• Home
  • علی عدالت‌جو

    List of Articles علی عدالت‌جو


  • Article

    1 - تحلیل محتوای کتاب درسی پیام‌های آسمان دوره متوسطه اول از منظر توجه به شایستگی‌های پایه اخلاقی برنامه‌درسی ملی
    Educational Leadership & administration , Issue 1 , Year , Spring 1398
    این تحقیق با هدف تحلیل محتوای کتاب درسی پیام‌های آسمان دوره متوسطه اول ازمنظر توجه به شایستگی‌های پایه اخلاقی برنامه‌درسی ملی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و روش جمع‌آوری داده‌ها سندکاوی کتاب‌های درسی با روش کدگذاری کوربین و اشتراوس بود. جامعه و نمونه پژوهش کتب درسی پیام‌ More
    این تحقیق با هدف تحلیل محتوای کتاب درسی پیام‌های آسمان دوره متوسطه اول ازمنظر توجه به شایستگی‌های پایه اخلاقی برنامه‌درسی ملی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و روش جمع‌آوری داده‌ها سندکاوی کتاب‌های درسی با روش کدگذاری کوربین و اشتراوس بود. جامعه و نمونه پژوهش کتب درسی پیام‌های آسمانی دوره متوسطه اول در سال تحصیلی 96-1395 بودند. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای کتاب‌های درسی بر اساس شایستگی‌های اخلاقی برنامه‌درسی ملی بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط کارشناسان دفتر تالیف کتب درسی و متخصصان برنامه‌درسی تایید شد. براساس یافته‌های پژوهش از مجموع 154 فراوانی مرتبط با شایستگی‌های پایه اخلاقی برنامه‌درسی ملی که در سه کتاب شناسایی شد، سهم هر یک از پایه‌های هفتم، هشتم و نهم به‌ترتیب 75، 48 و 31 مورد بود. همچنین از نظر توزیع فراوانی شایستگی‌های در بین محورهای سه‌گانه، محور گرایش و تمایلات با 85 فراوانی بیشترین سهم و محور شناخت و معرفت با 30 فراوانی کمترین سهم را داشت. علاوه بر آن از مجموع 19 شایستگی اخلاقی پایه مورد نظر برنامه‌درسی ملی در کتب پایه‌های هفتم، هشتم و نهم صرفاً به‌ترتیب به 13، 9 و 6 شایستگی توجه شده بود. بنابراین برای ایجاد و ارتقای شایستگی‌های پایه اخلاقی می‌توان با تدوین راهنمای برنامه‌درسی حوزه یادگیری حکمت و معارف اسلامی و بازنگری در محتوای کتب مذکور بر اساس آن اقدام کرد. Manuscript profile

