• Home
  • رقیه حسینی

    List of Articles رقیه حسینی


  • Article

    1 - نقش سبک‌های تفکر و تصمیم‌گیری در رغبت به ازدواج دانشجویان
    Journal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 50 , Year , Summer 2024

    هدف: تحلیل واقعیت‌های جامعه نشان می‌دهد که در دانشجویان، رغبت به ازدواج کاهش یافته است. این کاهش ممکن است به دلیل تغییراتی در سبک‏های تفکر و تصمیم‏گیری باشد که تأثیر چشم‌گیری بر تمامی جوانان و جوامع دارد و می‏تواند در زمینه‌های مختلف جامعه به ویژه در ازدواج و روابط جوانان تاثیرگذار باشد. پژوهش حاضر به منظور بررسی سبک‏های تفکر و تصمیم‏گیری در رغبت به ازدواج دانشجویان صورت گرفت.

    روش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی _پیش‏بینی بوده و جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تشکیل دادند که نمونه‏ای به حجم ۲۲۹ نفر با نرم‌افزار G*power  به صورت غیرتصادفی، در دسترس انتخاب گردید.

    یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که از بین مؤلفه‏های سبک‏های تفکر، سبک تفکر محافظه‌کارانه (β=0.123, df=2.226 P<0.05) و سبک‌ تفکر الیگارشی (β=0.185, df=2.226 P<0.01) می‌تواند رغبت به ازدواج را پیش‏بینی کند. همچنین از بین مولفه‌های سبک تصمیم‏گیری، مولفه سبک وابستگی (β=0.232, df=2.226 P<0.01) می‌تواند رغبت به ازدواج را پیش‌بینی کند.

    نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، جوانان نسبت به ازدواج و مسولیت‏های ازدواج محتاطانه‏تر و ترجیح می‏دهند برحسب تفکر محافظه‏کار با آداب و هنجارهای فعلی پیش روند؛ همچنین براساس سبک‏ تفکری الیگارشی در اولویت‏بندی کارهای مهم زندگی دچار چالش هستند و ظاهراً این بدان دلیل است که بیشتر در صدد تثبیت شرایط شغلی هستند تا ازدواج و جفت‏گزینی.

     

    Manuscript profile