• Home
  • عباس خیرآبادی

    List of Articles عباس خیرآبادی


  • Article

    1 - تحلیل و بررسی گفتمان شناختی اشعار ادبیّات مقاومت و دفاع مقدّس بر اساس نظریۀ لاکلا و موفه (مطالعۀ موردی اشعار سید حسن حسینی و قیصر امین‌پور)
    journal of literary criticism and stylistics research , Issue 56 , Year , Summer 2024

    با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 شاعرانی سوار بر قطار انقلاب شدند که امروزه با عنوان شاعران انقلاب شناخته می‏شوند. رویداد مهمّ دیگر، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که باعث پدیداری گروهی دیگر از شاعران تحت عنوان «شاعران دفاع مقدّس» گردید. این More

    با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 شاعرانی سوار بر قطار انقلاب شدند که امروزه با عنوان شاعران انقلاب شناخته می‏شوند. رویداد مهمّ دیگر، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که باعث پدیداری گروهی دیگر از شاعران تحت عنوان «شاعران دفاع مقدّس» گردید. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه‏ای با هدف بررسی و مقایسۀ مؤلّفه‏های ادبیّات مقاومت در فرآیند شکل‌گیری و رشد شعر پس از انقلاب صورت گرفته است. از شاعران انقلاب، سیّد حسن حسینی و از میان شاعران دفاع مقدّس، قیصر امین‏پور را به علّت پرمخاطب بودن آن‌ها نسبت به دیگر شاعران هم‌گروه، برگزیده‌ایم. روش کار بدین‏سان است که با توجّه به نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موفه، از میان شش دال گفتمانی مطرح در ادبیّات مقاومت، چهار دال گفتمانی اسلام، مبارزه، میهن و آزادی را در شعر مقاومت دو شاعر مورد بررسی قرار داده‌ایم و مؤلّفه‏های مورد نظر، در آن‌ها مقایسه شده است. نتایج نشان داد که چهار دال گفتمانی یادشده از شاخص‏ترین مؤلفه‌های ‌شعر هردو شاعر و وجه اشتراک عمدۀ آن‌هاست ولی در دال‏های مرکزی و شناور یکسانی‌ها و دگرسانی‌هایی گوناگونی دارند.

    Manuscript profile