Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue4,Year,
Spring
2024
هدف پژوهش حاضر توصیف تجارب زیسته معلمان از چالشهای آموزش سایه در نظام آموزشی بود. در این پژوهش، روش کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده گردید. بهمنظور احصای تجارب، 15 نفر از معلمان با سابقه مدارس با روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با اس More
هدف پژوهش حاضر توصیف تجارب زیسته معلمان از چالشهای آموزش سایه در نظام آموزشی بود. در این پژوهش، روش کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده گردید. بهمنظور احصای تجارب، 15 نفر از معلمان با سابقه مدارس با روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و با روش هفت مرحلهای کلایزی تحلیل شد. پس از بررسی معتبر بودن دادهها توسط مشارکتکنندگان، کدهای بهدست آمده در قالب 6 مضمون اصلی و 15 مضمون فرعی تلخیص شدند. یافتهها نشان داد که چالشهای مرتبط با معلمان با مضامین فرعی (عدم صلاحیتهای تخصصی و علمی، ویژگیهای ظاهری نامناسب، عدم دریافت آموزشهای ضمن خدمت و حقوق و مزایای پایین)؛ چالشهای مرتبط عملکرد و موقعیت دانشآموزان با مضامین فرعی (اختلالات یادگیری، عدم انگیزه و علاقه و عدم دسترسی)، چالشهای مرتبط با خانوادهها با مضامین فرعی (عدم آگاهی خانوادهها از ویژگیهای فردی و روانشناختی دانشآموزان، شرایط اقتصادی نامناسب و ضعف فرهنگی خانوادهها)، چالشهای مرتبط با دولت با مضمون (کارکردهای پایین دولت)، چالشهای مرتبط با تبلیغات با مضامین فرعی (بازاریابی افراد و سوء استفاده مؤسسات آموزشی) و چالشهای مرتبط با امکانات و فضای آموزشی با مضامین فرعی (عدم وجود امکانات و تجهیزات و فضای آموزشی نامناسب) مهمترین مضامین اصلی و فرعی در تجارب معلمان است. درنتیجه آموزش سایه در قالب تدریس خصوصی میتواند معلمان، دانشآموزان، خانوادهها و نهادهای رسمی را در امر آموزش و یادگیری با چالشهایی روبهرو کند.
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue5,Year,
Winter
2021
هدف از پژوهش حاضر طراحی و ساخت پرسشنامه علاقه به مدرسه در بین دانشآموزان مقطع ابتدایی است. روش پژوهش توصیفی از نوع روانسنجی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان ابتدایی در پایههای دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از ب More
هدف از پژوهش حاضر طراحی و ساخت پرسشنامه علاقه به مدرسه در بین دانشآموزان مقطع ابتدایی است. روش پژوهش توصیفی از نوع روانسنجی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان ابتدایی در پایههای دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از بین آنها 420 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 14 نفر از اساتید بررسی و تأیید شد. مقدار CVR سؤالات با استفاده از فرمول لاوشه در محدوده 57/0 تا 99/0 و میزان CVI S-نیز با فرمول میانگینگیری 87/0 بهدست آمد. پس از بررسی شاخصهای اعتبار هر سؤال، وجود همسانی درونی بالا در پرسشنامه تأیید شد. به منظور بررسی روایی ملاکی، همبستگی نمره کلی پرسشنامه و همبستگی هر گویه با ملاک محاسبه شد که نتایج در سطح 01/0 معنادار بودند. روایی سازهای پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی با سه عامل (مشارکت در فعالیتهای مدرسه، تعهد به مدرسه و تعلق به مدرسه)، که در مجموع 18/75 درصد از واریانس کل پرسشنامه را تبیین میکردند و همچنین با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی و تأیید شد. آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 98/0 و برای هر کدام از عاملها به ترتیب 979/0، 926/0 و 845/0 بهدست آمد. در نتیجه پرسشنامه علاقه به مدرسه با 28 گویه، جهت سنجش علاقه به مدرسه در دانشآموزان مقطع ابتدایی از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue4,Year,
Summer
2022
هدف از پژوهش حاضر طراحی و توسعه پرسشنامه ثباتپذیری تحصیلی در بین دانشآموزان دوره ابتدایی است. روش پژوهش ترکیبی با طرح اکتشافی متوالی(مدل تدوین ابزار) بود. مشارکتکنندگان در مرحله کیفی 25 نفر بودند که با نمونه برداری هدفمند از بین مدرسین دانشگاهی علوم تربیتی، معلمان و More
هدف از پژوهش حاضر طراحی و توسعه پرسشنامه ثباتپذیری تحصیلی در بین دانشآموزان دوره ابتدایی است. روش پژوهش ترکیبی با طرح اکتشافی متوالی(مدل تدوین ابزار) بود. مشارکتکنندگان در مرحله کیفی 25 نفر بودند که با نمونه برداری هدفمند از بین مدرسین دانشگاهی علوم تربیتی، معلمان و دانش آموزان ابتدایی و اولیای دانش آموزان انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی کلیه دانشآموزان ابتدایی شهر مریوان بودند که از بین آنها 373 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. دادههای کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 238 کد بهدست آمد که در قالب 5 مضمون اصلی و 44 مضمون فرعی تلخیص شدند. در بخش کمی به منظور بررسی روایی ملاکی، ابتدا همبستگی هر گویه با ملاک محاسبه و 38 گویه حذف شدند. سپس همبستگی نمرات پرسشنامه با ملاک محاسبه گردید که در سطح 01/0 معنادار بود. روایی سازهای پرسشنامه با تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. نتیجه تحلیل نشان داد شش عامل در مجموع 442/68 درصد از واریانس کل پرسشنامه را تبیین میکنند. همچنین آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 883/0 و برای هر کدام از عاملها به ترتیب 901/0، 841/0، 855/0، 740/0، 577/0 و 600/0 به دست آمد. بطور کلی نتایج نشان داد پرسشنامه ثباتپذیری تحصیلی با 23 گویه، جهت سنجش و پیش بینی میزان ثباتپذیری تحصیلی در دانشآموزان دوره ابتدایی از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications