تاثیر مقایسه ای استفاده از استراتژی های شنیداری برروی درک شنیداری زبان آموزان با آسیب بینایی در دو گروه شخصیتی واکنشی (انعکاسی) و تکانشی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیفروزان بیرانوند 1 , بهدخت مال امیری 2
1 - Department of English, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Department of English, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: درک شنیداری, یادگیرنده تکانشی, استراتژی های شنیداری, یادگیرنده انعکاسی, آسیب بینایی,
Abstract :
این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر استراتژی های شنیداری از جمله فراشناختی، شناختی و اجتماعی / عاطفی بر روی درک شنیداری زبان آموزانی با سبک یادگیری تکانشی و انعکاسی با آسیب بینایی می باشد.شرکت کنندگان در این مطالعه 58زبان آموز پسر و دختر با آسیب بینایی با سطح پیش متوسط با گروه سنی 12-20 در غرب ایران ، خرم آباد بودند. این شرکت کنندگان به صورت غیر تصادفی از میان 10 کلاس مختلف در دسترس محقق انتخاب شدند. به منظور انتخاب شرکت کنندگان، محقق با یادگیرندگان این 10 کلاس صحبت کرد وتوافق 58 زبان آموز برای شرکت در مطالعه را بدست آورد.تست PETروی 30 دانش آموز با ویژگی های مشابه گروه هدف اجرا شد، سپس تست روی 72 زبان آموز برای همگن کردن شرکت کنندگان اجرا شد.در ادامه 58 دانش آموز انتخاب شدند.سپس منظور تقسیم شرکت کنندگان بر اساس کارایی آنها به دو گروه تکانشی و انعکاسی محقق پرسشنامه Personality Questionnaire Eysenck (1975) سه گزینه ای را اجرا کرد و شرکت کنندگان در دو گروه آزمایشی تکانشی و انعکاسی تعیین شدند. علاوه بر این محقق مطمئن شد که شرکت کنندگان این دو گروه از لحاظ درک شنیداری قبل از شروع تریتمنت همگن شده اند. در این مطالعه هر دو گروه آزمایشی درک شنیداری از طریق استراتژی های شنیداری فراشناختی، شناختی و اجتماعی / عاطفی تمرین کردند.بخش شنیداری آزمون PET به عنوان پست تست در پایان تریتمنت درهر دو گروه اجرا شد و نمرات میانگین آنها روی تست ها از طریق آزمون-t مقایسه شد. نتایج تحلیل آماری منجر به رد فرضیه صفر با این نتیجه که یادگیرندگان گروه انعکاسی، در زمینه درک شنیداری درمقایسه با یادگیرندگان گروه آزمایشی تکانشی عملکرد بهتری داشتند.
References
Araluce, H. A. (2002). Teaching English as a foreign language to blind and visually impaired young learners: The affective factor (Unpublished doctoral dissertation). University of Castilla-La Mancha, Ciudad Real.
Arter, C. (1997). English. In H. Mason & S. McCall (Eds.), Visual impairment: Access to education for children and young people. London: David Fulton.
Bazargani, D. T., & Larsari, V. N. (2013). Impulsivity–reflectivity, gender and performance on multiple choice items. International Journal of Language Learning and applied Linguistics World (IJLLALW), 4 (2), 194-208.
Brodzinsky, D. M. (1985). On the relationship between cognitive styles and cognitive structures. Moderators of Competence, 2 (1), 147-164.
Buck, G. (2001). Assessing listening. Cambridge University Press.
Byrnes, H. (1984). The role of listening comprehension: A theoretical base. Foreign Language Annals, 17 (4), 317-329.
Chamot, A. U. (1987). The learning strategies of ESL students. Learner Strategies in Language Learning, 3 (1), 71-83.
Chamot, A. U. (1993). Student responses to learning strategy instruction in the foreign language classroom. Foreign Language Annals, 26(3), 308-317.
Chamot, A. (1995). Creating a community of thinkers in the ESL/EFL classroom. TESOL Matters, 5(5), 1-16.
Coskun, A. (2010). The effect of metacognitive strategy training on the listening performance of beginner students. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 4 (1), 35-50.
