رابطه بین اضطراب از یادگیری زبان و قصد ادامه یادگیری زبان انگلیسی در بین زبان آموزان
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
1 - English Department, University of Zabol
2 - English Department, University of Zabol
Keywords: جنسیت, اضطراب از یادگیری زبان خارجی, تصمیم بر یادگیری زبان انگلیسی,
Abstract :
بدون شک اضطراب در یادگیری زبان خارجی تاثیر چشمگیری دارد. تا کنون تحقیقت زیادی بر روی این عامل احساسی انجام گرفته است. با این وجود، تحقیقات کمی در زمینه تاثیر خصوصیات مردم شناختی روی اضطراب از یادگیری زبان خارجی و همچنین تاثیر این نوع اضطراب روی قصد زبان آموزان برای ادامه یادگیری زبان انجام گرفته است. بنابراین، جهت پر کردن این خلا، تحقیق حاضر نقش دو خصوصیت مردم شناختی (جنسیت و سن) در اضطراب از یادگیری زبان و تاثیر این اضطراب در تصمیم زبان آموزان مبنی بر ادامه و یا عدم ادامه یادگیری زبان بررسی می کند. بدین منظور، 295 زبان آموز ایرانی پرسشنامه مربوطه اضطراب از یادگیری زبان خارجی بهمرا ه فرمی حاوی سوالات مردم شناختی پر کردند. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در میزان اضطراب زبان آموزان بر اساس سن و جنسیت وجود ندارد. اما یافته ها حاکی از آنست که اضطراب می تواند بر تصمیم زبان آموزان در مورد ادامه یا عدم ادامه زبان آموزی تاثیر چشمگیری بگذارد.
Arnaiz, P. & Guillén, F. (2012). Foreign Language Anxiety in a Spanish university setting: Interpersonal differences. Revista de Psicodidáctica, 17(1), 5-26.
Atef-Vahid, S. & Kashani, A. F. (2011). The effect of English learning anxiety on Iranian high school students' English language achievement. BRAIN, 2(3), 2067-3957.
Awan, R, Azher, M., Anwar, M. N., & Naz, A. (2010). An investigation of foreign language classroom anxiety and its relationship with students' achievement. Journal of College Teaching & Learning, 7(11), 33-40.
Bailey, P., Onwuegbuzie, A. J., & Daley, C. E. (2000). Correlates of anxiety at three stages of the foreign language learning process. Journal of Language and Social Psychology, 19, 474- 490.
Elkhafaifi, H. (2005). Listening comprehension and anxiety in the Arabic language classroom. The Modern Language Journal, 89, 206-220.
Dewaele, J. M. (2007). The effect of multilingualism, sociobiographical, and situational factors on communicative anxiety and foreign language anxiety of mature language learners. International Journal of Bilingualism, 11(4), 391-409.
Dewaele, J. M., Petrides, K. V., & Furnham, A. (2008). The effects of trait emotional intelligence and sociobiographical variables on communicative anxiety and foreign language anxiety among adult multilinguals: A review and empirical investigation. Language Learning, 59, 911-960.
Djigunovic, J. M. (2006). Language anxiety and language processing. In S. H. FosterCohen, M. M. Krajnovic, & J. M. Djigunovic (Eds.), EUROSLA Yearbook, 6, 191-212.
Donovan, L. A. & P. D. MacIntyre (2004). Age and sex differences in willingness to Communicate. Communication Research Reports, 21(4), 420-427.
Gardner, R. C., & MacIntyre, P. D. (1993). A student’s contributions to second-language learning. Language Teaching, 26, 1–11.
Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. Modern Language Journal, 70, 125–132.
Horwitz, E. K., Tallon, M., & Luo, H. (2009). Foreign language anxiety. In J. C. Cassady (ed.), Anxiety in schools: The causes, consequences, and solutions for academic anxieties. New York: Peter Lang.
Izadi, A. & Atasheneh, N. (2012). Communication apprehension in a foreign language: A case of Iranian EFL learners. Advances in Asian Social Science, 1(1), 79-81.
Krashen, S. D. (1982). Principles and practices in second language acquisition. NY: Pergamon Press.
MacIntyre, P. D., & Gardner, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44, 283-305.
Noels, K., A., Pelletier, L. G., Clément, R., & Vallerand, R. J. (2000). Why are you learning a second language? Motivational orientations and self-determination theory. Language Learning, 50, 57-85.
Philips, E. M. (1992). The effects of language anxiety on students' oral test performance and attitudes. The Modern Language Journal, 76(1), 14-26.
Sellers, V. D. (2000). Anxiety and reading comprehension in Spanish as a foreign language. Foreign Language Annals, 33(5), 512-520.
Yamat, H. & Bidabadi, F. (2012). English language learning anxiety among Iranian EFL freshman university learners. Research Journal of Applied Sciences, 7(8), 413-420.
Yan, X. & Horwitz, E. K. (2008). Learners’ perceptions of how anxiety interacts with personal and instructional factors to influence their achievement in English: A qualitative analysis of EFL learners in China. Language Learning, 58 (1), 151-183.
Zhao, A. (2009). Foreign Language Reading Anxiety: Investigating English-Speaking University Students Learning Chinese as a Foreign Language in the United States. Doctor of Philosophy, The Florida State University.