• Home
  • علی واعظ طبسی

    List of Articles علی واعظ طبسی


  • Article

    1 - ارزیابی تطبیقی بر مصوبات شورای اسلامی شهرها در حوزه های مختلف شهری (مطالعه موردی: شهرکاشمر)
    Journal of Studies of Human Settlements Planning , Issue 5 , Year , Winter 2019
    شوراهاازابزارجامعهمدنیهستندکهپسازپیروزیانقلابشکوهمنداسلامی،باعنایتبهتاکیداتقرآنکریمو سیرهمعصومانونیزباتوجهبهضرورتاجرایسیستمعدمتمرکزووجودسازمان هایمحلی،تشکیلآن هاموردتوجه واقعشد. هدفپژوهش حاضر، کمکبهپی ریزییکساختارمدیریتی اثرگذاروکارآازطریقمقایسهتطبیقیمصوبات 3 دوره شوراه More
    شوراهاازابزارجامعهمدنیهستندکهپسازپیروزیانقلابشکوهمنداسلامی،باعنایتبهتاکیداتقرآنکریمو سیرهمعصومانونیزباتوجهبهضرورتاجرایسیستمعدمتمرکزووجودسازمان هایمحلی،تشکیلآن هاموردتوجه واقعشد. هدفپژوهش حاضر، کمکبهپی ریزییکساختارمدیریتی اثرگذاروکارآازطریقمقایسهتطبیقیمصوبات 3 دوره شوراهای اسلامی شهردر سه حوزه عمرانی - کالبدی، اقتصادی - مالی و اجتماعی - فرهنگی وارائه پیشنهادهاییبرایبهبودالگویقانونگذاری -مدیریتیدرسطح مجموعه هایشهریاست. روش تحقیق تحلیلی - توصیفی بوده و تحلیل کمی و محتوایی مصوبات شورای شهر طی سه دوره فعالیت آن ها با بهره گیری از آزمونتحلیل واریانسمورد ارزیابی قرار گرفت. در عین حال نتایج تحلیل یافته ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس نشان می دهد فقدان دید راهبردی و چشم انداز مشخص برای تحولات شهری، در مصوبات شورای شهر نمایان است. با این وجود، در مقایسه نسبت مصوبات در هر یک از سه حوزه عمرانی، اقتصادی و اجتماعی باید گفت که تقریباَ قریب به دو سوممصوبات مربوط به حوزه عمرانی ، حدود یک سوممربوط به حوزه اقتصادی و تنها حدود 5/8 درصد کل مصوبات سه دوره مربوط به حوزه اجتماعی بوده است. این مهم بیانگر آن است که حوزه اجتماعی به نسبت زیادی مورد بی مهری شورای شهر واقع شده و در حوزه اقتصادی هم گر چه گام هایی برداشته اند، لیکن دغدغه اصلی شورا، امورات عمرانی که نمودی بیشتر نزد شهروندان دارند، بوده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی و اولویت‌بندی متغیر‌های تأثیرگذار بازاریابی در جذب گردشگران مطالعه موردی: روستا‌های بخش مرکزی شهرستان کاشمر
    Journal of Studies of Human Settlements Planning , Issue 2 , Year , Summer 2021
    کشور از این صنعت، نیازمند توسعه زیرساخت‌های مناسب و تبلیغات و بازاریابی مطلوب است.هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر بررسی و اولویت‌بندی عوامل و متغیر‌های تأثیرگذار بازاریابی بر جذب گردشگران روستا‌های بخش مرکزی شهرستان کاشمر است و پنج روستایی که دارای بیشترین جاذبه هستند برای ای More
    کشور از این صنعت، نیازمند توسعه زیرساخت‌های مناسب و تبلیغات و بازاریابی مطلوب است.هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر بررسی و اولویت‌بندی عوامل و متغیر‌های تأثیرگذار بازاریابی بر جذب گردشگران روستا‌های بخش مرکزی شهرستان کاشمر است و پنج روستایی که دارای بیشترین جاذبه هستند برای این انجام این تحقیق انتخاب شدند.روش‌شناسی تحقیق: روش تحقیق توصیفی و تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی است. جهت تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از نرم‌افزارهای spss و Expert Choice استفاده شد و برای سنجش و اولویت‌بندی عوامل تأثیرگذار بازاریابی، از نظرات 16 متخصص حوزه گردشگری و کارشناسان اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بهره‌گیری گردید. همچنین با تعداد 150 نفر از گردشگران در دسترس هنگام بازدید از اماکن گردشگری پنج روستا‌ی منتخب ( فروتقه، زنده جان، جردوی، کسرینه و قوژد)، مصاحبه و نسبت به تکمیل پرسشنامه محقق ساخته، اقدام شد.یافته ها و بحث: نتایج نشان داد که در بین عوامل تأثیرگذار بر جذب گردشگران روستایی، به ترتیب تبلیغات و بازاریابی با وزن 209/0 و موقعیت مکانی با وزن 074/0، بالاترین و پایین‌ترین عوامل هستند.نتایج: نتایج آزمون T تک نمونه‌ای نشان داد، میانگین تمامی متغیر‌ها بالاتر از حد میانه نظری3 است که نشان‌دهنده تأثیر بالای متغیر‌ها در جذب گردشگران است. Manuscript profile