Eysenck, H. J. (1975). Manual of the Eysenck personality questionnaire. Educational and Industrial Testing Service: San Diego.
Eysenck, H. J. (1985). General features of the model. In H. J. Eysenck (Ed.), A model for personality (pp. 1-27). Berlin: Springer-Verlag.
Eysenck, H. (1990). Personality and intelligence: Psychometric and experimental approaches. In R. Sternberg, & P. Ruzgis (Eds.), Personality and intelligence (pp. 31-33). New York: Cambridge University Press.
Goh, C. (2008). Metacognitive instruction for second language listening development theory, practice and research implications. RELC Journal, 39 (2), 188-213.
Goh, C., & Yusnita, T. (2006). Metacognitive instruction in listening for young learners. ELT Journal, 60 (3), 222–232.
Guinan, H. (1997). ESL for students with visual impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness, 91(6), 555-63.
Graham, S., Santos, D., & Vanderplank, R. (2008). Listening comprehension and strategy use: A longitudinal exploration. System, 36 (1), 52-68.
Hansen-Strain, L. (1987). Cognitive style and first language background in second language test performance. TESOL Quarterly, 21 (2), 265-268.
Jamieson, J. (1992). The cognitive styles of reflection/impulsivity and field independence/ dependence and ESL success. Modern Language Journal, 76(5), 491-501.
Kagan, J. (1966). Reflection-impulsivity: The generality and dynamics of conceptual tempo. Journal of Abnormal Psychology, 71 (1), 17-24.
Kagan, J., Pearson, L., & Welch, L. (1966). Conceptual impulsivity and inductive reasoning. Child Development, 21 (5), 583-594.
Keefe, J. W. (1987). Learning style theory and practice. Reston, VA: National Association of Secondary School Principals.
Kintsch, W., & Kintsch, E. (2005). Comprehension. In S. Paris, S.A. Stahl (Eds.), Children's reading comprehension and assessment (pp. 71-92). Center for improvement of early reading achievement (CIERA). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Lamb, G. (1998). Dots for Tots: Emergent literacy and braille reading. The British Journal of Visual Impairment, 16 (3), 111-115.
Mendelsohn, D. J. (1998). Teaching listening. Annual review of applied linguistics, 18, 3-19.
Opitz, M. F., & Zbaracki, M. D. (2004). Listen hear! 25 effective listening comprehension strategies. Heinemann Educational Books.
O'Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge university press.
O’Malley, J. M., Chamot, A. U., Stewner-Manzanares, G., Russo, R., & Kupper, L. (1985). Learning strategy applications with students of English as a second language. TESOL Quarterly, 19 (3), 285-296.
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. New York: Newbury House/Harper & Row.
Pallant, J. (2007). SPSS survival manual.3rd Edition. McGrath Hill.
Richards, J. C. (2011). Teaching second language listening. Oxford University Press.
Rubin, J. (1994). A review of second language listening comprehension research. The Modern Language Journal, 78 (2), 199-221.
Shipman, S., & Shipman, V. C. (1985). Chapter 7: Cognitive styles: Some conceptual, methodological, and applied issues. Review of Research in Education, 12 (1), 229-291.
Vandergrift, L. (1997). The comprehension strategies of second language (French) listeners: A descriptive study. Foreign Language Annals, 30(3), 387-409.
Vandergrift, L. (2004). 1. Listening to learn or learning to listen? Annual Aeview of Applied Linguistics, 24 (1), 3-25.
Vandergrift, L. (2006). Second language listening: Listening ability or language proficiency. The Modern Language Journal, 90 (1), 6-18.
Vandergrift, L., & Tafaghodtari, M. H. (2010). Teaching L2 learners how to listen does make a difference: An empirical study. Language Learning, 60 (2), 470-497.
Zhang, D., & Goh, C. C. (2006). Strategy knowledge and perceived strategy use: Singaporean students’ awareness of listening and speaking strategies. Language Awareness, 15 (3), 199-119.
Zhou, M. (2001). Learning styles and teaching styles in college English teaching. International Education Studies, 4 (1), 73-85.