب هم‌بستگی پیرسون، رگرسیون دو و چند متغیره و با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتتند. یافته‌ها: بررسی نتایج نشان داد که طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با پریشانی روان‌شناختی و احساس تنهایی رابطه مثبت و معناداری دارند و از سویی رابطه طرح‌واره‌های محرومیت‌ هیجانی، بی‌اعتمادی/بدرفتاری و اطاعت، اثر معنادارتری با پریشانی روان‌شناختی داشته و هم‌چنین رابطه طرح‌واره‌ی محرومیت‌ هیجانی با احساس تنهایی برجسته‌تر از سایر طرح‌واره‌ها در افراد بود. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با پریشانی روان‌شناختی و احساس تنهایی در دانشجویان رابطه دارد. شایسته است متخصصان بالینی به عنوان پیشگیری ثانویه در امور مشاوره و روان درمانی به این یافته توجه داشته باشند. Manuscript profile

  • Article

    11 - بررسی اثربخشی درمان نوروفیدبک بر افزایش میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
    Educational researches , Issue 1 , Year , Spring 2018
    چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان نوروفیدبک بر افزایش میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بود. ﺭﻭﺵ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﻴﻤﻪ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻰ ﺑﺎ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺁﺯﻣﻮﻥ- ﭘﺲ ﺁﺯﻣﻮﻥ بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کودکان مبتلا به نقص توجه – بیش فعالی مراجعه کنن More
    چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان نوروفیدبک بر افزایش میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بود. ﺭﻭﺵ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﻴﻤﻪ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻰ ﺑﺎ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺁﺯﻣﻮﻥ- ﭘﺲ ﺁﺯﻣﻮﻥ بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کودکان مبتلا به نقص توجه – بیش فعالی مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات درمانی روان پویا ودرمانگران بهجو بود که از بین آنها با توجه به ملاک های ورود نمونه‌ای به حجم 22 نفرانتخاب و والدین انها، به پرسشنامه کانرز نسخه والدین پاسخ دادند. دونفر از والدین در همان ابتدا انصراف خود را اعلام نمودند .سپس بقیه نمونه به طور تصادفی به دو گروه 10 نفره تقسیم شدند. گروه آزمایش درمان نوروفیدبک به مدت 30 جلسه دریافت کردند ولی گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند و در لیست انتظار قرارگرفتند. .برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-21 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان نوروفیدبک به طور معناداری باعث افزایش میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی شد. واژه‌های کلیدی: درمان مبتنی بر نوروفیدبک، میزان توجه، کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی Manuscript profile

  • Article

    12 - روایی و اعتبار پرسشنامه‌ پیروی از رژیم غذایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه
    Educational researches , Issue 5 , Year , Winter 2022
    اختلالات تغذیه، که در سال‌های اخیر در جوانان رو به افزایش می‌باشد، برحسب آشفتگی شدید در رفتار خوردن مشخص می‌شوند. هدف این پژوهش بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه پیروی از رژیم غذایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگا More
    اختلالات تغذیه، که در سال‌های اخیر در جوانان رو به افزایش می‌باشد، برحسب آشفتگی شدید در رفتار خوردن مشخص می‌شوند. هدف این پژوهش بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه پیروی از رژیم غذایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه در نیم‌سال اول تحصیلی 97-96 بوده و نمونه آماری 540 نفر از این دانشجویان بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب گردیدند و سپس پرسشنامه پیروی از رژیم غذایی جورجیو-لوبرا (2014) بر روی آن‌ها اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل عاملی اکتشافی و آلفای کرونباخ تجزیه و تحلیل شدند. با توجه به یافته‌های پژوهش، این پرسشنامه از 3 عامل اشباع شده که برروی‎هم 4/56 درصد واریانس را تبیین کردند و از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است. بنابراین متخصصان سلامت، کارشناسان تغذیه و رژیم‌درمانی می‌توانند از آن به عنوان ابزاری معتبر در اندازه‌گیری سبک‌های مختلف غذا خوردن و نیز در جهت بررسی علل چاقی مفرط و یا لاغری بکار گیرند و در نتیجه‌ی آن، رژیم‌های غذایی و مکمل‌های تغذیه‌ای مناسب را با بازده مفید به مراجعین خود ارائه نموده و به این ترتیب از ترویج رژیم‌های ناسالم تا حدودی جلوگیری به عمل آورند. Manuscript profile