  • Article

    2 - رابطه علی سبک‌های یادگیری و خودناتوان‌سازی تحصیلی با نقش میانجی مهارت‌های فراشناخت و کمال‌گرایی دانش‌آموزان
    Educational Leadership & administration , Issue 4 , Year , Autumn 1398
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی سبک‌های یادگیری و خودناتوان‌سازی تحصیلی با نقش میانجی مهارت‌های فراشناخت و کمال‌گرایی دانش‌آموزان انجام شد. این مطالعه مقطعی- همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه نظری شهر بجنورد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که تعداد 350 More
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی سبک‌های یادگیری و خودناتوان‌سازی تحصیلی با نقش میانجی مهارت‌های فراشناخت و کمال‌گرایی دانش‌آموزان انجام شد. این مطالعه مقطعی- همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه نظری شهر بجنورد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که تعداد 350 نفر از آنان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های سبک‌های یادگیری (کلب، 1985)، مهارت‌های فراشناخت (داوسون و مک‌اینرنی، 2004)، کمال‌گرایی (هویت و فلت، 1991) و خودناتوان‌سازی تحصیلی (شوینگر و استینسمیئر-پیلستر، 2011) بودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-16 و Amose-22 با روش معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل برازش مناسبی داشت و سبک‌های یادگیری بر مهارت‌های فراشناخت و کمال‌گرایی تاثیر معنادار مثبت، مهارت‌های فراشناخت بر خودناتوان‌سازی تحصیلی تاثیر معنادار منفی و کمال‌گرایی بر خودناتوان‌سازی تحصیلی تاثیر معنادار مثبت داشت. همچنین سبک‌های یادگیری با میانجی مهارت‌های فراشناخت و کمال‌گرایی بر خودناتوان‌سازی تحصیلی تاثیر معنادار منفی داشتند (01/0>P). با توجه به نتایج برای کاهش خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان می‌توان برنامه‌هایی بر اساس سبک‌های یادگیری، مهارت‌های فراشناخت و کمال‌گرایی طراحی و اجرا کرد. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه الگویی برای تربیت شهروند حرفه‌ای در آموزش و پرورش ابتدایی کشور
    Educational Leadership & administration , Issue 2 , Year , Summer 1397
    هدف این پژوهش ارائه الگویی برای تربیت شهروند حرفه‌ای در آموزش و پرورش ابتدایی کشور بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان آموزش و پرورش و در بخش کمی معلمان مدارس ابتدایی کشور (358000 نفر) بودند. حجم ن More
    هدف این پژوهش ارائه الگویی برای تربیت شهروند حرفه‌ای در آموزش و پرورش ابتدایی کشور بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان آموزش و پرورش و در بخش کمی معلمان مدارس ابتدایی کشور (358000 نفر) بودند. حجم نمونه در بخش کیفی با استفاده از اصل اشباع نظری 10 نفر تعیین که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی با استفاده از فرمول کوکران 840 نفر تعیین که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش بخش کیفی مصاحبه‌های ساختاریافته و بخش کمی پرسشنامه محقق‌ساخته 160 سوالی تربیت شهروند حرفه‌ای بود. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزار تأیید و پایایی ابزار با روش آلفای کرونباخ برای عوامل اثرگذار بر شهروند حرفه‌ای (درون‌داد) 83/0، فرایند 79/0 و شهروند حرفه‌ای (برون‌داد) 77/0 محاسبه شد. در بخش کیفی داده‌ها با روش کدگذاری نظری و در بخش کمی با روش‌های تحلیل عاملی، مدل‌یابی معادلات ساختاری و آزمون تی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عوامل مؤثر در تربیت شهروند حرفه‌ای شامل سه دسته درون‌داد، فرایند و برون‌داد است و مولفه‌های شناسایی شده الگوی شهروند حرفه‌ای برازش مناسبی داشتند. Manuscript profile

  • Article

    4 - ساخت و ارزیابی پرسشنامه زمینه‌های طلاق با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی ایران
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2020
    طلاق پدیده‌ای مخرب و روزافزون در جوامع امروزی است که پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، عاطفی و روانشناختی منفی بسیاری برای افراد مطلقه دارد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف ساخت و ارزیابی پرسشنامه زمینه‌های طلاق با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی ایران انجام شد. پژوهش حاضر ترکیبی More
    طلاق پدیده‌ای مخرب و روزافزون در جوامع امروزی است که پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، عاطفی و روانشناختی منفی بسیاری برای افراد مطلقه دارد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف ساخت و ارزیابی پرسشنامه زمینه‌های طلاق با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی ایران انجام شد. پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی و کمی) از نوع اکتشافی با رویکرد آزمون‌سازی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی زنان و مردان مطلقه و در بخش کمی زنان و مردان متأهل شهر تهران در سال 1397 بودند. نمونه پژوهش در بخش کیفی 15 فرد مطلقه بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و تحت مصاحبه نیمه‌ساختاریافته قرار گرفتند و در بخش کمی 560 فرد متأهل بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به ابزار محقق‌ساخته زمینه‌های طلاق پاسخ دادند. داده‌های بخش کیفی با روش اشتراس و کوربین و در بخش کمی با روش تحلیل عاملی اکتشافی در نرم‌افزار SPSS-21 تحلیل شدند. ابزار پژوهش در ابتدا 145 گویه داشت که 3 گویه آن بر اساس اجرای مقدماتی بر روی 30 نفر حذف و نسخه 142 گویه‌ای بر روی 560 نفر اجرا شد. روایی صوری و محتوایی ابزار با نظر متخصصان تایید و روایی سازه آن با روش تحلیل عاملی تایید شد. پس از تحلیل عاملی نیز 11 گویه حذف و نسخه نهایی با 131 گویه و 5 عامل شامل عوامل روانشناختی موثر در تعارض، معیار بیرونی، سرگشتگی عاطفی- معیاری، عدم پختگی عاطفی و سبک حل مساله اجتنابی طراحی شد. پایایی عامل‌های عوامل روانشناختی موثر در تعارض 97/0، معیار بیرونی 72/0، سرگشتگی عاطفی- معیاری 72/0، عدم پختگی عاطفی 74/0 و سبک حل مساله اجتنابی 78/0 محاسبه شد که حاکی از اعتبار مناسب عوامل می‌باشد. Manuscript profile