بررسی رابطه بین اهمالکاری و عزّت نفس با انگیزش پیشرفت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیفاطمه عوضیان 1 , رحیم بدری 2 , پرویز سرندی 3 , زهره قاسمی 4
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
2 - استادیار دانشگاه تبریز
3 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
4 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
کلید واژه: دانشآموزان, انگیزش پیشرفت, اهمالکاری, مقطع متوسطه, عزّت نفس,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین اهمال کاری و عزّت نفس با انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر در سال 1390 انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. به این منظور 255 نفر دانش آموز دختر، به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از بین دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهرستان کاشان (به تعداد 6000 نفر) انتخاب و پرسشنامه های اهمال کاری تاکمن، عزّت نفس کوپر اسمیت و مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها با روش های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه و با بهره گیری از نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایجی که بدست آمد به شرح زیر می باشد: یافته های پژوهش وجود ارتباط منفی بین هر دو متغیر عزّت نفس و انگیزش پیشرفت با اهمال کاری را نشان دادند. از طرفی بین عزّت نفس و انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معنی داری یافت شد. با توجه به تحلیل رگرسیون عزّت نفس، قدرت پیش بینی کنندگی بیشتری برای انگیزش پیشرفت دارد.
The purpose of this study, done in 2011, was to examine the relationship between procrastination and self-esteem with achievement motivation of female high-school students. The method of the research was descriptive-correlation. The statitical population was all the high-school female students (6000), out of which 255 were selected as sample size through multi-stage random sampling. The data were collected through the three standard questionnaires namely, Coppersmith self-esteem, Tuckman procrastination and Herman achievement motivation. To analyise the data, descriptive and inferential statistics were used: The pearson correlation coefficient and multiple regression, Spss software. The results showed that there was not significant difference between procrastination and self-esteem with achievement motivation. There was a significant difference between self-esteem and achievement motivation. Regression analyise showed that self-esteem had more predictable power for achievement motivation.
آبینکی فرد، زهرا (1382). رابطه بین عزّت نفس، انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم دبیرستان شاهد تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
آقاتهرانی، مرتضی (1385). اهمالکاری (بررسی علل و راهکارهای درمان). قم: مرکز انتشارات موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی.
براندن، ناتانیل (1384). روانشناسی عزّت نفس. ترجمه مهدی قراچه داغی. [چاپ چهارم]، تهران: نشر نخستین.
بهاروند ایراننیا، زینب (1385). بررسی رابطه پیشرفت تحصیلی با انگیزش پیشرفت و منبع کنترل در دانشآموزان دختر شهرستان خرم آباد. پایان نامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات.
بیابانگرد، اسماعیل (1371). بررسی رابطه بین مفاهیم منبع کنترل، عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی پسران سال سوم دبیرستانهای شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
بیابانگرد، اسماعیل (1380). روشهای افزایش عزّت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انجمن اولیا و مربیان. [چاپ ششم].
خجسته جلال، پریسا (1389). بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت و خود کارآمدی با اهمالکاری دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز.
خداپناهی، کریم (1383). انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات سمت.
دهقان شادکامی، مریم (1387). اثر یادگیری مشارکتی بر انگیزه پیشرفت و عزّت نفس در دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات.
ریو، جان مارشال (1387). انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشر ویرایش.
زارع، حسین (1373). بررسی رابطه انگیزش پیشرفت، جنسیت و عزّت نفس. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
سیف، علیاکبر (1376). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش ). تهران: موسسه انتشارات آگاه.
سیف، علی اکبر (1382). روانشناسی پرورشی. تهران: انتشارات آگاه.
شعبانی، حسن (1384). بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی و عزّت نفس با بهداشت روانی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان اهر. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات.
گشتاسبی، محمود (1375). بررسی رابطه عزّت نفس، انگیزش و هوش با پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزانی که به دوره پیش دانشگاهی راه یافتهاند در شهر شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
لطف آبادی، حسین (1380). عواطف و هویت نوجوانان و جوانان. تهران: سازمان ملی جوانان.
لطف آبادی، حسین (1383). روانشناسی رشد (2) (نوجوانی، جوانی و بزرگسالی). تهران: انتشارات سمت.
مایر، ریچارد ای (1376). روانشناسی تربیتی (بر اساس رویکرد شناختی). ترجمه محمدتقی فراهانی. تهران: جهاد دانشگاهی.
محمدزاده قاسمی، سمیه (1388). رابطه بین منبع کنترل، اهمالکاری و اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز.
مسگران، حمید (1378). بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت دانشآموزان سال سوم مقطع متوسطه شهرستان کرج و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز.
مفتاح، سیمین (1381). بررسی رابطه کمرویی و عزّت نفس با پیشرفت تحصیلی سال دوم راهنمایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
مهدی پور، فاطمه (1385). بررسی رابطه جهتگیری مذهبی با بهداشت روانی، منبع کنترل و عزّت نفس در دانشجویان منطقه هشت دانشگاه آزاد. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات.
وافری، اکرم (1384). بررسی رابطه آسیبشناسی روانی و اهمالکاری در دانشجویان دانشگاه آزاد. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز.
یوسفی، رضا (1374). مقایسه عزّت نفس در دو گروه دانشآموزان موفق و ناموفق دبیرستانی و شیوههای بالا بردن عزّت نفس در گروههای ناموفق. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
Effert, B.R., & Ferrari, J.R., (1989). Decisional Procrastination: Examining personality correlates. Journal of social Behavior & personality, 4, 151-161.
Ferrari, J.R., (1989). Procrastination as reveng: DO people report using delays as a strategy for vengeance? Personality and individual differences 17, 539-544.
Hermans, H.J.M., (1970). A questionnaire measure of achievement motivation, journal of applied pcychology, 54(4) , pp. 353-363.
Jackson, T., Weiss, E., lundquiat, J., (2005). Does procrastination mediate the Relationship between optimism and subsequent? Journal of social behavioural personality, 16.p.
Lay, C., (1986). At last, my research article on procrastinator Education,
118(4) pp.529-538.
Solomon, L.J., & Rothbluam, E.B., (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive behavioural correlates. Journal of counseling psychology 31, 503-509.
Steel, piers David Gareth, phd (2002). The measurement process and nature ofprocrastination,university of Minnesota.
Tuckman, B.W., (1998). The development and concurrent validity of the procrastination scale. Educational & psychological Measurement, 51, 473-480.