• Home
  • نگین بخشی

    List of Articles نگین بخشی


  • Article

    1 - اعتباریابی مقدماتی مقیاس شایستگی اجتماعی ادراک شده در دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم
    Quarterly Journal of Woman and Society , Issue 1 , Year , Summer 2021
    مقدمه و هدف: شایستگی اجتماعی ظرفیتی برای برقراری روابط اجتماعی، رسیدن به اهداف اجتماعی و حفظ روابط مثبت با دیگران در همة موقعیت‌ها و زمان‌ها است. با توجه به اهمیت ارتقای شایستگی اجتماعی در کودکان و نوجوانان، داشتن ابزاری سودمند برای ارزیابی شایستگی اجتم More
    مقدمه و هدف: شایستگی اجتماعی ظرفیتی برای برقراری روابط اجتماعی، رسیدن به اهداف اجتماعی و حفظ روابط مثبت با دیگران در همة موقعیت‌ها و زمان‌ها است. با توجه به اهمیت ارتقای شایستگی اجتماعی در کودکان و نوجوانان، داشتن ابزاری سودمند برای ارزیابی شایستگی اجتماعی ضرورت دارد. پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی مقدماتی مقیاس شایستگی اجتماعی ‌ادراک‌شده آندرسون ـ بوچر و همکاران در دانش­آموزان دختر ایرانی انجام شد. مواد و روش­ها: در این مطالعه 518 نفر از دانش­آموزان دختر پایه دهم دوره متوسطه دوم با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و مقیاس شایستگی اجتماعی ادراک‌شده را تکمیل کردند.  برای سنجش روایی مقیاس از روش تحلیل عاملی تأییدی و روایی همگرا و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته­ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‌افزار آماری ایموس ساختار تک عاملی مقیاس را تأیید کرد. همبستگی بین مقیاس شایستگی اجتماعی ادراک‌شده با نمره­های شایستگی هیجانی و حمایت همسالان به صورت مثبت و به لحاظ آماری معنی‌دار بود این نتایج روایی همگرای مقیاس را نشان می­دهند. همچنین ضریب آلفای کرونباخ برای نمرۀ کل مقیاس در حد مطلوب به دست آمد. بحث و نتیجه­گیری: در مجموع می­توان گفت که مقیاس شایستگی اجتماعی ادراک‌شده برای سنجش شایستگی اجتماعی دانش­آموزان دختر ایرانی ابزاری معتبر است و می­توان از آن در پژوهش­های روان­شناختی استفاده کرد Manuscript profile