• Home
  • سمانه  پورحاجی

    List of Articles سمانه  پورحاجی


  • Article

    1 - پیش بینی اضطراب دختران تکواندو کار مبتدی بر اساس رابطه صفات شخصیت و استرس ادراک شده
    Jahesh , Issue 4 , Year , Summer 2026

    هدف: هدف از این More

    هدف: هدف از این تحقیق پیش بینی اضطراب دختران تکواندو کار مبتدی بر اساس رابطه صفات شخصیت و استرس ادراک شده است.

    روش پژوهش: تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دختران تکواندو کار مبتدی شهر تبریز است. نمونه آماری این تحقیق براساس جدول مورگان به صورت تصادفی خوشه ای 159 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه اضطراب بک(1988) ، صفات شخصیت مک کری و کاستا(1385) و استرس ادراک شده کوهن(1983) استفاده شد. پرسش نامه های مذکور پس از تایید روایی و پایایی در بین نمونه تحقیق توزیع و جمع آوری شد.

    یافته‌ها: برای تجزیه و تحقیق داده ها از روش های آماری توصیفی (جدول فراوانی، درصد ها، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی شامل آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع و تحلیل رگرسیونی چندگانه استفاده شد. با توجه به نوع مقیاس و نتایج آزمون های فوق برای بررسی همبستگی متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون به ترتیب برای توزیع نرمال  استفاده شد.

    نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج نتيجه گرفته می‌شود كه صفات شخصیت بر اضطراب دختران تکواندو کار مبتدی تأثیر معنا‌داري دارد، یعنی صفات شخصیت می تواند اضطراب دختران تکواندکار را پیش‌بینی نماید. با توجه به نتایج نتيجه گرفته می‌شود استرس ادراک شده بر اضطراب دختران تکواندو کار مبتدی تأثیر معنا‌داري دارد، یعنی استرس ادراک شده می‌تواند اضطراب دختران تکواندکار را پیش بینی نماید.   

    Manuscript profile