• Home
  • سید ابوالقاسم مرتضوی

    List of Articles سید ابوالقاسم مرتضوی


  • Article

    1 - پیش بینی قیمت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی ماهی قزل آلا با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی و مدل ARMA
    Agricultural Economics Research , Issue 4 , Year , Winter 2013
    توجه به ثبات نسبی و پیش­بینی قیمت، می‌تواند نقش مهمی در کنترل ناپایداری قیمت‌ها و درنهایت کاهش ریسک بازار داشته باشد. در موضوع پیش­بینی، مهم‌ترین بخش مقایسه­ی روش‌های مختلف است. در این پژوهش با مقایسه­ی قدرت پیش­بینی دو روشARMA و شبکه­ی عصبی مصنو More
    توجه به ثبات نسبی و پیش­بینی قیمت، می‌تواند نقش مهمی در کنترل ناپایداری قیمت‌ها و درنهایت کاهش ریسک بازار داشته باشد. در موضوع پیش­بینی، مهم‌ترین بخش مقایسه­ی روش‌های مختلف است. در این پژوهش با مقایسه­ی قدرت پیش­بینی دو روشARMA و شبکه­ی عصبی مصنوعی و با انتخاب روش بهتر، قیمت‌های هفتگی خرده‌فروشی و عمده‌فروشی ماهی قزل‌آلا  پیش­بینی می‌شود. در این مطالعه از شبکه­ی پیش‌خور که از نوع شبکه‌های پس انتشار        (Back Propagation) است، استفاده می‌شود. داده‌های مورد استفاده در مطالعه شامل قیمت‌های هفته­ی اول فروردین 1388 تا هفته­ی آخر شهریور 1390 می‌باشد. قبل از استفاده از روش­های پیش­بینی تصادفی یا غیرتصادفی بودن داده‌ها مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس آزمون‌های تصادفی بودن والد-ولفویتز، والیس-مور و دوربین-واتسون هر دو سری قیمت غیرتصادفی و قابل پیش‌بینی هستند. بر اساس آزمون ایستایی داده‌ها (دیکی-فولر تعمیم یافته) سری‌ها در سطح ایستا می‌باشند. نتایج پیش‌بینی نشان می‌دهد که مدل ARMA در مقایسه با مدل شبکه عصبی مصنوعی، بر اساس چهار معیار ارزیابی دقت پیش‌بینی، میزان خطای کمتری دارد در نتیجه قدرت بالاتری در پیش‌بینی قیمت ماهی قزل‌آلا دارد. در مدل شبکه عصبی 80% داده‌ها برای آموزش شبکه و 20% برای داده‌های آزمایشی در نظر گرفته شد. نتایج آزمون برابری دقت دو روش (MGN) نشان می‌دهد مدل ARMA در پیش‌بینی قیمت خرده‌فروشی و قیمت عمده‌فروشی نیز به طور معنی‌داری بهتر از مدل شبکه عصبی است. طبقه­بندی JEL:E27, P25, Q18 Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی بازار صادراتی پسته ایران
    Agricultural Economics Research , Issue 4 , Year , Autumn 2011
    رهایی از اتکا به صادرات تک محصولی، لزوم حرکت به سوی شناخت استعدادهای صادراتی جدید و برخوردار از مزیت نسبی صادراتی را تبیین می‌کند. با توجه به اهمیت اقتصادی صادرات پسته در اقتصاد ملی و با عنایت به رقابت‌های جهانی در زمینه بازار این محصول و پتانسیل بالای این محصول برای صا More
    رهایی از اتکا به صادرات تک محصولی، لزوم حرکت به سوی شناخت استعدادهای صادراتی جدید و برخوردار از مزیت نسبی صادراتی را تبیین می‌کند. با توجه به اهمیت اقتصادی صادرات پسته در اقتصاد ملی و با عنایت به رقابت‌های جهانی در زمینه بازار این محصول و پتانسیل بالای این محصول برای صادرات، هدف این مقاله بررسی بازار صادراتی پسته ایران در طی دوره سال‌های 2006- 1990 و همچنین بررسی جایگاه و درجه رقابتی(مزیت نسبی) این محصول در بین کشورهای عمده صادرکننده جهان می‌باشد. دراین مطالعه برای بررسی مزیت نسبی رقابتی از RCA، RSCA و HI و به منظور بررسی تخصصی شدن از شاخص‌های χ2، MI و CTB استفاده شده است. نتایج حاصل از برآورد نشان می‌دهد که کشورهای ایران، آمریکا، آلمان، هنگ کنگ، در صادرات محصول پسته مزیت نسبی رقابتی دارند. نوسانات در مزیت نسبی صادراتی پسته ایران، نشان‌دهنده عدم وجود برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور ایجاد یک ثبات در روند مزیت نسبی صادراتی این محصول می‌باشد. بررسی روند تخصصی شدن در صادرات محصول پسته نشان می‌دهد که کشورهای آمریکا، آلمان، هنگ کنگ، هلند، ایتالیا و چین نسبت به ایران در صادرات محصول پسته تخصصی‌تر بوده و به الگوی صادرات جهانی نزدیکتر می‌باشند. همچنین بررسی ثبات تخصصی شدن با توجه به رگرسیون گالتونین در 7 کشور عمده صادر کننده پسته در جهان، نشان می‌دهد که مجموعه این کشورها در صادرات محصول پسته دارای ثبات تخصصی می‌باشند. پیشنهاد می‌شود دولت به منظور ایجاد ثبات در مزیت نسبی صادراتی، با ایجاد بستر لازم برای صادر کنندگان پسته، زمینه را برای بسته بندی مناسبتر و صادرات با کیفیت‌تر این محصول صادراتی فراهم کند تا ضمن ثبات در مزیت نسبی صادراتی این محصول، ارز آوری بیشتری را به دنبال داشته باشد.   Manuscript profile