بررسی مقایسهای موضوعات شنیداری معتبر و نوع سادهشده آن بر روی درک شنیداری و انگیزه زبانآموزان ایرانی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیحسین وثوقی 1 , امیر حسین مراد 2
1 - North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran,
Iran
Keywords: انگیزه, موضوعات معتبر, موضوعات ساده شده, درک شنیداری,
Abstract :
تحقیق انجام شده تلاشی بود برای فهمیدن این موضوع که آیا تفاوت معنا داری بین موضوعات شنیداری معتبر و نوع ساده شده آن بر روی درک شنیداری زبان آموزان ایرانی وجود دارد. بدین منظور دو گروه 30 نفره از 250 زبان آموز مجتمع علمی فرهنگی علامه طباطبایی انتخاب شدند. این دو گروه پس از برگزاری آزمون تعیین سطح (تهیه شده بوسیله دانشگاه آکسفورد و کمبریج) بر مبنای سطح متوسط انتخاب شدند. سپس آزمون شنیداری تافل برگزار شد تا دانش آموزانی که بین 1+ و 1- انحراف از میانگین قرار می گیرند انتخاب شوند. 65 دانش آموز در این دامنه قرار گرفتند که 60 نفر از آنها بطور تصادفی در 2 گروه ذکر شده قرار گرفتند. یک گروه از آزمودنی ها موضوعات شنیداری معتبر را می شنیدند و گروه دیگر به نوع ساده شده همان موضوعات گوش می دادند. به آزمودنی ها کتاب تاپ ناچ سطح 3 تدریس می شد. آزمودنی ها پس از شنیدن به سوالات درک مطلب پاسخ می دادند. در پایان دوره (10 جلسه) نمرات آنها بوسیله آزمون تی مقایسه می شد. نتایج نشان داد که دانش آموزان در ارائه موضوعات شنیداری ساده شده نسبت به نوع معتبر آن نمره بالاتری کسب کردند. همچنین یک پرسشنامه انگیزشی در ابتدا و انتهای دوره به آزمودنی ها جهت سنجش انگیزه آنها نسبت به موضوعات شنیداری معتبر و نوع ساده شده آن ارائه شد. نتایج حاکی از آن بود که تفاوت معنا داری در انگیزه زبان آموزان ایرانی نسبت به موضوعات شنیداری معتبر و نوع ساده شده آن وجود ندارد.
Berardo, S. A. (2006). The use of authentic materials in the teaching of reading. The Reading Matrix, 6(2), 47-52.
Breen, M. P. (1985). Authenticity in the language classroom. Applied Linguistics, 6(1), 60-70.
Celce-Murica, M. (Ed.). (2001). Teaching English as a second or foreignlanguage(3rd ed.). Boston: Heinle&Heinle.
Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role ofattitudes and motivation.London: Arnold.
Gardner, R. C., & Lambert, W. (1972). Attitudes and motivation in second language learning. Rowley MA: Newbury House.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence New York: Bentam Books.
Hyness, L. (2002). Adjustment in Teacher Language with Different Level Students.Explorations in Teacher Education. 10 (1).
Krashen, S. (1985). The input hypothesis. London: Longman.
Littlewood, W. (1981). Communicative languageteaching. Cambridge: CambridgeUniversity Press.
Mackey, A. &Gass, S. M. (2005). Second language research: Methodogy anddesign.Mahwa, New Jersey: Lawrence Erlbaum Association.
Nunan, D. (1992). The learner-centered curriculum: A study in second languageteaching.Cambridge: CambridgeUniversity Press.
Nunan, D. (2001). Task-based language teaching. Cambridge: Cambridge UniversityPress.
Rivera, C. &Stansfield, C. W. (2004). The effect of linguisticsimplificationof science test items on score comparability. Educational Assessment, 9(3&4),79-105.
Rossner, R. & Bolitho, R. (Eds.). (1990). Currents of change in Englishlanguageteaching.Oxford: OxfordUniversity Press.
Sheerin, S. (1987). Listening Comprehension Teaching or Testing? ELTJournal,41(2), 125-128.
Widdowson, H. G. (1979). Explorations in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Widdowson, H. G. (1998). Context, community, and authentic language. TESOL Quarterly, 32(4), 705-716.
Widdowson, H. G. (1990). Aspects of language teaching. Oxford: OxfordUniversityPress.