سیستم درگیری با مخاطب در نمونهای از رمان نثر انگلیسی و متن اخبار
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسییاسر حدیدی 1 , لیلا محمد باقری 2
1 - English Department of the University of Tabriz
2 - English Department of the University of Tabriz
Keywords: سیستم ارزیابی معنایی, سیستم تعامل, بسط کلامی, تلخیص کلامی,
Abstract :
سیستم ارزیابی معنایی که در حوزة زبانشناسی استدلالی نحوی شکل گرفته است، چارچوبی در جهت تحلیل زبان ارزیابی میباشد که اصول و شیوههایی را برای تحلیل نظاممند ارزیابیها و دیدگاههای موجود در کل متن و گروهبندی متون فراهم میآورد. سیستم ارزیابی معنایی دارای سه زیرمجموعه است: نگرش، تعامل، و مقیاس. هدف از این پژوهش، تحلیل نحوة استفادة نویسندگان از سیستم تعامل در نمونهای از ادبیات انگلیسی (نثر تخیلی) و اخبار (خبر مکتوب) میباشد. سیستم تعامل واسطهای است که گوینده یا نویسنده از طریق آن، با دیگران (مخاطبین) وارد تعامل کلامی در فرآیند ارزیابی میگردد. برای هر سبک مجموعهای از متون نوشتاری، هر کدام در حدود 20000 کلمه، انتخاب گردید که پنج داستان کوتاه انگلیسی و مجموعهای از مقالات خبری CNN، Reuters، BBC، Daily Mail و Yahoo News را دربر میگرفت. پژوهش حاضر، این موضوع را آشکار مینماید که هر دو سبک استفادة یکسانی از چهار حالت «تعامل» دارند که دور از انتظار بود و هر دو به سمت بسط کلامی گرایش دارند، اگرچه به دلایل مختلف مربوط به سبکشان، تلخیص کلامی نقش ناچیزی در آنها ایفا مینماید. سیستم ارزیابی معنایی بهطور کلی ساختار نویدبخشی برای بررسی متون در سبکهای مختلف میباشد که راه را برای تحلیلهای پربارتر و کارآمدتر پیکرة معنایی میان فردی فعال در آنها هموار میسازد.
Christie, F. & Martin, J. R. (eds). (1997). Genres and Institutions: Social Processes in the Workplace and School. London: Cassell (Open Linguistics Series).
Gee, J. P. (2005). 2nd ed. An Introduction to Discourse Analysis. London: Routledge.
Halliday, M. A. K. (1994). An Introduction to Functional Grammar. London: Hodder Arnold.
Halliday, M. A. K. & Matthiessen, C. M. I. M. (2004). An Introduction to Functional Grammar. London: Hodder Arnold.
Iedema, R., Feez, S. & White, P. R. R. (1994). Media Literacy (Write it Right Literacy in Industry Research Project – Stage 2). Sydney: Metropolitan East DisadvantagedSchools Program.
Martin, J. R. (1992a). Macro-proposals: meaning by degree. In W. C. Mann & S. Thompson(eds), Discourse Description: Diverse Analyses of a Fund Raising Text. Amsterdam: Benjamins. 359–95.
Martin, J. R. (2000a). Beyond exchange: appraisal systems in English. In Hunston, S. & Thompson. G. (eds), Evaluation in Text. Authorial Stance and the Construction of Discourse. Oxford: Oxford University Press, 142–75.
Martin, J. R. & White, P. R. R. (2005). The Language of Evaluation: Appraisal in English. New York: Palgrave Macmillan.
Matthiessen, C. M. I. M. (1995). Lexicogrammatical Cartography: English Systems. Tokyo: International Language Sciences Publishers.
Read, J. & Carroll, J. (2012). Annotating Expressions of Appraisal in English.Text. 46:421-447.
White, P. R. R. (2011). Appraisal. In J. Zienkowski, J. Östman, & J. Verschueren (eds), Discursive Pragmatics (pp. 14-36). John Benjamins B.V.