بررسی کاربرد حروف ربط موازی و غیرموازی توسط دانشآموزان مقطع پیشدانشگاهی در ایران
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسینادر اسدی 1 , محمد یوسفی اسگویی 2 , سارا صالح پور 3
1 - Dept.of ELT, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran
2 - گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر
3 - Department of English, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
Keywords: عملکرد, دانش, حروف ربط اصلی, حروف ربط فرعی,
Abstract :
در تلاشی برای رد این استدلال غلط که دانش گرامری فرد نشانگر نحوه کاربرد این دانش میباشد تحقیق حاضر به روشن کردن تناقض بین دانش و عملکرد فرد در حوضه حروف اضافه میپردازد. این مطالعه با هدف برجسته ساختن ناهماهنگی بین دانش گرامری فرد از حروف ربط و نحوه کاربرد آنها انجام پذیرفته است. شرکت کنندگان دراین تحقیق 40 دانشآموز مقطع پیشدانشگاهی دبیرستان مشکات تبریز میباشند. برای دستیابی به اهداف این تحقیق دانش حرف ربط این دانشآموزان یکبار توسط آزمون چهارجوابی حروف ربط و بار دیگر توسط آزمون دیگری که در آن دانشآموزان ملزم به وصل دو جمله مستقل توسط حروف ربط مناسب میباشند سنجیده شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که دانش فرد از حروف ربط الزاماً قابلعمومیت دادن به نحوه کاربرد آنها نمیباشد. به عبارت دیگر حروف ربط انتخابشده از بین گزینههای آزمون چهارجوابی و حروف ربط استفادهشده برای وصل کردن جملات مستقل در آزمون دوم الزاماً در تناسب کامل نبوده و شرکت کنندکان استفاده از حروف ربط موازی تفصیلی را به حروف ربط غیرموازی تفصیلی و حروف ربط غیرموازی زمینهای را به حروف ربط موازی زمینهای ترجیح میدهند.
Asadi, N., Pandian, A. (2010). The ABC’s of Functional Grammar. Oxford:
Asadi, N., Pandian, A. (2011). The Impact of Local and Global Conjunctions on ESL Reading Comprehension: A Systemic Perspective.Journal of Language Teaching and Research, Vol. 2, No. 2, pp. 387-395.
Cain, K. (2003). Text comprehension and its relation to coherence and cohesion in children’s functional narratives. British Journal of Developmental Psychology, 21, 335-351.
Carston, R. (1994). Conjunction and Pragmatics Effects. The Encyclopedia of Languageand Linguistics. Oxford: Pergamon, vol. 2, 692-698.
Chomsky, Noam. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, MA: MIT Press.
Geva, B. (1992). The role of conjunctions in L2 text comprehension.TESOL Qarterly, 26 (4), 731-747.
Greenbaum, S and R. Quirk. (1993). A student’s Grammar of the English Language. Essex: Longman.
Halliday, M. A. K., &Hasan, R. (1976).Cohesion in English. London. Longman.
Fraser, B. (1999). What are discourse markers? Journal of Pragmatics. 31(7), 931-952.
Halliday, M. A. K., &Matthiessen, C. M. I. M. (2004).An introduction to functional grammar (3rd ed.). London: Edward Arnold.
Kadhim, A., &Taha, W. A. (2008).The Relationship between Competence and Performance.Towards a Comprehensive TG Grammar.Humanities Quarterly Journal, Issue 2, 37.
Leech, G and J. Svartvik.(1994). A Communicative Grammar of English.London: Longman.
Leung, C. (2005). A comparison of the use of major English conjunctions by American and Hong Kong university students.
Martin, J. R. (1992). English text: system and structure. Amsterdam: Benjamins.
Nippold, M. A., Schwarz, I. E. &Undlin, R. A. (1992). Use and understanding of adverbial conjuncts: a developmental study of adolescents and young adults. Journal of Speech and Hearing Research, 25, 108-118.
Quirk, R. Greenbaum, S. Leech, G., &Sartvik, J. (1985).A comprehensive grammar of the English language. London: Longman.
Roberston, J. E. (1968). Pupil understanding of connectives in reading.Reading Research Quarterly, 3, 387-417.
VandeKopple, W. J. (1997). Refining and applying views of metadiscourse. Paper presented at the 48th Annual Meeting of the Conference on College composition and Communication, Phoenix, Az.
Widdowson, H. G. (1990). Aspects of language teaching. Oxford: Oxford UniversityPress.