• Home
  • مهری دارایی

    List of Articles مهری دارایی


  • Article

    1 - تدوین صلاحیت‌های علمی- حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی شاهین شهر
    Journal of Cultural Management , Issue 49 , Year , Autumn 2020
    مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به اینکه در آموزش و پرورش ایران مدیران آموزشی تقریباً بدون هیچ ملاک و صلاحیتی انتخاب می‌شوند، و بیشتر آنها فاقد صلاحیت‌های لازم برای مدیریت آموزشی می‌باشند؛ این پژوهش کیفی برای تدوین صلاحیت‌های علمی- حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی انجام گرفت. ر More
    مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به اینکه در آموزش و پرورش ایران مدیران آموزشی تقریباً بدون هیچ ملاک و صلاحیتی انتخاب می‌شوند، و بیشتر آنها فاقد صلاحیت‌های لازم برای مدیریت آموزشی می‌باشند؛ این پژوهش کیفی برای تدوین صلاحیت‌های علمی- حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش: نوع پژوهش کیفی که مورد استفاده قرار گرفت پدیدار شناسی می‌باشد. سؤال اصلی که در این پژوهش مطرح گردید بدین شرح بود: از نظر مشارکت کنندگان مؤلفه‌های تشکیل دهنده صلاحیت‌های علمی- حرفه‌ای مدیران ابتدایی کدامند؟ برای جمع‌آوری یافته‌های کیفی مصاحبه هدفمند با 20 نفر از مدیران مدارس ابتدایی شاهین شهر صورت پذیرفت. یافته‌ها: برای جمع‌‌آوری یافته‌‌های کیفی مصاحبه هدفمند با 20 نفر از مدیران مجرب مدارس ابتدایی شاهین شهر صورت پذیرفت. چند بار مرور متن مصاحبه‌ها و تجزیه و تحلیل محتوایی آنها جهت کسب تصویر و درک کلی از صلاحیت‌های حرفه‌ای برای مدیریت آموزشی باعث استخراج هشت مقوله محوری در مرحلۀ کدگذاری محوری و یک مقوله محوری اصلی در مرحله کدگذاری گزینشی شد. نتیجه‌گیری: در مرحله بعد از تجزیه و تحلیل و کدگذاری این مفاهیم و عبارات 8 مقوله محوری، که شامل: تخصص مدیریتی، تجربه معلمی، مهارت روابط انسانی، مهارت هنری، مهارت فنی، اخلاقی اجتماعی، انگیزشی و ظاهری بودند به عنوان صلاحیت‌های علمی- حرفه‌ای مدیران آموزش ابتدایی تدوین شدند Manuscript profile