• Home
  • Behnam Maleki

    List of Articles Behnam Maleki


  • Article

    1 - تاثیر برنامه جامع فعالیت¬بدنی مدرسه بر مهارت¬های اجتماعی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی
    پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت , Issue 2 , Year , Summer 2024
    مهارت هاي حركتی به كودک اجازه می دهد تا كنترل بیشتري بر محیط زندگی خود پیدا كند. پژوهش حاضر با هدف تاثیر برنامه جامع فعالیت بدنی مدرسه (CSPAP) بر با اختلال هماهنگی رشدی انجام شد. پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع کاربردي با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه مورد مطالعه دان More
    مهارت هاي حركتی به كودک اجازه می دهد تا كنترل بیشتري بر محیط زندگی خود پیدا كند. پژوهش حاضر با هدف تاثیر برنامه جامع فعالیت بدنی مدرسه (CSPAP) بر با اختلال هماهنگی رشدی انجام شد. پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع کاربردي با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان 9 تا 12 ساله دختر شهرستان خرم‌آباد بودند که از بین آنها 30 کودك که با آزمون MABC-2 دارای اختلال هماهنگی رشدی تشخیص داده شدند از شش مدرسه در سال تحصیلی 1402-1403 بر اساس معیارهاي ورود به تحقیق، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه تجربی ، گروه کنترل توزیع شدند. ابزارهای استفاده شده برای جمع‌آوری داده ها نسخه اصلاح شده پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدي فرم والدین (DCDQ-7)، برنامه هاي تمرینی در سه دوره زمانی قبل از مدرسه در دو زنگ تفریح در مدرسه و بعد از مدرسه (با حضور اولیاء در مدرس) به مدت 8 هفته و هر هفته 5 روز اجرا شده، براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون تی همبسته و تحلیل کوواریانس و از نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد. يافته‌ها نشان داد 8 هفته CSPAP تاثیر مثبت و معناداری بر اختلال هماهنگی رشدی داشت. اختلال هماهنگی رشدی یک اختلال عصبی رشدی شایع که با نقص در هماهنگی حرکتی ظریف و درشت مشخص می‌شود که تأثیر قابل‌توجهی بر فعالیت‌های زندگی روزمره یا بهره‌وری کودک در مدرسه دارد. نتایج این پژوهش بهبود مهارتهای اجتماعی و کیفیت زندگی با اختلال هماهنگی رشدی به دنبال CSPAP بوده است. Manuscript profile