تاثیر شیوه آموزشی تیمی بر دانش آموزشی هر یک از مدرسان همکار درتیم
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
1 - Department of English, Khourasgan Branch, Islamic Azad
University, Khourasgan, Iran.
Keywords: شیوه ی آموزشی تیمی, ارتقاء دانش حرفه ای, مدرس زبان انگلیسی بازرگانی,
Abstract :
در مدل آموزشی تیمی، هر دو همکار با به عهده گرفتن مسئولیت هایی مشترک از قبیل ارائه مشاوره آموزشی ، آموزش و مدیریت کلاس درس قادر خواهند بود تا تخصص کاربردی -حرفه ای یکدیگر را مشاهده نموده ، آن را مورد بررسی و نقد قرار دهند و در نهایت تجربیات کاربردی یکدیگر را به طور مستقیم یا غیر مستقیم فرا گیرند. در این مقاله سعی شده است تااجرای این مدل آموزشی نوین ( به عنوان مدلی جایگزین شیوه تدریس سنتی تک مدرسی) در کلاسهای زبان انگلیسی بازرگانی عمومی در شرکت ساپکو ( شرکت فنی مهندسی طراحی و تامین قطعات خودرو) بررسی شود. بدین مفهوم که محقق این مطالعه موردی اساسا سعی داشته است تا با تمرکز بر عملکرد دو مدرس زبان انگلیسی بازرگانی عمومی رویکردها و باورهای آنها را نسبت به تجربه تدریس تیمی قبل و پس از مورد بررسی قرار دهد تا بتواند از میزان تاثیر این شیوه نوین آموزشی بر سطح دانش آموزشی هر یک از مدرسان همکار آگاه شود. در نتیجه این پژوهش شیوه آموزش تیمی در مقایسه با روشهای انفرادی توسعه و ارتقاء دانش ،طبق نظر مدرسانی که در این مطالعه شرکت داشتند ، به عنوان شیوه موثرتری برای انتقال و توسعه دانش آموزشی مدرسان مطرح شده است. به علاوه شیوه آموزش تیمی را به راحتی می توان به عنوان شیوه ای مقرون به صرفه و جایگزین دوره های سنتی آموزش ضمن خدمت به طراحان دوره های آموزشی ، سیاستگذاران آموزشی و و افرادی که دستاندرکار ارتقاء و توسعه حرفه ای مدرسان هستند معرفی شود.
Attardo, S. & Brown, S. (2005). What’s the use of linguistics? Pre-service English teachers’ beliefs towards language use and variation. In N. Bartels (Ed.). Applied linguistics and language teacher education (pp. 91-102). New York: Springer.
Bailey, K. M. (1996). The best laid plans: teachers’ in class decisions to depart from their lesson plans. In K. M. Bailey,& D. Nunan (Eds.), Voices From the Language Classroom (pp. 15–40). Cambridge: Cambridge University Press.
Borg, S. (1999). Teachers’ theories in grammar teaching.ELT Journal, 53(3), 157-167.
Borg, S. (1999a). Studying teacher cognition in second language grammar teaching. System, 27(1), 19−31.
Borg, S. (1999b). Teacher cognition in second language grammar teaching. Unpublished Ph. D. thesis, University of Exeter, Exeter, UK.
Borg, S. (1999c). Teachers’ theories in grammar teaching.ELT Journal, 53(3), 157−67.
Borg, S. (1999d). The use of grammatical terminology in the second language classroom: A qualitative study of teachers’ practices and cognitions. Applied Linguistics, 20(1), 95−126.
Borg, S. (2005b). Experience, knowledge about language, and classroom practice in teaching grammar. In N. Bartels (Ed.).Applied Linguistics and Language Teacher education (pp. 325-40). New York: Springer.
Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (1986). Rhythms in teaching: the narrative studyof teachers' personal practical knowledge of classrooms. Teaching & Teacher Education, 2(4), 377-387.
Fenstermacher, G. D. (1994). The knowledge and the known: The nature of knowledge in research on teaching. In L. Darling-Hammond (Ed.), Review of research in education (pp. 3-56). Washington: American Educational Research Association.
Golombek, P. R. (1998). A study of language teachers’ personal practical knowledge. TESOL Quarterly, 32(3), 447−64.
Grossman, P. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers' College.
Grossman, P. (1995). Teachers' knowledge. In L. W. Anderson (Ed.), International encyclopedia of teaching and teacher education (pp. 20-24). New York: Pergamon.
Kennedy, M. M. (1999). Ed schools and the problem of knowledge. In J. D. Raths, & A. C. McAninch (Eds.), What counts as knowledge in teacher education? (pp. 29-45). Stamford: Ablex Publishing Corporation.
Lortie, D. (1975). Schoolteacher: A Sociological Study. Chicago: University of Chicago Press.
Marland, P. (2001). Teachers' practical theories: Implications for teacher development. In Y. C. Cheng, M. M. V. Mok, & K. T. Tsui (Eds.), Teaching effectiveness and teacher development: Towards a new knowledge base (pp. 165-182). Hong Kong: The Hong Kong Institute of Education.
Shimahara, N. K. (1998). The Japanese model of professional development: Teaching as craft. Teaching & Teacher Education, 14(5), 451-462.
Tamir, P. (1991). Professional and personal knowledge of teachers and teacher educators. Teaching & Teacher Education, 7(3), 263-268.
Tsui, A. B. M. (1996). Learning how to teach ESL writing. In D. Freeman, & J. C. Richards (Eds.). Teacher learning in language teaching (pp. 97-119). Cambridge: Cambridge University Press.
Tsui, A. B. M., & Nicholson, S. (1999). Hypermedia database and ESL teacher knowledge enrichment. Journal of Information Technology for Teacher Education, 8(2), 215-237.