رابطه بین استفاده از کمکهای بصری، نوع متون شنیداری و عملکرد زبان آموزان پیشرفته انگلیسی در آزمون شنیداری
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیغلامرضا کیانی 1 , سارا جلالی 2
1 - Tarbiat Modares University
2 - Tarbiat Modares University
Keywords: زبان آموزان پیشرفته انگلیسی, کمکهای بصری, فاصله زمانی, نوع متون شنیداری,
Abstract :
ارزیابی مهارت شنیداری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. عوامل زیادی بر نحوه عملکرد زبان آموزان در تستهای شنیداری تاثیرگذار هستند، از قبیل استفاده از ویدیو، انواع مختلف متون شنیداری، وجود کمکهای بصری و غیره. موضوعی که امروزه بیشتر مدنظر می باشد همین کمکهای بصری است. بیشتر آزمونهای شنیداری از نوارهای از پیش ضبط شده برای تستهای خود استفاده می کنند. گرچه امروزه با ورود ویدیو و سایر وسایل بصری (مثل تصاویر، نقشه ها و غیره) به کلاسهای درس، کنجکاویهای زیادی در رابطه با تاثیر این عوامل برروی عملکرد زبان آموزان در تستهای شنیداری بوجود آمده است. این تحقیق تلاشی است برای مشخص کردن نوع تاثیر (مثبت یا منفی) استفاده از کمکهای بصری و نوع متون شنیداری (مکالمه و صحبت یک طرفه) بر پاسخ دهی زبان آموزان پیشرفته در سوالات شنیداری. بدین منظور 180 زبان آموز پیشرفته بصورت تصادفی و از طریق آزمون انتخاب شده و سپس بصورت تصادفی به سه گروه و هر گروه شامل 60 نفر تقسیم شدند. نتایج تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری بین استفاده و عدم استفاده از کمکهای بصری وجود دارد. همچنین تفاوت معناداری بین دو نوع متون شنیداری (مکالمه و صحبت یک طرفه) نیز وجود دارد.
Bachman, L. F. (1990). Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press.
B-Ikeguchi, C. (1997). The Role of visuals in ESL instruction. Bulletin, Tokyo Kasei Gakuin, Tsukuba Women’s University, 1, 149-156.
Blau, E. (1990). The effect of syntax, speed, and pauses on listening comprehension. TESOL Quarterly, 24, 746-753.
Bowen, J. D., Madsen, H. & Hilferty, A. (1985). TESOL techniques and procedures. Rowley: New Bury House Publishers, INC.
Byrnes, H. (1984). The role of listening comprehension: A theoretical base. Foreign Language Annals, 17, 317-329.
Canning-Wison, C. (2000). Research in visuals. Invited Paper for the Video Special Interest Group at the International TESOL Arabia 2000 Conference.
Cervantes, R. & Gainer, G. (1992). The effects of syntactic simplification and repetition on listening comprehension. TESOL Quarterly, 26, 354-374.
Chaudron, C. (1983). Simplification of input: Topic reinstatements and their effects on L2 learners’ recognition and recall. TESOL Quarterly, 17, 437- 458.
Chiang, C. & Dunkel, P. (1992). The effect of speech modification, prior knowledge and listening proficiency on EFL lecture learning. TESOL Quarterly, 26, 345-374.
Conrad, L. (1989). The effects of time-compressed speech on listening comprehension. Studies in Second Language Acquisition, 11, 1-16.
Feak, C. B. & Salehzadeh, J. (2001). Challenges and issues in developing an EAP video listening placement assessment: A view from one program. English for Specific Purposes, 20, Supplement 1, 477-493.
Lonergan, J. (1992). Video in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Lund, R. J. (1990). A taxonomy for teaching second language listening. Foreign Language Annals, 23, 105-115.
Mendelsohn, D. (1994). Learning to listen. Carlsbad, CA: Dominie Press.
Messick, S. (1996). Validity and washback in language testing. Language Testing, 13, 242-256.
Morley, J. (1991). Listening comprehension in second/foreign language instruction. In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching English as a second or foreign language, 81-106. New York: Newbury House.
Parker, K. & Chaudron, C. (1987). The effects of linguistic simplification and elaborative modifications on L2 comprehension. University of Hawai’i Working Papers in ESL, 6, 107-133.
Pica, T., Young, R. & Doughty, D. (1987). The impact of interaction on comprehension. TESOL Quarterly, 21, 737-758.
Read, J. (2002). The use of interactive input in EAP listening assessment. Journal of English for Academic Purposes, 1, 105-119.
Rivers, W. M. (1981). Teaching foreign language skills. Chicago: University of Chicago Press.
Rubin, A. (1980). Theoretical taxonomy of the difference between oral and written language. In R. Spiro, B. Bruce, & W. Brewer (Eds.), Theoretical issues in reading comprehension, 411-438. Hillside, NJ: Erlbaum.
Shohamy, E. & Inbar, O. (1991). Validation of listening comprehension tests: The effect of text and question type. Language Testing, 8, 23-40.
Skehan, P. (1998). A cognitive approach to language learning. Oxford: Oxford University Press.