The Effect of Local Food on Local Experience with the Mediating Role of Perceptual Benefits of Tourists among Tourists in Rasht
Subject Areas :
Roksana Garakani
1
,
Abutorab Alirezaei
2
1 - Master of Business Administration in Marketing, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - , Assistant Professor of Business Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Received: 2021-09-21
Accepted : 2021-10-24
Published : 2021-11-22
Keywords:
Food Tourism,
Local food,
tourist experience,
perceived benefits of tourism,
Abstract :
The aim of this study was to study the effect of local food on the experience of tourists by mediating role of perceived benefits of tourism. Identifying the diversity of local food tourism and its impact on the experience of tourists was one of the main motivations for this study. The present study is an applied research in terms of its purpose, and is a descriptive one in terms of its method and nature. After setting the goals and questions of the research, a questionnaire consisting of 21 questions was prepared and distributed among the participants of the study. Cronbach's alpha coefficient was used to calculate the reliability of the questionnaire which was shown to be very high. The statistical population of the study included all tourists who visited the city of Rasht in 1399. Due to these customers’ uncertainty and based on Cochran's formula at the level of 5% error, 384 people were selected as the sample of the study. The sampling method was random. To analyze the collected data and to determine the relationship between the variables of the study, structural equation modeling technique was used. Also, the obtained data were analyzed using the SPSS and SMART PLS statistical software. The results showed that local food has a significant and positive effect on the experience of tourists by mediating the perceptual benefits of them. Local food has a significant and positive effect on the perceptual benefits of tourism; it has a significant and positive effect on the experience of tourists. Lastly, perceptual interests of tourists have a significant and positive effect on the experience of them.
References:
امانی، ح؛ تقی زاده بفروییه، ع؛ محمدی، ا و طیبی نیا،ع. (1397). فقر اقتصادی در مقابله با گردشگری شهری در راستای توسعه پایدار شهری با تاکید بر مدیریت شهری درکلانشهرها، اولین همایش بررسی چالشها و ارائه راهکارهای نوین مدیریت شهری، تهران، سازمان بسیج شهرداری تهران.
امین، م (1394). بررسی نقش غذا در ارزیابی گردشگری غذا و جذب توریسم، اولین همایش بینالمللی و چهارمین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار، همدان، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
بشارت، م؛ پژوهان فر، م (1396). بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران از منطقه بنای گنبد قابوس در استان گلستان. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست. 19(5): 393-404.
بیگی، ح و بیگی، م (1396). نقش جشنوارههای غذای بومی و محلی در توسعه گردشگری مقاصد، اولین همایش ملی تکنولوژیهای نوین در علوم و صنایع غذایی و گردشگری ایران، بابلسر.
جهاندیده تپراقلو، م و زارعی، ق و عسگر نژاد نوری، ب (1399). تأثیر تصویر برند مقصد بر قصد بازدید مجدد: نقش واسطهای تجربه به یادماندنی گردشگری، شخصیت و رضایت از مقصد گردشگری،. فصلنامه گردشگری شهری، دوره: 7، شماره: 1.
خواجه شاهکوهی، ع و موسوی پارسائی، م (1398). تأثیر عملکرد ابعاد محصول مقاصد گردشگر بر رضایت مندی گردشگران یک آنالیز تطبیقی- همبستگی برحسب خصوصیات دموگرافیکی و اجتماعی.
سبحانی پور، م و نجفی پور، ا. (1398). شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد برند گردشگری شهرستان بم، پنجمین کنفرانس بینالمللی علوم مدیریت و حسابداری، تهران، موسسه آموزشی عالی مهر اروند و مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
شفیعی ثابت، ن و هراتی فرد، س. (1398). ذینفعان محلی و توسعه پایدار گردشگری در محور جاده چالوس، چهاردهمین کنگره انجمن جغرافیایی ایران، تهران، انجمن جغرافیایی ایران.
قاسمی، م (1399). بررسی میزان رضایت گردشگران از امکانات و خدمات گردشگری (مطالعه موردی: شهر ساری)، هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم جغرافیا، معماری و شهرسازی ایران، تهران.
قلی پورفریدونی، ش و جوشقان، ص (1397). بررسی ابعاد ارزش درک شده مشتری و تأثیر آن بر رضایت، وفاداری و حفظ مشتریان در گردشگری اسلامی، چهارمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری ایران، تهران.
کروبی، م؛ بهاری، ج؛ بهاری، ش؛ بهاری، ح؛ محمدی، س؛ بذله، م (1397). بررسی روابط ساختاری بازدیدهای قبلی، انگیزهها، رضایت و قصد بازگشت مجدد گردشگران (مطالعه موردی: شهر تبریز). جغرافیا و روابط انسانی،1(2): 716-732.
کی منش، د (1398). تبیین تأثیر محصول گردشگری غذا بر برند مقصد گردشگری، کنفرانس بینالمللی مطالعات بین رشتهای در مدیریت و مهندسی، تهران.
لطفی، ح و عابدینی، ف (1394). بررسی گردشگری غذا در جذب گردشگر، با تاکید بر گردشگری غذایی در ایران، کنفرانس بینالمللی توسعه با محوریت کشاورزی، محیط زیست و گردشگری، تبریز، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
موسویان، م و موسوی، ع (1397). بررسی و ارائه راهکارهای مناسب به منظور تقویت گردشگری در توسعه شهرها وروستاهای کشور، اولین همایش بررسی چالشها و ارائه راهکارهای نوین مدیریت شهری، تهران، سازمان بسیج شهرداری تهران.
