• Home
  • مریم برزگر

    List of Articles مریم برزگر


  • Article

    1 - طراحی و تدوین بسته آموزشی خودباوری و ارزیابی اثربخشی آن بر سلامت روانی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی
    فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی , Issue 3 , Year , Autumn 2024
    هدف: این پژوهش با هدف تدوین بسته آموزشی خودباوری و اثربخشی آن بر سلامت روانی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) بود. بخش کیفی تدوین بسته آموزشی و بخش کمی از نوع ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. بسته آم More
    هدف: این پژوهش با هدف تدوین بسته آموزشی خودباوری و اثربخشی آن بر سلامت روانی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) بود. بخش کیفی تدوین بسته آموزشی و بخش کمی از نوع ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. بسته آموزشی با توجه به اطلاعات حاصل از مصاحبه با متخصصان که با روش گلوله برفی و به‌صورت هدفمند انتخاب شده بودند، تدوین و روایی محتوا و شاخص روایی محتوای آن توسط متخصصین تعیین شد. در بخش کمی جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان شبستر در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند بود به‌طوری‌که دو مدرسه از مدارس شهرستان به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه درگیری تحصیلی و پرسشنامه سلامت روان کودکان و نوجوانان اجرا شد. از بین افرادی که نمره‌شان در پرسشنامه‌ درگیری تحصیلی یک انحراف معیار پایین‌تر از میانگین و در پرسشنامه‌ سلامت روان یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، به‌صورت تصادفی 40 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه برنامه آموزش خودباوری را دریافت کرد. سپس از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد پردازش قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد پس از آموزش خودباوری میانگین نمرات درگیری تحصیلی گروه آزمایش افزایش‌یافته و اختلال روانی آنان کاهش‌یافته بود. نتیجه‌گیری: بر این اساس می‌توان اظهار داشت که بسته آموزشی خودباوری یکی از روش‌های مؤثر برای افزایش سلامت روان و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی می‌باشد. Manuscript profile