Comparison of Gender Identity (Feminine-Masculine) in Persian Authobiographies
Subject Areas : Persian Language & LiteratureZahra Esmailyan Azari 1 , Narges Oskouie 2 , Hoseyn Dadashi 3
1 - PhD. Candidate, Persian Language and Literature Department, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
2 - Associate Professor, Persian Language and Literature Department, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran
3 - Assistant Professor, Persian Language and Literature Department, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran
Keywords: Identity, gender, gender roles, Sandra Bam, authobiography.,
Abstract :
Gender identity indicates the narrator's mental image of his "self", which includes femininity or masculinity. The main issue of this research has been the comparison of gender identity, in terms of poetic moods of Persian-speaking male and female poets, in order to extract the identity-gender stance of the narrator. To conduct this interdisciplinary and author-oriented research, a combined research method (descriptive-comparative-analytical-statistical) was used based on Sandra Bam's opinions. The statistical population of the research is authobiographies of 4 male poets (Sohrab, Akhwan, Shahryar, Emad Khorasani) and 4 female poets (Simin, Forough, Tahereh Safarzadeh and Sepideh Kashani). Conducting this research, the following results were obtained: in the field of vocabulary, adjectives such as: defending one's beliefs and aggressiveness as male characteristics and attributes such as: warmth and sensitivity to the needs of others, belief in superstitions, commitment to performing cultural rituals And being submissive appears as a strong female trait. Regarding grammatical construction, traits such as decisiveness in words, self-reliance, analytical power, and rationalism are the dominant characteristics of men, and in the case of women, characteristics such as lack of openness, politeness, simplicity, and interest in participation are reflected more. In all kinds of speech acts, characteristics such as: mental stability, power of expression and strictness in defending beliefs prevail for men, and features such as: hidden speech and sincere and emotional tone prevail for women.
اخوان ثالث، مهدی (۱۳۷۵). ارغنون. چاپ دهم. تهران: مروارید.
------------- (۱۳۷۱). تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم. چاپ چهاردهم. تهران: مروارید.
بهبهانی، سیمین (۱۳۸۲). مجموعة اشعار. تهران: نگاه.
خراسانی، عماد (1395). دیوان عماد خراسانی. چاپ ششم. تهران: نگاه.
ذوالفقارخانی، مسلم (1398). بازتاب بنمایههای اعتراف و حسبحال در شعر انگلیسی و فارسی: بررسی سرودههایی از رابرت لوول و سهراب سپهری. پژوهش ادبیات معاصر جهان. ۱ (۲۴). ۹۵-۱۱۷.
سپهری، سهراب (۱۳۸۶). دیوان کامل و جامع سهراب سپهری. تصحیح و تنظیم عباس عطاری کرمانی. تهران: آسیم.
شهریار، محمد حسین (۱۳۴۶). کلیات دیوان شهریار. ج. اول. تبریز: سعدی.
صفارزاده، طاهره (۱۳۸۴). دیدار صبح. چاپ دوم. تهران: پارس کتاب.
------------ (۱۳۸۶ الف). رهگذر مهتاب. چاپ پنجم. تهران: هنر بیداری.
------------ (۱۳۸۶ ج). سد و بازوان. چاپ چهارم. تهران: هنر بیداری.
فرخزاد، فروغ (۱۳۷۱). دیوان اشعار. به کوشش بهروز جلالی. تهران: مروارید.
کاشانی، سپیده (۱۳۸۹). مجموعة اشعار. تهران: قلم.
کاظمزاده، رسول (۱۳۸۹). حسبحال سرایی در ادبیات فارسی: تحلیل حسبحالهای چند تن از شاعران بزرگ. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیتمعلم. تبريز. ايران.
نصیری، مهری؛ بابا صفری، علیاصغر (۱۳۹۵). غم و اندوه در حسبحالهای شاعران معاصر. رشد زبان و ادب فارسی. 30 (۱۱۸)، ۳۲-۳۳.