میزان کاربرد مولفه های مدیریت ناب درکتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی منطقه شمال ایران
Subject Areas : policy makingصفیه طهماسبی لیمونی 1 , محمداسماعیل صدیقه 2
1 - دانش آموخته دوره دکتری تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی،
واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران،
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
Keywords: مدیریت ناب, تفکر ناب, کتابخانههای دانشگاهی,
Abstract :
مدیریت ناب از طریق بهبود مستمر، ریشه کن کردن اتلاف و آفرینش ارزش در سازمان به همراه جلب مشارکت کارکنان از یک سو و مشتریان از سوی دیگر، مزایای زیادی را برای سیستمهای تولیدی و خدماتی به منظور کنترل هزینهها و بهبود کیفیت خدمات به همراه دارد. هدف از این مطالعه تعیین میزان کاربرد مولفههای مدیریت ناب درکتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی منطقه شمال ایران میباشد. مطالعه حاضر از نوع پیمایشی مقطعی میباشد که در آن دیدگاه 105 نفر از مدیران و کارکنان بخشهای مختلف کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی منطقه شمال کشور(بابل،گلستان، گیلان و مازندران) در ارتباط با بکارگیری مولفههای مدیریت ناب سنجیده شد. به دلیل محدودبودن جامعه پژوهش، کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای مشتمل بر هشت بخش و 64 سوال مبتنی بر مقیاس لیکرت بود که به روش دلفی به تایید نهایی رسید. دادهها براساس آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمونهای تی تک نمونهای، تی مستقل، فریدمن، کروسکال والیس و من ویتنی با استفاده از نرم افزارSpss 20 تحلیل شدند. باتوجه به فرض نمره معیار 3، میانگین نمره کل مولفههای مدیریت ناب کتابخانههای علوم پزشکی مورد بررسی، 69/3 به دست آمد. بالاترین میانگین نمره به مدیریت سیستم خرید (88/3) و کمترین میانگین نمره به مولفه سازماندهی نیروی انسانی (54/3) تعلق گرفت. بین نظرات مدیران و کتابداران دانشگاههای مورد بررسی در خصوص کاربرد مولفههای مدیریت ناب و هم چنین وضعیت مدیریت ناب در کتابخانههای 4 دانشگاه مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود داشت( p≤0/05). تحلیل نتایج نشان داد وضعیت بکارگیری مدیریت ناب در جامعه مورد بررسی در حد مطلوبی قرار دارد.