• Home
  • محمد خالدیان

    List of Articles محمد خالدیان


  • Article

    1 - تدوین مدل صمیمیت¬زناشویی با استفاده از سبک‌های عشق ورزی با نقش میانجی بخشایش¬گری میان¬فردی
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 96 , Year , Summer 2026

    More

    هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل­ساختاری برای صمیمیت­زناشویی ازطریق سبک­های عشق­ورزی و بخشایش­گری میان­فردی می­باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی از نوع همبستگی به روش مدل یابی معادلات ساختاری است، جامعه پژوهش دانشجویان متاهل مشغول به تحصیل دانشگاه پیام نور مرکز سقز در سال تحصيلي 98-97 بوده است. در این پژوهش100 دانشجو متاهل با نمونه­گيري دردسترس بعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت جمع­آوري­داده­ها ازپرسشنامه­ صمیمیت­زناشویی اولیا، فتحی زاده و بهرامی (Oleya, Fathizadeh & Bahrami, 2007)، پرسشنامه سبک­های عشق لی ساخته (Hendrick & Hendrick, 1986) و پرسشنامه­بخشایشگری (Ehteshamzadeh, Ahadi, Enayati & Heidari, 2010) استفاده شد. همچنین برای آزمون مدل کلی تحقیق از مدل معادلات­ساختاری با نرم‌افزارPLS استفاده شد. نتایج نشان داد که  بین سبک عشق‌ورزی و بخشایش‌گری  رابطه مثبت معناداری (366/0)؛ بین سبک عشق‌ورزی و صمیمیت زناشوی رابطه مثبت معناداری (41/0)؛ و بین صمیمیت زناشویی و بخشایش‌گری رابطه مثبت معناداری (53/0)؛ وجود دارد. مقدار آماره آزمون با استفاده از آزمون سوبل 74/2 به دست آمد. همچنین برازش مدل ساختاری با استفاده از معیارهای ضریب­تعیین (R2) ، افزونگی و در آماره GOF استفاده شده است که ضریب تعیین R2برای سازه صمیمت زناشویی این مقدار 753/0 گزارش و مقدار نیکویی برازش در این مطالعه با شاخص GOF برابر 510/0 بدست امد،که مقدار افزونگی برای صمیمیت زناشویی(584/)0، سبک­های عشق­ورزی (616/0) و بخشایشگری(556/0) می­باشد.  

    Manuscript profile

  • Article

    2 - تاثیر قصه گویی و داستان گویی به سبک ادبی (داستانهای کلیله و دمنه) بر پرورش خلاقیت و کاهش خشم کودکان
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2018
    هدف: این پژوهش با هدف تاثیر قصه گویی و داستان گویی به سبک ادبی (داستانهای کلیله و دمنه) بر پرورش خلاقیت و کاهش خشم کودکان انجام گرفت. روش: جامعه پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه‌ی دوم و سوم ابتدایی شهرستان قروه در سال تحصیلی 92-91 بود. حجم نمونه ابتدا تعداد 60 نفر ا More
    هدف: این پژوهش با هدف تاثیر قصه گویی و داستان گویی به سبک ادبی (داستانهای کلیله و دمنه) بر پرورش خلاقیت و کاهش خشم کودکان انجام گرفت. روش: جامعه پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه‌ی دوم و سوم ابتدایی شهرستان قروه در سال تحصیلی 92-91 بود. حجم نمونه ابتدا تعداد 60 نفر از دانش‌آموزان بر اساس نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد، سپس بر اساس نمرات پرسشنامه تعداد 22 نفر از این افراد که در پرسشنامه خلاقیت پایینترین نمرات و در پرسشنامه خشم بالاترین نمرات را گرفتند انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت تاثیر متغیر مستقل قصه گویی و داستان گویی به سبک ادبی (داستانهای کلیله و دمنه) به سبک ادبی قرار گرفتند اما گروه کنترل تحت هیچگونه مداخله ای قرار نگرفتند. به منظور جمع آوری داده‌ها از پرسشنـامۀ خلاقیت شیفر و خشم چند بعدی پرواز و خالدیان استفـاده شـد. این پـژوهـش آزمایـشی از نوع پیـش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل اسـت. یافته ها: یافته های به دست آمده نشان داد که میانگین نمرات خلاقیت در پس آزمون گروه آزمایش به طور معنا داری از میانگین نمرات پس آزمون در گروه کنترل بالاتر است همچنین میانگین نمرات خشم در پس آزمون گروه آزمایش به طور معنا داری از میانگین نمرات پس آزمون در گروه کنترل پایین تر است. نتیجه گیری: نتیجه گیری می شود که قصه گویی و داستان گویی به سبک ادبی (داستانهای کلیله و دمنه) موجب افزایش و پرورش خلاقیت و کاهش و کنترل خشم می شود. Manuscript profile

  • Article

    3 - کارآمدی آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی برارتقاء تاب آوری دانشجویان متاهل
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2020
    پژوهش حاضر با هدف تعیین کارآمدی آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی برارتقاء تاب آوری دانشجویان متاهل انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل می باشد. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه پیام نور قروه در سال تحصیلی 95-94 می با More
    پژوهش حاضر با هدف تعیین کارآمدی آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی برارتقاء تاب آوری دانشجویان متاهل انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل می باشد. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه پیام نور قروه در سال تحصیلی 95-94 می باشد. در این پژوهش 28 دانشجو متاهل با روش نمونه گیری در دسترس بعنوان نمونه و در دو گروه مساوی جایگزین شدند. نمونه گروه آزمایش شامل 14 نفر از دانشجویان شرکت کننده در جلسات معنویت می باشد. نمونه گروه کنترل شامل 14 نفراز دانشجویان که در جلسات معنویت شرکت نکردند می باشد. گروه آزمایش تحت 9 جلسه دو ساعته معنویت قرار گرفتند اما گروه کنترل تحت هیچگونه آموزشی قرار نگرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون CD-RISC (2003) استفاده شد و برای تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس با نرم افزار SPSS-21 استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزش معنویت با تاکید بر آموزه های دین مبین اسلام در ارتقا میزان تاب آوری دانشجویان متاهل مؤثر است(P Manuscript profile