• Home
  • محمد حسین کبگانی

    List of Articles محمد حسین کبگانی


  • Article

    1 - تسهیل تجارت بانکی با بکارگیری مدل های مکان یابی برای دستگاه های خودپرداز (مطالعه موردی: شعب بانک ملت در شهر بوشهر)
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Summer 2015
    از میان کاربری ها و خدمات موجود در شهر، توزیع و مکان یابی بهینه ی دستگاه های خودپرداز بانک ها به دلیل اهمیت روزافزون به گسترش و افزایش جمعیت شهرها، نحوه ارائه خدمات به مردم از موضوعات مهم به شمار می آید. انتخاب بهترین مکان برای دستگاه های خودپرداز تحت تاثیر عوامل مختلفی More
    از میان کاربری ها و خدمات موجود در شهر، توزیع و مکان یابی بهینه ی دستگاه های خودپرداز بانک ها به دلیل اهمیت روزافزون به گسترش و افزایش جمعیت شهرها، نحوه ارائه خدمات به مردم از موضوعات مهم به شمار می آید. انتخاب بهترین مکان برای دستگاه های خودپرداز تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون جمعیت، مجاورت با سایر تسهیلات شهری، نظام ترافیک، رقبا، قوانین و مقررات قرار دارد. این پژوهش به دنبال تعیین مکان مناسب دستگاه های خودپرداز بوده تا به گونه ای که تمام تقاضای مشتریان در سطح شهر بوشهر پاسخ داده شود. از اینرو این پژوهش توصیفی – تحلیلی و با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی گروهی در محیط فازی و همچنین با بهره گیری از روش های کمـی تحقیق در عملیـات و مدلسازی ریاضی مکان های مورد نظر را جهت استقرار دستگاه های خودپرداز تعیین نموده و ضمن اولویت بندی آنها، این مناطق را از نظر معیارهای مختلف مورد ارزیابی قرار می دهد. نتایج پژوهش نشان می دهد که ضمن استقرار دستگاه های خودپرداز بانک ملت در سطح شهر بوشهر، الگوی پراکندگی این دستگاه ها مناسب نبوده و عملا برخی از این دستگاه ها از کاربری های لازم برخوردار نیستند (در حال حاضر تعداد 21 دستگاه در سطح بوشهر فعال می باشند). بنابراین با بکارگیری روش تحلیل سلسله مراتبی گروهی در محیط فازی و همچنین ترکیب نتایج خروجی آن با روش تخصیص خطی و استفاده از نظرات کارشناسان حوزه بانکداری، یازده منطقه شناسایی و اولویت بندی گردید تا تمام نقاط شهر بوشهر تحت پوشش قرار گیرند و شهروندان دسترسی راحت و سریع به این دستگاه ها داشته باشند. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی ابعاد موثر بر وفاداری به نشان تجاری
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2017
    نشان تجاری و وفاداری نسبت به آن از موضوعات مهمی می‌باشد که توجه به آن بسیار حائز اهمیت است. از این رو در این مطالعه تلاش شده است مهمترین عواملی که بر وفاداری مشتریان نسبت به یک نشان تجاری تاثیرگذار است مورد شناسایی قرار گیرد. در ابتدا تحقیقات گذشته که با موضوع وفاداری ب More
    نشان تجاری و وفاداری نسبت به آن از موضوعات مهمی می‌باشد که توجه به آن بسیار حائز اهمیت است. از این رو در این مطالعه تلاش شده است مهمترین عواملی که بر وفاداری مشتریان نسبت به یک نشان تجاری تاثیرگذار است مورد شناسایی قرار گیرد. در ابتدا تحقیقات گذشته که با موضوع وفاداری به نشان تجاری بوده اند مورد بررسی قرار گرفته و مهمترین عوامل تاثیر گذار بر وفاداری به نشان تجاری شناسایی شدند. در ادامه با توجه به تحقیقات گذشته، به ارائه مدلی مفهومی راجع به عوامل تاثیرگذار بر وفاداری به نشان تجاری پرداخته شده است که رضایت، اعتماد، نگرش به نشان تجاری، تعهد، هویت نشان تجاری و کیفیت، تبلیغات، توزیع و قیمت به عنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار بر وفاداری به نشان تجاری مورد شناسایی قرار گرفتند. در گام بعد با نظرسنجی از متخصصان حوزه بازاریابی و مدلسازی ریاضی غیرخطی فازی، رتبه هریک از این عوامل استخراج شد. بر اساس نتیجه این پژوهش کیفت محصول با وزنی معادل با 22/0 و رضایت از محصول با کسب وزنی معادل با 159/0 به ترتیب از عوامل اصلی رشد و سودآوری شرکت ها بر اساس بررسی ابعاد موثر بر وفاداری به نشان تجاری معرفی شده اند. Manuscript profile

  • Article

    3 - تحلیل کمی معیارهای انتخاب مکان دستگاه‌های خودپرداز به منظور ارزیابی بهره وری عملیاتی بانک ها
    The Journal of Productivity Management , Issue 56 , Year , Spring 2021
    مشتریان به همه تسهیلات خدماتی از قبیل فروشگاه های بزرگ، دستگاه های خودپرداز، پمپ بنزین و غیره نیازمندند و استفاده از این تسهیلات به صورت روزمره و جزء عادات آنها محسوب می گردد. به اعتقاد برخی پژوهشگران در هنگام انتخاب مکان برای این تسهیلات، هدف باید حداکثر پوشش جمعیت درو More
    مشتریان به همه تسهیلات خدماتی از قبیل فروشگاه های بزرگ، دستگاه های خودپرداز، پمپ بنزین و غیره نیازمندند و استفاده از این تسهیلات به صورت روزمره و جزء عادات آنها محسوب می گردد. به اعتقاد برخی پژوهشگران در هنگام انتخاب مکان برای این تسهیلات، هدف باید حداکثر پوشش جمعیت درون شبکه باشد. هدف آغازین این پژوهش، شناسایی عوامل موثر برای انتخاب مکان مناسب برای دستگاه های خودپرداز از طریق بازبینی پژوهش های موجود در حوزه بانکداری و مصاحبه باخبرگان این حوزه می باشد. همچنین در رویکرد پیشنهاد شده این پژوهش بعد از تعیین عوامل بالقوه جهت استقرار این دستگاه ها، مهمترین عوامل موثر برای تعیین مکان دستگاه های خودپرداز از طریق مدلسازی ریاضی مورد اولویت بندی قرار می گیرد. در این پژوهش 15 عامل برای تعیین مکان برای دستگاه های خودپرداز بر اساس پیشینه پژوهش و در نهایت بر اساس نظر کارشناسان به چهار گروه عوامل پوششی، عوامل اقتصادی، عوامل رقابتی، عوامل سرمایه گذاری- قانونی دسته بندی شد. همچنین براساس وزن های بدست آمده از مدلسازی ریاضی، عوامل پوششی با وزن 0/43 در رتبه اول و به عنوان مهمترین عامل شناسایی گردید. همچنین عوامل اقتصادی با وزن0/23 در رتبه دوم و عوامل رقابتی با وزن0/19 در رتبه سوم و عوامل سرمایه گذاری- قانونی با وزن 0/13 در رتبه چهارم قرار گرفت. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که هرکدام از عوامل چهارگانه تعیین شده، می تواند اثرات متفاوتی بر روی تصمیم گیرندگان داشته باشد. از این رو به منظور اثربخشی بیشتر، مدیران بانک ها باید متناسب با هر عامل، تصمیمات متفاوتی اتخاذ نمایند. Manuscript profile