  • Article

    13 - بررسی مقدماتی ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس تنیدگی کووید-19 در دانشجویان
    Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists , Issue 4 , Year , Summer 2021
    هدف این پژوهش بررسی مقدماتی ساختار عاملی نسخة فارسی مقیاس تنیدگی کووید_19 در دانشجویان بود . روش این پژوهش توصیفی و مقطعی بود و نمونه‌ها شامل540 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی در نیمسال دوم تحصیلی 98-99 بودند که با استفاده از مقیاس تنیدگی کووید_19 More
    هدف این پژوهش بررسی مقدماتی ساختار عاملی نسخة فارسی مقیاس تنیدگی کووید_19 در دانشجویان بود . روش این پژوهش توصیفی و مقطعی بود و نمونه‌ها شامل540 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی در نیمسال دوم تحصیلی 98-99 بودند که با استفاده از مقیاس تنیدگی کووید_19 (تیلور و دیگران، 2020) و با روش دردسترس، داده‌ها از بین مشارکت‌کنندگان گردآوری شد. با در نظر گرفتن تاثیرپذیری از فرهنگ ایرانی، دو مادّه (مادّه های 15 و 24) حذف شدند و نتایج نشان دادند، این مقیاس 5 عامل تحت عنوان ترس و خطر آلودگی، ترس از پیامدهای اقتصادی، بیگانه هراسی، بررسی اجباری و اطمینان خاطر و علائم تنیدگی آسیب‌زا در مورد کووید_19 را پوشش داده و شاخص‌های برازش این مدل 5 عاملی در سطح مطلوب بوده است. از این رو ساختار عاملی نسخة فارسی مقیاس تنیدگی کووید_19 مطلوب گزارش می‌شود. بنابراین می‌توان این ابزار را به عنوان ابزار معتبر برای سنجش تنیدگی کووید_19 در افراد با تحصیلات دانشگاهی به کار برد. Manuscript profile

  • Article

    14 - شاخص‌های روانسنجی مقیاس اعتیاد به رسانه اجتماعی
    PSYCHOMETRY , Issue 5 , Year , Winter 2021
    گرایش به رسانه‌های اجتماعی در دهه‌های اخیر شدیداً افزایش یافته به گونه‌ای که می‌توان از آن به "اعتیاد به رسانه یا شبکه اجتماعی" یاد کرد. هدف این پژوهش بررسی شاخص‌های روانسنجی مقیاس اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی و همگرایی آن با پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر More
    گرایش به رسانه‌های اجتماعی در دهه‌های اخیر شدیداً افزایش یافته به گونه‌ای که می‌توان از آن به "اعتیاد به رسانه یا شبکه اجتماعی" یاد کرد. هدف این پژوهش بررسی شاخص‌های روانسنجی مقیاس اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی و همگرایی آن با پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل بوده و روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش بخش اول استفاده از روش‌های روانسنجی و بخش دوم توصیفی- همبستگی بوده است. نمونه پژوهش حاضر تعداد 274 دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم دبیرستان دخترانه فاطمیه از ناحیه 6 منطقه 14 شهر تهران بوده‌اند و ابزار مورد استفاده مقیاس اعتیاد به رسانه اجتماعی و پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل بوده است. یافته‌های تحلیل اکتشافی نشان داد که 28 گویه تعداد 6 عامل را پوشش داده که روی‌هم‌رفته 59/35 درصد واریانس کل را تبیین می‌کرد. در تحلیل تاییدی نیز مقادیر تی برای این 6 عامل بالاتر از 1/96 و مقداری قابل قبول بود، مقادیر حاصله برای RMSEA، CFI و IFI مقداری عالی، برای GFI و NFI مقداری مناسب، برای AGFI قابل قبول و برای RFI مقداری مطلوب بدست آمد که در سطح خطای کمتر از 0/01 معنادار بوده‌اند. ضریب آلفای کرونباخ برای کلیه خرده مقیاس‌ها و در کل مقیاس بالاتر از 0/7 بود. نتایج نشان داد مقیاس مذکور از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بوده و از آن می‌توان در پژوهش‌های آینده استفاده نمود Manuscript profile