The stady of relationship between procrastination and self – esteem with achievement motivation of high school girl students in Kashan city.
Subject Areas : Educational PsychologyFatemeh Evazian 1 , Rahim Badri 2 , Parviz Sarandi 3 , Zohreh gasemi 4
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
2 - استادیار دانشگاه تبریز
3 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
4 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
Keywords: self-esteem, Students, procrastination, achievement motivation, high-school students,
Abstract :
The purpose of this study, done in 2011, was to examine the relationship between procrastination and self-esteem with achievement motivation of female high-school students. The method of the research was descriptive-correlation. The statitical population was all the high-school female students (6000), out of which 255 were selected as sample size through multi-stage random sampling. The data were collected through the three standard questionnaires namely, Coppersmith self-esteem, Tuckman procrastination and Herman achievement motivation. To analyise the data, descriptive and inferential statistics were used: The pearson correlation coefficient and multiple regression, Spss software. The results showed that there was not significant difference between procrastination and self-esteem with achievement motivation. There was a significant difference between self-esteem and achievement motivation. Regression analyise showed that self-esteem had more predictable power for achievement motivation.
آبینکی فرد، زهرا (1382). رابطه بین عزّت نفس، انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم دبیرستان شاهد تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
آقاتهرانی، مرتضی (1385). اهمالکاری (بررسی علل و راهکارهای درمان). قم: مرکز انتشارات موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی.
براندن، ناتانیل (1384). روانشناسی عزّت نفس. ترجمه مهدی قراچه داغی. [چاپ چهارم]، تهران: نشر نخستین.
بهاروند ایراننیا، زینب (1385). بررسی رابطه پیشرفت تحصیلی با انگیزش پیشرفت و منبع کنترل در دانشآموزان دختر شهرستان خرم آباد. پایان نامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات.
بیابانگرد، اسماعیل (1371). بررسی رابطه بین مفاهیم منبع کنترل، عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی پسران سال سوم دبیرستانهای شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
بیابانگرد، اسماعیل (1380). روشهای افزایش عزّت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انجمن اولیا و مربیان. [چاپ ششم].
خجسته جلال، پریسا (1389). بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت و خود کارآمدی با اهمالکاری دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز.
خداپناهی، کریم (1383). انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات سمت.
دهقان شادکامی، مریم (1387). اثر یادگیری مشارکتی بر انگیزه پیشرفت و عزّت نفس در دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات.
ریو، جان مارشال (1387). انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشر ویرایش.
زارع، حسین (1373). بررسی رابطه انگیزش پیشرفت، جنسیت و عزّت نفس. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
سیف، علیاکبر (1376). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش ). تهران: موسسه انتشارات آگاه.
سیف، علی اکبر (1382). روانشناسی پرورشی. تهران: انتشارات آگاه.
شعبانی، حسن (1384). بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی و عزّت نفس با بهداشت روانی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان اهر. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات.
گشتاسبی، محمود (1375). بررسی رابطه عزّت نفس، انگیزش و هوش با پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزانی که به دوره پیش دانشگاهی راه یافتهاند در شهر شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
لطف آبادی، حسین (1380). عواطف و هویت نوجوانان و جوانان. تهران: سازمان ملی جوانان.
لطف آبادی، حسین (1383). روانشناسی رشد (2) (نوجوانی، جوانی و بزرگسالی). تهران: انتشارات سمت.
مایر، ریچارد ای (1376). روانشناسی تربیتی (بر اساس رویکرد شناختی). ترجمه محمدتقی فراهانی. تهران: جهاد دانشگاهی.
محمدزاده قاسمی، سمیه (1388). رابطه بین منبع کنترل، اهمالکاری و اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز.
مسگران، حمید (1378). بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت دانشآموزان سال سوم مقطع متوسطه شهرستان کرج و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز.
مفتاح، سیمین (1381). بررسی رابطه کمرویی و عزّت نفس با پیشرفت تحصیلی سال دوم راهنمایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
مهدی پور، فاطمه (1385). بررسی رابطه جهتگیری مذهبی با بهداشت روانی، منبع کنترل و عزّت نفس در دانشجویان منطقه هشت دانشگاه آزاد. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات.
وافری، اکرم (1384). بررسی رابطه آسیبشناسی روانی و اهمالکاری در دانشجویان دانشگاه آزاد. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز.
یوسفی، رضا (1374). مقایسه عزّت نفس در دو گروه دانشآموزان موفق و ناموفق دبیرستانی و شیوههای بالا بردن عزّت نفس در گروههای ناموفق. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
Effert, B.R., & Ferrari, J.R., (1989). Decisional Procrastination: Examining personality correlates. Journal of social Behavior & personality, 4, 151-161.
Ferrari, J.R., (1989). Procrastination as reveng: DO people report using delays as a strategy for vengeance? Personality and individual differences 17, 539-544.
Hermans, H.J.M., (1970). A questionnaire measure of achievement motivation, journal of applied pcychology, 54(4) , pp. 353-363.
Jackson, T., Weiss, E., lundquiat, J., (2005). Does procrastination mediate the Relationship between optimism and subsequent? Journal of social behavioural personality, 16.p.
Lay, C., (1986). At last, my research article on procrastinator Education,
118(4) pp.529-538.
Solomon, L.J., & Rothbluam, E.B., (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive behavioural correlates. Journal of counseling psychology 31, 503-509.
Steel, piers David Gareth, phd (2002). The measurement process and nature ofprocrastination,university of Minnesota.
Tuckman, B.W., (1998). The development and concurrent validity of the procrastination scale. Educational & psychological Measurement, 51, 473-480.