• Home
  • صادق رضایی

    List of Articles صادق رضایی


  • Article

    1 - شناسایی وضعیت موجود و اعتبارسنجی چارچوب بکارگیری تخیل در برنامه آموزش فلسفه دانش آموزان
    Educational Leadership & administration , Issue 64 , Year , Autumn 2024
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت موجود و اعتبارسنجی چارچوب بکارگیری تخیل در برنامه آموزش فلسفه دانش آموزان انجام شد. روش: پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی-کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع داده ها، از نوع کیفی بود. جامعه آماری پژوهش خبرگان دانشگاهی بودند. روایی فرم مصاحبه به More
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت موجود و اعتبارسنجی چارچوب بکارگیری تخیل در برنامه آموزش فلسفه دانش آموزان انجام شد. روش: پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی-کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع داده ها، از نوع کیفی بود. جامعه آماری پژوهش خبرگان دانشگاهی بودند. روایی فرم مصاحبه به صورت روایی محتوایی توسط 30 نفر از متخصصان رشته مدیریت آموزشی با استفاده از نظرات اساتید راهنما و روایی سازه (تحلیل عاملی تاییدی) مورد تایید قرار گرفت. پس از دریافت و جمع آوری داده ها در مورد متغیرهای مورد نظر نسبت به نظم، دسته بندی و کدگذاری پاسخ ها و شناخت مولفه های تخیل در برنامه آموزش فلسفه برای دانش آموزان از طریق استنتاج از مفاهیم و مضامین مرتبط و بررسی شده، اقدام شد که در نهایت ابعاد و مولفه های تخیل در برنامه آموزش فلسفه به دانش آموزان نیز احصا گردید. برای ارزیابی روایی این پژوهش کیفی از چهار معیار قابل قبول بودن، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تایید پذیری استفاده شد. یافته ها: سطح معناداری در هر مولفه (بغیر از مولفه‌های آموزشی و فناورانه) کمتر از 0.05 می باشد، بنابراین فرض صفر با 95 درصد اطمینان برای این مولفه‌ها رد و فرض پژوهش تأیید می‌شود. به عبارت دیگر، وضعیت این مولفه‌ها در حد مطلوب (با توجه به اختلاف میانگین که اعدادی مثبت هستند) ارزیابی شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، جایگاه تخیل در اهداف فلسفه برای دانش آموزان شامل جایگاههای فردی، اجتماعی و آموزشی است و لازم است در مقوله اهداف به بازسازی الگوهای ذهنی توسط دانش آموزان و همچنین تفکر انتقادی در ایشان توجه گردد. Manuscript profile

  • Article

    2 - شناسایی چالش ها و فرصت های پیش روی سیستم آموزشی در فضای مجازی برای گذر از بحران ها: یک مطالعه پدیدارشناسی
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Upcoming Articles
    هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و فرصت های پیش روی سیستم آموزشی در فضای مجازی برای گذر از بحران ها بود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی تجربی بود. مشارکت کنندگان پژوهش به روش هدفمند انتخاب و با 25 نفر از متخصصان حوزه آموزش مصاحبه عمیق انجام شد. ابزارگرداوری اط More
    هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و فرصت های پیش روی سیستم آموزشی در فضای مجازی برای گذر از بحران ها بود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی تجربی بود. مشارکت کنندگان پژوهش به روش هدفمند انتخاب و با 25 نفر از متخصصان حوزه آموزش مصاحبه عمیق انجام شد. ابزارگرداوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختارمند است. در این پژوهش مصاحبه‌های ضبط ‌شده به‌صورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحله‌ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل تجارب زیسته مشارکت کنندگان موجب شناسایی و دسته‌بندی و استخراج مقوله‌های اصلی چالش های فردی، چالش های اجتماعی و فرصت های فردی و فرصت های اجتماعی شد. در ادامه از مقوله‌های اصلی ذکرشده، مقوله‌های فرعی چالش های فردی مشتمل بر ایجاد هویت پنهان، خود کنترلی کاذب ،عدم خود مدیریتی ،عدم رشد تفکر انتقادی، کسالت تحصیلی و چالش های اجتماعی شامل انزوای اجتماعی ، حذف تعاملات سنتی معلم- دانش آموز، نداشتن محدودیت های اخلاقی، مخدوش شدن روابط والد- فرزندی و فرصت های فردی و اجتماعی استخراج شدند. یافته‌های این پژوهش توانست تصویر روشنی از فرصت ها و چالش های آموزش در فضای مجازی ارائه کند. Manuscript profile

  • Article

    3 - شناسایی چالش ها و فرصت های پیش روی سیستم آموزشی در فضای مجازی برای گذر از بحران ها: یک مطالعه پدیدارشناسی
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 56 , Year , Summer 2024
    هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و فرصت های پیش روی سیستم آموزشی در فضای مجازی برای گذر از بحران ها بود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی تجربی بود. مشارکت کنندگان پژوهش به روش هدفمند انتخاب و با 25 نفر از متخصصان حوزه آموزش مصاحبه عمیق انجام شد. ابزارگرداوری اط More
    هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و فرصت های پیش روی سیستم آموزشی در فضای مجازی برای گذر از بحران ها بود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی تجربی بود. مشارکت کنندگان پژوهش به روش هدفمند انتخاب و با 25 نفر از متخصصان حوزه آموزش مصاحبه عمیق انجام شد. ابزارگرداوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختارمند است. در این پژوهش مصاحبه‌های ضبط ‌شده به‌صورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحله‌ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل تجارب زیسته مشارکت کنندگان موجب شناسایی و دسته‌بندی و استخراج مقوله‌های اصلی «چالش های فردی»، «چالش های اجتماعی» و «فرصت های فردی» و «فرصت های اجتماعی» شد. در ادامه از مقوله‌های اصلی ذکرشده، مقوله‌های فرعی چالش های فردی مشتمل بر ایجاد هویت پنهان، خود کنترلی کاذب ،عدم خود مدیریتی ،عدم رشد تفکر انتقادی، کسالت تحصیلی و چالش های اجتماعی شامل انزوای اجتماعی ، حذف تعاملات سنتی معلم- دانش آموز، نداشتن محدودیت های اخلاقی، مخدوش شدن روابط والد- فرزندی و فرصت های فردی شامل امکان توسعه ایده ها، افزایش اطلاعات عمومی،امکان مشارکت در تولید محتوا و فرصت های اجتماعی شامل تعامل فعال با سایر مخاطبان ، اشتراک گذاری ایده ها ،توسعه سواد رسانه ای و افزایش آگاهی مخاطب از فرایند آموزش و پرورش، استخراج شدند. یافته‌های این پژوهش توانست تصویر روشنی از فرصت ها و چالش های آموزش در فضای مجازی ارائه کند. Manuscript profile