مولایی هشجین، ن ، رهنمایی، م و رهنمایی، س (1394). گردشگری غذا و نقش آن در جذب گردشگر (مطالعه موردی: شهرستان تالش)، همایش ملی تالش شناسی، رشت.
میرزائی، ر و آهنگراحمدی، س (1398). تصویر مقصد گردشگری و نقش آن در بازدید گردشگران بینالمللی از آثار میراث جهانی ایران، اولین کنفرانس ملی دوسالانه باستان شناسی و تاریخ هنر ایران، بابلسر، دانشگاه مازندران.
نجارزاده، م و بخشی، ا و زمانی، س (1394). غذای محلی به عنوان راهی برای گریز از چالشهای جهانی شدن در مسیر توسعه پایدارگردشگری، اولین همایش ملی گردشگری پایدار با رویکرد گردشگری ورزشی، سلامت و محیط زیست، اردبیل.
هاتفی شجاع، س (1396). نقش گردشگری غذا در توسعه پایدار روستای ورکانه شهرستان همدان، پنجمین کنگره بینالمللی عمران، معماری و توسعه شهری، تهران.
Chang, J., Okumus, B., Wang, C.-H. and Chiu, C.-Y. (2020). "Food tourism: cooking holiday experiences in East Asia", Tourism Revie.
Chang, R.C.Y.; Kivela, J.; Mak, A.H.N (2010). Food preferences of Chinese tourists. Ann. Tour. Res. 2010, 37, 989–1011.
Chaulagain, S. Wiitala, J. Fu, X (2019). The impact of country image and destination image on US tourists’ travel intention. Journal of Destination Marketing & Management 12 (19) 1-11.
Cheng, D; Fountain, J; Rosin, C and Lucock, SH (2020). The role of local cuisine in the tourism destination: Supply-side food tourism stakeholders' perceptions in Suzhou, China [online]. In: CAUTHE: 20 Vision: New Perspectives on the Diversity of Hospitality, Tourism and Events. Auckland, New Zealand: Auckland University of Technology, 213-219.
D’Urso, P., Disegna, M. & Massari, R. (2020). Satisfaction and Tourism Expenditure Behaviour. Soc Indic Res.
Dedeke, A., (2017). Creating sustainable tourism ventures in protected areas: an actor network theory analysis. Tour. Manage. 61, 161–172.
Han, G. Armigon A, Hui L, Jingjing Y, and William C (2020). An Interpretive Study on Sustainability in the Link between Agriculture and Tourism: Tourist-Stakeholder Satisfaction in Tiantangzhai, China. Sustainability 2020, 12, 571.
Jiménez-Beltrán, F.; López-Guzmán, T.; González Santa Cruz, F. (2016). Analysis of the relationship between tourism and food culture. Sustainability 2016, 8, 418.
Kanwal, Sh & Rasheed, M & Pitafi, H & Pitafi, A & Ren, M. (2020). Road and transport infrastructure development and community support for tourism: The role of perceived benefits, and community satisfaction. Tourism Management. 77. 104014. 10.1016/j.tourman.2019.104014.
Ivan K (2020). An examination of satisfaction on word of mouth regarding Portuguese foods in Macau: Applying the concept of integrated satisfaction. Journal of Hospitality and Tourism Management. 43:100-110.
Lujun S, Qi K, Yinghua H (2020). How do tourists' attribution of destination social responsibility motives impact trust and intention to visit? The moderating role of destination reputation, Tourism Management, Volume 77.
Mak, A.H.; Lumbers, M.; Eves, A.; Chang, R.C. (2012). Factors influencing tourist food consumption. Int. J. Hosp. Manag. 2012, 31, 928–936.
Marchant, B., Mottiar, Z., (2011). Understanding lifestyle tourism entrepreneurs and digging beneath the issue of profits: profiling surf tourism lifestyle entrepreneurs in Ireland. Tour. Plan. Dev. 8 (2), 171–183.
Pearce, P.L., (2009). The relationship between positive psychology and tourist behavior studies. Tour. Anal. 14 (1), 37–48.
Rachão S, Zelia B, Carlos F, Veronique J (2020). Concretion of tourism experiences: are food-related activities being explored? Food Journal.
Rachão, S.A.S., Breda, Z., Fernandes, C. and Joukes, V. (2020). "Food-and-wine experiences towards co-creation in tourism", Tourism Review.
Ramadan, I. (2020). Food Tourism and Its Impact on Attracting Customers to the Egyptian Hospitality Sector. Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality. 19(1): 261-276.
Silva O., Medeiros T., Moniz A.I., Tomás L., Furtado S., Ferreira J. (2020) Tourists’ Characteristics, Travel Motivation and Satisfaction. In: Rocha Á., Abreu A., de Carvalho J., Liberato D., González E., Liberato P. (eds) Advances in Tourism, Technology and Smart Systems. Smart Innovation, Systems and Technologies, vol 171.
Ujang, N., Kozlowski, M., Maulan, S., (2018). Linking place attachment and social interaction: towards meaningful public places. J. Place Manag. Dev. 11 (1), 115–129.
Vada, Sera. Catherine Prentice., Aaron Hsiao (2019). The influence of tourism experience and well-being on place attachment. Journal of Retailing and Consumer Services 47 (2019) 322–330.
Xu, Z., Zhang, J., (2016). Antecedents and consequences of place attachment: a comparison of Chinese and Western urban tourists in Hangzhou, China. J. Destin. Mark. Manag.5 (2): 56-76.
Zhang, T.; Chen, J.; Hu, B. (2019). Authenticity, Quality, and Loyalty: Local Food and Sustainable Tourism Experience. Sustainability 11, 34-37.
_||_