عقاید مدرسان با تجربه و تازه کار در مورد استقلال یادگیرنده
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیسمیرا بشیری 1 , نسرین حدیدی تمجید 2 , زهره سیفوری 3
1 - Department of English, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 - عضو هییت علمی
3 - Department of English, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
Keywords: استقلال یادگیرنده, مدرسان باتجربه, تازه کار, عقاید مدرسان,
Abstract :
استقلال یادگیرنده به عنوان هدف نهایی در تبیین برنامه های آموزشی در بسیاری اززبانها از دهه سوم قرن بیستم معرفی شده است؛ و مدرسان به تاثیربرجسته نقش ارتقا استقلال یادگیرنده در فرایند آموزش و یادگیری زبان انگلیسی تاکید دارند. با این وجود، تعداد بسیار محدودی از مطالعات انجام گرفته در این حوزه به بررسی معنا و مفهوم استقلال یادگیرنده از دیدگاه مدرسان پرداخته اند. مطالعه حاضر به بررسی این مفهوم و عقاید مدرسان تازه کار و با تجربه درمورد استقلال یادگیرنده پرداخته است. تعداد 40 نفر از مدرسان زبان انگلیسی در دو گروه تازه کار و باتجربه و براساس سابقه تدریسشان در این مطالعه شرکت داشتند. یک پرسشنامه که از شورای آموزشی بریتانیا اقتباس شده، استفاده شد تا میزان اعتقاد مدرسان به استقلال یادگیرنده مورد سنجش قرار بگیرد. نتایج حاصل از بررسی داده ها نشان داد که تفاوت معنی داری بین عقاید مدرسان تازه کار و باتجربه در مورد استقلال یادگیرنده وجود دارد. یاقته های مطالعه حاضر می تواند برای مدرسان در به کارگیری و ارتقا استقلال یادگیرنده در کلاسهایشان بطور کلی و در درگیر نمودن زبان آموزان در فرایند آموزش و یادگیری زبان انگلیسی به صورت ویژه مورد استفاده قرارگیرد.
Al-Shaqsi, T. S. (2009). Teachers’ beliefs about learner autonomy. In S. Borg (Ed.), Researching English language teaching and teacher development in Oman (157-165). Muscat: Ministry of Education, Oman.
Akbulut, Y. (2007). Exploration of the beliefs of novice language teachers at the first year of their teaching endeavors. Selçuk University Journal of Social Sciences Institute, 17, 1-14.
Basso. A. (2008).Fostering Learner Autonomy Through Collaborative Projects :The case of First-Year Secondary School Pupils (Literary Streams),Unpublished Master thesis. Abu Bekr Belkaid :University of Tlemcen.
Borg, M. (2001).Teachers’ beliefs.ELT Journal, 55 (2), 186-188.
Borg, S. (2003). Teacher cognition in language teaching: A review of research on what language teachers think, know, believe, and do. Language Teaching, 36(2), 81-109.
Borg, S., & Al-Busaidi, S. (2012).Learner Autonomy: English Language Teachers’ Beliefs and Practices. London: British Council.
Barfield, A., Ashwell, T., Carroll, M., Collins, K., Cowie, N., Critchley, M., Head, E., Nix, M., Obermeier, A. & Robertson, M.C. (2001). Exploring and defining teacher autonomy: A collaborative discussion. In A. S. Mackenzie & E. Mc Cafferty (Eds), Developing Autonomy, Proceedings of the College and University Educators’ 2001 Conference, Shizuoka, Japan, (pp. 217-22). Tokyo: The Japan Association for Language Teaching. Available at: http:/www.encounters.jp/mike/professional/publications/tchauto.html
Benson, P. (1995). A critical view of learner training. In learning learning 2(2), 2-6.
Benson, P. (2001). Teaching and researching autonomy in language learning. London: Longman.
Donaghue, H. (2003). An instrument to elicit teachers’ beliefs and assumptions. ELT Journal, 57(4), 344-351.
Hadi, Kh.&Baiche, A.(2012). Promoting Learner Autonomy in an EFL Context: Learners’ Readiness and Teachers’ Roles. (The Case of First Year Pupils in Secondary Education in Algeria)(Master’s thesis) Retrieved from http://dspace.univ-tlemcen.dz
Camilleri, G. (1997). Learner autonomy: The teachers’ views. Retrieved November
24, 2004. From www.ecml.at/documents/pubCamilleriG_E.pdf
Camilleri, A. (2007). Pedagogy for autonomy, teachers’ attitudes and institutional and institutional change: A case study. In M. Jimenez Raya, &L. Secru (Eds.), challenges in teacher development: learner autonomy and intercultural competence. (pp. 81-102). Frankfurt: Peter Lang.
Chan, V. (2001). Readiness for learner autonomy: What do our learners tell us? Teaching in Higher Education, 6(4).505-519.
Chan, V. (2003). Autonomous Language Learning: the teachers’ perspectives. Teaching In Higher Education, 8(1).33-54.
Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (1987). Teachers’ personal knowledge: What counts as ‘personal’ in studies of the personal. Journal of Curriculum Studies, 19(6), 487-500
Cotterall, S. (2000).Promoting learner autonomy through the curriculum: principles for designing language courses. English Language Teaching Journal, 54(2), 109-117.
Dam, L. (1995). Learner Autonomy 3: from theory to classroom practice. Dublin: Authentik.
Dickinson, L. (1995). Autonomy and motivation: a literature review. System, 23(2), 165-174.
Finch, A. E. (2000).A formative evaluation of a task-based EFL programme for Korean University students.Unpublished Ph.D. Thesis.Manchester University. U. K.
Flores, M. A. (2002). Learning, Development, Change in the Early Years of Teaching. A Two-year Empirical Study, doctoral dissertation, University of Nottingham.
Holec, H. (1981). Autonomy and foreign language learning. Oxford: Pergamon.
Holec, H. (Ed.) (1988). Autonomy and self-directed Learning: present fields of application. Strasbourg: Council of Europe.
Johnson, K. E. (1994). The emerging beliefs and instructional practices of pre- service English as a second language teachers. Teaching and Teacher Education, 10(4), 439-452.
Lamb, T. E., &Reinders, H. (Eds.). (2008). Learner and teacher autonomy: concepts, realities, and responses. Amsterdam: John Benjamins.
Littlejohn, A. (1985) Learner choice in language study.ELT Journal, 39(4).253-261.
Little, D. (1991).Learner autonomy: Definitions, issues and problems. Dublin: Authentik.
Lortie, D. C. (1975) School Teacher: A Sociological Study. Chicago: University of Chicago Press.
Nespor, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching.Journal of Curriculum Studies, 19(4), 317-328.
Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research,62(3), 307-332.
Richards, J. C. (1996). Teachers' Maxims in Language Teaching. TESOL Quarterly, 30(2), 281-296.
Richards, J. C. & Lockhart, C. (1996).Reflective Teaching in Second Language Classrooms. Cambridge: CUP.
Rokeach, M. (1968).Beliefs, attitudes, and values: A theory of organization and change. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Smith, R. C. (2008). Learner autonomy (Key concepts in ELT).ELT Journal, 62 (4), 395-397.
Tabachnick, R. B., & Zeichner, K. M. (2003). Teachers’ beliefs and classroom behaviours: Some teacher responses to inconsistency. In M. Kompf & P. M. Denicolo (Eds.), Teacher thinking twenty years on: Revisiting persisting problems and advances in education (pp. 165–175).Lisse: Swets & Zeitlinger.
Woods, D. (1996). Teacher Cognition in Language Teaching Beliefs, Decision-making, and Classroom Practice. Cambridge: CUP.