• Home
  • ساناز احدی

    List of Articles ساناز احدی


  • Article

    1 - واکاوی نقش تلنگر سبز بر رفتارهای زیست¬محیطی سازمانی با توجه به نقش میانجی مسئولیت اجتماعی شرکتی و ذهن ناخودآگاه در صنعت فولاد
    Sustainability, Development & Environment , Issue 18 , Year , Summer 2024

    زمینه و هدف:More

    زمینه و هدف: امروزه عملکرد صنعت فولاد در عرصه زیست­محیطی به شدت تحت کنترل و نظارت دولت­ها و نهادهای محیط­زیستی در کشورها می­باشد. با توجه به اهمیت عملکرد زیست­محیطی این صنعت و تأثیر آن بر توسعه پایدار، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واکاوی نقش تلنگر سبز بر رفتارهای زیست­محیطی سازمانی با توجه به نقش میانجی مسئولیت اجتماعی شرکتی و ذهن ناخودآگاه در صنعت فولاد انجام شده است.

    روش بررسی: این پژوهش از نظر نوع هدف به صورت کاربردی، به شیوه توصیفی و با رویکرد پیمایشی انجام گرفته است. در این پژوهش جامعه آماری مشتمل بر 350 نفر از کارکنان  فعال در شرکت فولاد غدیر در شهر نیریز است که از طریق روش نمونهگيري در­ دسترس گزینش شدند. از رویکرد حداقل مربعات جزئی برای تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده شد و نرم افزار مورد استفاده در این پژوهش Smart PLS­2 می­باشد. جهت سنجش روایی از روایی همگرا استفاده شد و به منظور برازش پایایی، از آلفای کرونباخ بهره گرفته شد و ضریب آن برای تمام سازه­های پژوهش بیشتر از 7/0 می­باشد.

    یافته ها: یافته ­های این پژوهش بیانگر آن بود که تلنگرهای سبز هم بر رفتارهای زیست­محیطی سازمانی و هم بر مسئولیت اجتماعی شرکتی و ذهن ناخودآگاه تأثیر مثبت و معناداری دارد. از طرف دیگر اثر مثبت و معنادار مسئولیت اجتماعی شرکتی و ذهن ناخودآگاه بر رفتارهای زیست­محیطی سازمانی در شرکت فولاد نی­ریز مورد تأیید قرار گرفت.

    بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد هم مسئولیت اجتماعی شرکتی و هم ذهن ناخودآگاه نقش میانجی­گری در رابطه بین تلنگر سبز و رفتارهای زیست­محیطی سازمانی ایفاء می­کند. همچنین برخی عوامل که می‌تواند در کنار مسئولیت اجتماعی شرکتی به محیط زیست سالم کمک نماید، توجه به مدیریت منابع انسانی سبز و رفتارهای سبز کارکنان است. بنابراین به تحقیقات آتی پیشنهاد می­شود که ارتباط این مفهوم را با سایر موضوعات ذکر شده مورد بررسی قرار دهند. از آنجا که پژوهش حاضر صرفاً در یک محیط صنعتی محدود انجام گرفته است، بنابراین به تحقیقات آتی پیشنهاد می­شود که در سایر شرکت­ها، صنایع و شهرها این پژوهش را مورد آزمون قرار دهند.

     

    Manuscript profile