بررسی پایایی و ساختار عاملی مقیاس فارسی ظرفیت خودتنظیمی در یادگیری لغت در محیط انگلیسی به عنوان زبان خارجه در ایران
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیمریم طالب دعایی 1 , سید امیر حسین سرکشیکیان 2 , سید عبدالمجید طباطبائی 3
1 - Department of English Language Teaching, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
2 - Department of English Language Teaching, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
3 - Department of English Language Teaching, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
Keywords: روایی, پایایی, تحلیل عاملی اکتشافی, خود تنظیمی, ظرفیت خود تنظیمی در یادگیری واژگان,
Abstract :
مطالعه حاضر با هدف بررسی پایایی و ساختار عاملی مقیاس فارسی ظرفیت خود تنظیمی در یادگیری واژگان درمحیط زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه در ایران انجام شد. برای این منظور، ابتدا پرسشنامه اصلی با استفاده ازروش ترجمه/ پس ترجمه به زبان فارسی ترجمه ونسخه فارسی در بین 43 دانش آموز دبیرستانی پایلوت گردید ،و مشخص شد که ابزار مورد مطالعه پایایی درونی قابل قبول دارد ( 0,81 =آلفا) . در مرحله اصلی این مطالعه، یکنمونه متشکل از 1167 دانش آموز (پایه های نهم تا دوازدهم دبیرستان) در پانزده مدارس در سه شهرستان ایرانبه مقیاس فارسی پاسخ دادند. بر اساس نتایج، نسخه فارسی این مقیاس پایایی درونی قابل قبولداشت( 0,81 =آلفا). همچنین، ساختار عاملی نسخه فارسی با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. نتایجنشان داد که مقیاس ترجمه شده از یک بعد با پنج زیر بعد تشکیل شده است که با ساختار عاملی پرسشنامهاصلی تفاوت دارد. یافته های این مطالعه نشان می دهد که نسخه فارسی مقیاس ظرفیت خود تنظیمی درراهبردهای یادگیری واژگان ابزاری با پایایی و روایی لازم برای اندازه گیری راهبرد های خود تنظیمی در یادگیریلغت در ایران است.
References
Amirian, M. R., Mallahi, O., & Zaghi, D. (2015). The relationship between Iranian EFL learners’ self-regulatory vocabulary strategy use and their vocabulary size. Iranian Journal of Language Teaching Research, 3(2), 29-46.
Berns, M. (2010). Concise encyclopedia of applied linguistics. Cambridge: Elsevier.
Boekaerts, M., & Niemivirta, M. (2000). Self-regulated learning: Finding a balance between learning goals and ego-protective goals. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation: Theory, research, and applications, (pp. 417–450). San Diego: Academic Press.
Dörnyei, Z. (2005). Motivational strategies in the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Dornyei, Z., & Skehan, P. (2003). Individual differences in second language learning. In C. J. Doughty & M.H. Long (Eds.), The handbook of second language acquisition (pp. 589–630). Oxford: Blackwell.
Hirata, A. (2010). An exploratory study of motivation and self–regulation learning in second language acquisition: Kanji learning as a task focused approach (Unpublished MA thesis). Massey University, Manawatu, New Zealand.
Karami, H. (2012). The development and validation of a bilingual version of the vocabulary Size test. RELC, 43(1), 53-67. doi: 10.1177/0033688212439359
Mohammadi, R. (2013). Investigating Vocabulary Learning Strategy Use in EFL learners with different Learning Styles and Self-Regulating Capacities in Vocabulary Learning (Unpublished master’s thesis). Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran.
Mizumoto, A. (2013). Enhancing self-efficacy in vocabulary learning: A self-regulated learning approach. Vocabulary Learning and Instruction, 2(1), 15-24. doi: 10.7820/vli.v02.1.mizumoto
Mizumoto, A., & Takeuchi, O. (2012). Adaptation and validation of self-
regulating capacity in vocabulary learning scale. Applied Linguistics, 33(1), 83-91.
Moir, J., & Nation, I. S. P. (2002). Learners’ use of strategies for effective vocabulary learning. Prospect, 17, 15–35.
Nation, I.S.P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press.
O’Neil, H.F., Jr., & Herl, H.E. (1998, April). Reliability and validity of a trait measure of self-regulation. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego, CA.
Pallant, J. (2013). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS (5th ed.). Maidenhead: Mc Graw Hill.
Pintrich, P.R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16, 407-385.
Richards, J. C., & Renandya, W.A. (Eds.). (2002). Methodology in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Schmitt, N. (2000). Vocabulary in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Tseng, W., & Schmitt, N. (2008). Toward a model of motivated vocabulary learning: A structural equation modeling approach. Language Learning, 58(2), 357–400.
Tseng, W., Dornyei, Z., & Schmitt, N. (2006). A new approach to assessing strategic learning: The case of self-regulation in vocabulary acquisition. Applied Linguistics, 27(1), 78-102.
Winne, P. H., & Hadwin, A. F. (1998). Studying as self-regulated learning. In D. Hacker, J. Dunlosky & A. Graesser (Eds.), Metacognition in educational theory and practice (pp. 279–306). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Yeşilbursa, A., & Bilican, R. (2013). Validation of self-regulatory capacity for vocabulary Learning Scale in Turkish. Procedia: Social-Behavioral Sciences, 70, 882-886. doi: 10.1016/j.sbspro.2013.01.134
Zarei, A.A., & Hatami, G. (2012). On the relationship between self-regulated learning components and L2 vocabulary knowledge and reading comprehension. Theory and Practice in Language Studies, 2(9), 1939-1944.
Zeidner, M., Boekaerts, M., & Pintrich, P . R. (2000). Self-regulation: Directions and challenges for future research. In M. Boekaerts, P.R. Pintrich & M. Zeidner (Eds), Handbook of self-regulation (pp. 750–768). San Diego: Academic Press.
Zimmerman, B.J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166-183.
Zimmerman, B. J., & Camppillo, M. (2003). Motivating self-regulated problems solvers. In J. E. Davidson & R. J. Sternberg (Eds.), The nature of problem solving (pp. 233-262). New York: Cambridge University Press.